Wat doet een spectral oscillator?

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Wat doet een spectral oscillator?

Het enigste wat ik tot nu toe kan vinden is:

"The spectral oscillator is an oscillator with a built in overtone generator. The waveforms are generated by synched noise. The oscillator generates a signal that contains either odd and even partials or only odd partials. Its posible to controle the amount of overtones generated."

bron: handleiding nord modular.

Wat houdt dit nu exact in? En wat kan ik ermee?

Verschillende traditionele oscillators hebben een verschillende overtoon inhoud; een zaagtand heeft even boventonen, een blokgolf oneven boventonen, een sinus geen boventonen. Deze oscillator geeft je de mogelijkheid om (door middel van gesyncte noise blijkbaar, maar dat is een technisch detail dat niet belangrijk is voor het gebruik) vrij veel controle uit te oefenen over de boventoon-inhoud van je oscillator. De klankkleur van je geluid dus. Verder gewoon gebruiken als een traditionele oscillator.

Dit is trouwens alleen maar een educated guess; ik ken de spectral oscillator zelf niet en haal dit uit jouw tekstje..

Cas

In het grote Nord Modular Book van James Clark (let op, er zijn meerdere incomplete versies in omloop) vond ik dit:

This oscillator provides us with a very clean anti-aliased signal. It generates a limited number of harmonics and disables the harmonics that can be above half the sampling frequency. The dB amplitude of the harmonics decays linearly with the harmonic number. The slope of this linear decay is set by the spectrum control knob on the module. This oscillator can conveniently replace a 99% pulse generator (just set it on 127 with all harmonics). Square sounding sounds can be obtained with the Odd mode.

spcal64.gif

Alle 64 harmonischen

spcal100.gif

Alle 100 harmonischen

spcal127.gif

Alle 127 harmonischen

spcod64.gif

Oneven 64 harmonischen

spcod100.gif

Oneven 100 harmonischen

spcod127.gif

Oneven 127 harmonischen

You can see the second harmonic being disabled with very high fundamental frequecies (above 6kHz). No aliasing can be heard nor measured in the "All" Mode. Some low level aliasing occurs in the Odd mode but I did not achieve to hear it ! If one of the engineers of Clavia reads this, I congratulate you for this OSC !

Volgens mij is die spectral iets anders dan wavetable synthese, wat kleine fragmentjes van bestaand geluid gebruikt.
Volgens mij laat die spectral je echt controle uitoefenen over de harmonische inhoud van je geluid...

Dat berichtje van Hanz is handig :) Dat zijn inderdaad die verschillende harmonische boventonen! Maar het eigenlijke verschil - dat moet je natuurlijk gewoon horen ;)

Cas

Origineel geplaatst door Distorted Boy
... een zaagtand heeft even boventonen ...

Oops... en ik nu maar denken dat de zaagtand eigenlijk alle boventonen bevat, echter in een bepaalde verhouding wat amplitude betreft... Of zou dat dan een 'Saw' zijn ;)

Wout

wie heeft een nord modular en kan het dan even laten horen? (ik heb er pas over een a twee weken weer een :) )

Origineel geplaatst door Hanz
In het grote Nord Modular Book van James Clark (let op, er zijn meerdere incomplete versies in omloop)

Dat komt omdat Jim Clarck verschillende versies heeft uitgegeven.
Hetgeen hier door Jim geciteerd wordt is een ponderzoekje dat Thierry Rochebois ooit gedaan heeft. Jim's boek bestaat voor het grootste deel uit citaten van anderen...

Wout

Klopt, ik kwam die site van Thierry via James' link tegen; helaas bestaat de huidige versie niet meer.
Via www.archive.org kon ik nog een oude versie vinden (2003), maar de plaatjes waren al weg.

In de laatste versie van James' boek is de informatie die hier staat gek genoeg niet meer te vinden...
Vandaar dat ik maar zo brutaal ben geweest het zwikkie te kopieren van een obscure mirror ipv alleen de link te geven.

Laatst gewijzigd:
This oscillator provides us with a very clean anti-aliased signal. It generates a limited number of harmonics and disables the harmonics that can be above half the sampling frequency. The dB amplitude of the harmonics decays linearly with the harmonic number. The slope of this linear decay is set by the spectrum control knob on the module. This oscillator can conveniently replace a 99% pulse generator (just set it on 127 with all harmonics). Square sounding sounds can be obtained with the Odd mode.

Ok, begin het te snappen, maar wat is nu de specifieke toepassing van een dergelijke oscillator? Ze hebben zo'n ding toch met een doel gemaakt (mag ik hopen :D )

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Ok, begin het te snappen, maar wat is nu de specifieke toepassing van een dergelijke oscillator? Ze hebben zo'n ding toch met een doel gemaakt (mag ik hopen :D )

In het geval van de nord modular kun je de "spectral shape" moduleren. Da's toch best leuk? Kun je bijvoorbeeld van een blokgolf naar een zaagtand morphen, of de harmonischen koppelen aan velocity, etc.

Zo klinkt een Spectral Osc

Zo klinkt een Spectral Osc

Op speciaal verzoek... :)

Uit de Nord Modular: een 'kale' Spectral Oscillator zonder envelope, filter of effecten.
Een LFO moduleert de spectral shape op 0.20 Hz met de maximale amount.
Afwisselend te horen met àlle harmonischen en de oneven harmonischen.

Attachments

• spectral.mp3
    419,4 KB · Bekeken: 90
Laatst gewijzigd:
Zoals ik het begrijp genereert hij naast de grondtoon (bijv 220 Hz) ook boventonen. Welke je wilt kun je zelf instellen. Op alle boventonen krijg je dan in dit voorbeeld 440 Hz, 880Hz enz. Volgens mij kun je niet een saw in een square laten morphen, want de saw bestaat uit alle boventonen, terwijl de square alleen uit oneven bestaat. Zo staat het in de manual van de Waldorf Rack Attack:
Saw:
1st harmonic, magnitude (volume)1
2nd harmonic, magnitude 1/2
3rd harmonic, magnitude 1/3
4th harmonic, magnitude 1/4
enz
Square:
1st harmonic, magnitude 1
5th harmonic, magnitude 1/5
7th harmonic, magnitude 1/7
Met "all harmonics" van de spectral oscillator kun je een saw maken (of een variatie), en met "odd harmonics" een square. Draai je de spectral shape knop verder open, dan worden de boventonen geleidelijk harder. In feite is dat het zelfde als een low-pass filter doet.

Re: Zo klinkt een Spectral Osc

Re: Zo klinkt een Spectral Osc

Op speciaal verzoek... :)

Uit de Nord Modular: een 'kale' Spectral Oscillator zonder envelope, filter of effecten.
Een LFO moduleert de spectral shape op 20 Hz met de maximale amount.
Afwisselend te horen met àlle harmonischen en de oneven harmonischen.
Zoals je hier ook hoort: de tone met alle harmonics klinken verdacht veel als een saw, en in de 'odd harmonics' kun je duidelijk een square horen, toch?

Met het verschil dat op een Clavia Nord Modular de Spectral Osc (7.9%) veel 'goedkoper' in gebruik is dan een OscB (8.3%) + FilterE (6.6%) tezamen.

En dan is nog maar de vraag of de FilterE (24 dB/Oct) wel steil genoeg is om inderdaad per harmonische af te kunnen filteren. Oftewel: laat het filter toch niet nog een gedeelte van de bovenliggende harmonische hoorbaar?
Want dan moet je weer een aantal FilterE's in gebruiken om een steiler filter te krijgen.
(Twee 4 pole filters serieel maakt toch een 8 pole filter?)

Met het verschil dat op een Clavia Nord Modular de Spectral Osc (7.9%) veel 'goedkoper' in gebruik is dan een OscB (8.3%) + FilterE (6.6%) tezamen.

En dan is nog maar de vraag of de FilterE (24 dB/Oct) wel steil genoeg is om inderdaad per harmonische af te kunnen filteren. Oftewel: laat het filter toch niet nog een gedeelte van de bovenliggende harmonische hoorbaar?
Want dan moet je weer een aantal FilterE's in gebruiken om een steiler filter te krijgen.
(Twee 4 pole filters serieel maakt toch een 8 pole filter?)

Toch is een spectral osc geen vervanging van een gewone osc plus een filter. Je kunt wel de harmonische samenstelling bepalen maar niet vanaf een bepaalde frequentie filteren. In filter kapt alleen bepaalde frequenties af, een spectral osc kan dat niet in zijn uppie. FM synthese (en wellicht ook additieve synthese) zou dat beter kunnen.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Zoals ik het begrijp genereert hij naast de grondtoon (bijv 220 Hz) ook boventonen. Welke je wilt kun je zelf instellen. Op alle boventonen krijg je dan in dit voorbeeld 440 Hz, 880Hz enz. Volgens mij kun je niet een saw in een square laten morphen, want de saw bestaat uit alle boventonen, terwijl de square alleen uit oneven bestaat. Zo staat het in de manual van de Waldorf Rack Attack:
Saw:
1st harmonic, magnitude (volume)1
2nd harmonic, magnitude 1/2
4th harmonic, magnitude 1/4
enz
Square:
1st harmonic, magnitude 1
5th harmonic, magnitude 1/5
7th harmonic, magnitude 1/7

En waar zou je dan een saw niet in een square (of andersom) kunnen morphen? Is toch niets meer dan harmonischen toevoegen of weghalen?

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Met "all harmonics" van de spectral oscillator kun je een saw maken (of een variatie), en met "odd harmonics" een square. Draai je de spectral shape knop verder open, dan worden de boventonen geleidelijk harder. In feite is dat het zelfde als een low-pass filter doet.

Een niet zelf-oscillerend low-pass filter verandert niets aan de harmonische samenstelling van een geluid. Het laat alleen de hogere frequenties niet door. Ik kan met een LP een square niet als een saw laten klinken of omgekeerd.

Dat probeer ik nu juist uit te leggen. Een saw is samengesteld uit alle boventonen, en een square uit alleen de oneven boventonen. Bij de spectral osc heb je of alle boventonen aan, of alleen de oneven. Dus kun je ze niet morphen. En bovendien, dan pak je toch gewoon een saw en square osc en een mixertje? De spectral shape is inderdaad niet precies het zelfde als een 24dB filter oid, maar het klinkt ongeveer hetzelfde. Door de shape naar beneden te draaien worden de boventonen steeds meer weggedraaid.

Origineel geplaatst door Hazes
En waar zou je dan een saw niet in een square (of andersom) kunnen morphen? Is toch niets meer dan harmonischen toevoegen of weghalen?

Morphen kan natuurlijk wél, alleen niet middels modulatie van de spectral shape.
Wel als je een soort vector-synthese idee toepast.
Kwestie van 2 Spectral Osc's gebruiken, de éne op 'odd' en de andere op 'all'.
En dan met een 'X-Fade with Modulator' kan je lekker morphen met een controller of control source.

Maar dat wist Hazes ook wel, als ervaren Modular man... :)

Back