Wat doet een spectral oscillator?

Of een meer bizarre oplossing: een soort van Formant Filter, dus heel selectief harmonischen wegfilteren.
(In dit geval de 'even' harmonischen). Een super-fijne en super-krachtige EQ, dus...

Moet niet onmogelijk zijn op de Nord Mod, maar ik heb even geen zin om het te bouwen... ;)

Origineel geplaatst door ProtoHuman
De spectral shape is inderdaad niet precies het zelfde als een 24dB filter oid, maar het klinkt ongeveer hetzelfde. Door de shape naar beneden te draaien worden de boventonen steeds meer weggedraaid.

Dat probeerde ik zonet tegen te spreken: een 24db/Oct filter (4-pole) lijkt me nooit steil genoeg om precies per harmonische te kunnen wegfilteren.

Laatst gewijzigd:
aaaahrg ik moet nog een week wachten op m'n g2 ;{ Als ik dit allemaal zo lees /schrijf dan begint mijn experimenteerdrang op te spelen.....8D

Kan iemand mij hier het verschil uitleggen tussen die even en oneven harmonics? die vat ik nog niet helemaal... hoe moet ik dit zien?

mogelijke doel van de spectral osc:

Misschien was het doel van de Spectral osc om een gat te dichten tussen de verschillende bestaande osc-vormen...
Voor de sonische pielemuizen die echt weten wat ze op spectraal gebied willen bereiken is er de spectral osc

Als je een geluid analyzeerd in een spectraalview, dan zou je met de spectral osc dit makkelijker moeten kunnen nabootsen?

Even zitten spelen met een testopstelling:
In de bijgaande MP3 is afwisselend te horen hoe een LFO crossfade tussen een Saw en Squarewave (beide OscA's), en hoe dezelfde opstelling klinkt met een LFO crossfade tussen 'All' SpectralOsc en 'Odd' SpectralOsc met maximale spectral shape. Om het luisteren te vergemakkelijken wordt tussen deze 2 opstellingen gecrossfade.

Duidelijk is te horen hoeveel 'harder' / 'scherper' de SpectralOsc klinkt (zowel 'All' als 'Odd') vergeleken met de OscA.
De verhouding tussen de harmonischen is dus anders bij SpectralOsc dan bij een 'normale' OscA - er zijn zo te horen meer boventonen.

Attachments

• spectral2.mp3
    290,2 KB · Bekeken: 80
En nog een laatste testje, om het af te leren...

Afwisselend hoor je een Spectral Osc ('Odd' in dit geval, maar dat doet niet veel ter zake...) waarvan de Spectral Shape wordt gemoduleerd door een LFO.
Dezelfde LFO moduleert een 2e Spectral Osc, waarvan niet de Spectral Shape wordt gemoduleerd maar een achterliggend 24 dB/Oct LPF (FilterE).

Je hoort door een klein klikje in het signaal dat ik schakel tussen beide opstellingen.
Wat valt op? Het klinkt vrijwel gelijk!
Ik moest wel een beetje valsspelen door bij de 2e Spectral Osc nog een OscC (sinus) bij te mixen, want anders wordt het complete signaal afgekapt door de LPF.

Attachments

• spectral3.mp3
    281 KB · Bekeken: 91
Dus Hanz, mag ik dan concluderen dat hetgeen wat de LP filter weghaalt, precies datgene is wat deze oscillator genereerd? ;)

btw, wat zijn nu 'even and odd partials' ? ik vind het nord modular boek wat vaag in dit stuk..

Heb al het net heel de ochtend af zitten speuren en zitten lezen maar ik snap er geen snars van wat ze nu bedoelen..
het lijkt wel of elke site zo vaag is over oneven / even partials... met plaatjes erbij alles erop en eraan maar.. wat is nu het verschil? :confused:

ik ben hier geweest o.a.

en, bestaat de spectral oscillator ook in echte hardware vorm en wat was de toepassing toen idd?

Laatst gewijzigd:
:bekdicht: oeps, bekijk ik net ff de modular editor en zie ik dat odd/even geen modulatie input heeft.... :stupid Ga ik ff nat. Neemt u mij niet kwalijk.:W

Origineel geplaatst door Sander02

btw, wat zijn nu 'even and odd partials' ? ik vind het nord modular boek wat vaag in dit stuk..

Even en oneven harmonischen zou ik denken. Kijk ook even hierboven bij de post van protohuman

ik heb hem gelezen, die van protohuman, dat klopt allemaal. Maar er zit een verschil tussen partials en harmonics.

nl. dat harmonics -zoals het woord al zegt- een enharmonische gelijke moet zijn van de 'fundamentale' toon. Dus een octaaf. Partials zijn alle boventonen die niet enharmonisch gelijke zijn van de fund. toon. (Soms dan scheelt het zo weinig
dat ze het een harmonic partial noemen maar goed :) )

Maar dat geeft nog steeds geen antwoord op m'n vraag wat nu het verschil is tussen een 'even' en een 'oneven' boventoon om het ff nederlands te houden.

En waarom een saw dan alle boventonen heeft en een square alleen de oneven boventonen heeft.. ?

Ik wil gewoon weten waar dat even/oneven op slaat. Slaat het op het frequentiegetal?
300 hz is een even getal en dus een even boventoon? lijkt me eerlijk gezegd niet.
Of misschien een even boventoon ten opzichte van de fund. toon zoals een octaaf? dan is het een harmonic imo

misschien dat de heren van de studio-opleidingen hier een correct antwoord op weten die sluit als een bus en klopt als een zwerende vinger?

even = 2, 4, 6, etc. keer de frequentie van de grondtoon.
oneven = 1, 3, 5, etc. keer de frequentie van de grondtoon.

althans zo heb ik altijd gedacht dat het zat, maar hou me ten goede, ik heb al meer onzin verkondigd vandaag ;)

Origineel geplaatst door Hanz
Morphen kan natuurlijk wél, alleen niet middels modulatie van de spectral shape.
Wel als je een soort vector-synthese idee toepast.
Kwestie van 2 Spectral Osc's gebruiken, de éne op 'odd' en de andere op 'all'.
En dan met een 'X-Fade with Modulator' kan je lekker morphen met een controller of control source.

Maar dat wist Hazes ook wel, als ervaren Modular man... :)

Volgens mij moet je met additive synthese OOK kunnen morphen tussen deze twee golfvormen....

een oscillator die meer dan alleen de gebruikelijke waveforms heeft... je vind ze o.a. bij de PD-synths van Casio...
eigenlijk alleen maar een erg interesante benaming voor iets wat in principe gewoon een heel kort sample loopje is...

PD maakt geen gebruik van samples, maar van een manier om door bij het uitrekenen van een golfvorm (uit een tabel uitlezen is de meeste gevallen) de uitleessnelheid te varieren gedurende precies 1 cyclus de output van de golfvorm zodanig te vervormen dat deze geen sinus is maar bijvoorbeeld een blok of zaagtand (of iets wat dar op lijkt)

Origineel geplaatst door bazziman
Volgens mij moet je met additive synthese OOK kunnen morphen tussen deze twee golfvormen....

Inderdaad, al zal dat aanmerkelijk minder eenvoudig zijn op de Nord Modular.
Misschien met die OscSinebank.

Zoals al eerder geschreven: Het is al een stuk duidelijker. Maar.....voor wat voor sounds / sound-design leent deze oscillator zich nu?

Misschien is het voor dezelfde geluiden als waar een saw en een square goed voor zijn.. Alleen ben je met de spectral osc nog vrijer in het bepalen van de exacte frequenties + harmonics + partials die een geluid heeft < die je natuurlijk spectraal geanalyseerd heb. < gokje hoor :D

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Zoals al eerder geschreven: Het is al een stuk duidelijker. Maar.....voor wat voor sounds / sound-design leent deze oscillator zich nu?
eeh... nou bijvoorbeeld, je kan een saw-achtig geluid maken, dat een stuk rijker qua klank is. Hierdoor blijft bij een hi-pass filter meer van je geluid over. En natuurlijk gewoon een uitbreiding van je osc-arsenaal. :)

@Hanz: Om even terug te komen op het verhaal van die lowpass filter waar ik het eerder over had. Het is inderdaad niet zoals een 24dB filter, die zou dat niet kunnen. Zoals ik het begrijp uit het plaatje op de oscillator zelf worden de harmonics geleidelijk zachter worden als je de shape dicht draait. In een LPF zou het dan ongeveer zo zijn: De cutoff staat standaard op de frequentie van de basistoon. Als de shape helemaal open staat, dan vind er geen cutoff plaats, de slope van de filter staat dan op 0dB. Als je de shape dicht draait, ga je langzaam naar een 6dB, verder naar 12dB, 18, 24, enz enz enz, totdat de shape helemaal dicht staat, en je alleen nog de basistoon hoort. De slope staat dan op inf.dB, en je hebt dan de ideale lpf. Je tweakt dus de filter slope i.p.v. de cutoff! Dat je alleen maar kan kiezen tussen 'all' en 'odd' is een beetje jammer. Het moet toch mogelijk zijn om het volume van de even harmonics apart te regelen (als je ze ook zo uit kan zetten...). Dan kun wel direct morphen tussen saw en square, zonder moeilijk doen!

Re: Wat doet een spectral oscillator?

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Wat doet een spectral oscillator?

Ik heb het een hele poos geleden al eens uitgebreid gehad over "Realtime Spectrale Synthese".
Een toestel als de Axcel Resynthesizer (1987) maakt hier uitgebreid gebruik van.Vooral het "realtime" gebruik was bij de Axcell een zéér excentriek gegeven. Het is een wondermachine waarvan ik de sounds noch de mogelijkheden in geen enkel ander toestel ooit heb terug gevonden. (na een demo in Frankfurt anno 1990)

De Neuron van Hartmann maakt in grote lijnen, zei het beperkter dan de Axcel gebruik van soortgelijke technologie.
Er komt stillaan doorbraak in deze zéér opwindende technologie zie dus ook de Neuron. ( tja het ding moet natuurlijk een spannende titel krijgen, maar de technologie bestaat dus al wat langer)

Het komt er idd op neer dat je gaat rommelen in de harmonischen waardoor je "spectraal", ttz in het spectrum
van de klank dus, wijzigingen gaat doorvoeren. Je kan het effect vergelijken alsof je de body van een acoustische gitaar vergroot en van nylon naar metalen snaren "morpht". Of de lengte van een trompet wijzigen en dit terwijl je dus speelt. Een goed voorbeeld dat ik kreeg tijdens een demo met de Axcell was de overgang van een japanse gong naar een vingerbel. Opgelet, het is geen morph zoals bij sampling gebruikt wordt. De Morpheus van Emu bv (daar worden 2 samples in stukjes gehakt en dan gecrossfade)
Het komt er op neer dat de gong en de vingerbel harmonisch gezien structureel enorm veel gelijkenissen vertonen. Echter, bepaalde harmonischen zijn inzake amplitude en tijdsduur verschillend aanwezig waardoor je ook beide instrumenten als dusdanig herkent. Bij de gong zijn vooral de laagste freq's sterk aanwezig en bij de vingerbel net omgekeerd. Door de harmonischen in realtime te wijzigen op gebied van aantal/amplitude/ tijdsduur (spectraal gezien dus) hoorde je zoiets als een soort van "partikels" (het effect is zeer moeilijk te beschrijven) die op kwamen zetten of weer verdwenen. Het is een zeer eigenaardige gewaarwording. De gong "kromp" als het ware tot een vingerbel.

Bij de Neuron maakt men gebruik van bepaalde vaste "modellen" waarbinnen de spectrale gegevens
kunnen worden gewijzigd. Je bent ook in de mogelijkheid om via een sample een nieuw model te genereren.Ondanks het feit dat de technologie in kwestie al lang bestaat, is het gegeven spectrale synthese nog steeds commercieel niet helemaal uitgediept. Dit omdat je een goed inzicht moet hebben ivm harmonischen
en hun boventonen. Zeker als het op simulatie van echte instrumenten aan komt. Je kon dus met de Axcell Resynthesizer een perfecte piano imiteren zonder dat er 1 sample aan te pas kwam.
Ook de VL1 van Yamaha leunt aan bij deze technologie waar het simuleren van blaastinstrumenten voorop staat.
Bij de Nord ligt dan weer het accent op de benadering van zo divers mogelijke analoge synths. Dit dmv een spectrale osc. Maar de gemeenschappelijke technologie hierachter heet echter FFT. Fast Fourrier Transform.

Was Fourrier niet de uitvinder van ...de Fourrier analyse?

An old chestnut which periodically turns up is the concept of resynthesis. This is the name given to a generic process whereby an analysis of the sound (usually sampled) is made in an attempt to break it down into its constiuent parts, which can then be recreated piecemeal from basic building blocks. These building blocks are usually hundreds of sine waves which are used to build up the harmonic content of the sound, the sound having been analysed in the first place via a Fast Fourier Transform. Those of you who saw Duran Duran's 'Reflex' video will have seen Fairlight displays of FFTs on its samples, usually compared to a plot of a mountain range or the seabed. The Fairlight was not the only system which could produce pretty FFT displays. They were even possible on the cult UK sampler Lynex in the late '80s which ran on the Atari ST. However, all these systems had one thing in common; they could produce a lovely picture from a sample, but they wouldn't let you change the harmonic content, because they couldn't actually turn the sound into its constituent harmonics, let alone convert it back to a sample.

Because FFT analysis breaks the sound down into harmonic content, it made sense that the first systems which could attempt a reconstruction would be additive synthesisers. In fact, one of the earliest commercially available systems was a Dr T's program for the K5 that ran on the Atari. Although there were not really enough harmonics and envelopes available on the K5 to cope with really complex sounds, it would produce recognizable versions of simple sounds which made good starting points for sound design rather than having to set all the harmonics manually from scratch (in fact, if anyone out there still has a copy of this software, perhaps they would contact me via SOS as I would love to get my hands on it once again). Of course, if someone were to do something similar for the current Kawai, the K5000, which has a much more flexible implementation of additive synthesis, this would probably get a lot closer to a useable resynthesis system
Perhaps the best resynthesis I ever heard was on the Technox Axcel, a system which came originally came from Canadian academia, but which went through the inital phases of commercial marketing. It had a flexible additive structure which could assign more or fewer harmonics to each voice as required (although this meant more complex sounds had less polyphony), and at the Paris show in about 1989 they had got the resynthesizer analysis working. I heard a very respectable resynthesis of a flute sound, complete with the more demanding breath component (a flute on its own wouldn't have been that impressive, as the pitched component is a fairly simple harmonic series). However, I never got sufficient hands-on time to evaluate the potential of the system on really demanding sounds. I believe Jean-Michel Jarre bought that unit, but the company went in liquidation shortly afterwards and very few units were actually shipped.

Laatst gewijzigd:
Skelet, wat je daar beschrijft klopt 'in het algemeen' misschien wel...
(persoonlijk zou ik het alleen additieve synthese noemen ipv. spectrale synthese, maar da's een kwestie van smaak)
... maar het staat niet in relatie tot de 'Spectral Oscillator' die gebruikt wordt in de Clavia Nord Modular!
(en daar ging volgens mij de vraag oorspronkelijk over).

De 'Clavia implementatie' Spectral Oscillator is voor een boel geschikt (ik ga mee met de post van ProtoHuman) maar *niet* voor additieve synthese - daar moet je immers zeer specifieke controle hebben over iedere individuele harmonische (idealiter een eigen multi-stage envelope generator voor iedere harmonische).

Bij de 'Clavia implementatie' van de Spectral Oscillator is de enige controle die je hebt:

1) De hoeveelheid harmonischen, in oplopende volgorde.
Dus puur de 1e (altijd aanwezig), 2e, 3e, 4e etc.
En niet: de 1e, maar niet de 2e en 3e, wel de 4e en 5e etc.
De hoeveelheid toegevoegde harmonischen heet 'spectral shape' en is vrij moduleerbaar.

2) Een selectie: òf alle harmonischen, òf de oneven harmonischen.
Dit is puur een selectie, niet moduleerbaar.

PS. wat betreft 'resynthesis' danwel additieve synthese is Cameleon 5000 wel érg mooi, naar 't schijnt...

yep, dat klopt! Heb ik het trouwens goed gezien dat de spectral niet meer in de G2 zit? (en ze dus bij clavia ook al hadden geconstateerd dat ie niet zo gek veel toevoegde?)

in de G2 zitten shape oscillatoren. Lijkt me ook wel leuk :)

Back