Geluids-newbie met een paar 'basic' vragen.

Wicked

Nieuwkomer
Hallo Mensen,
Ik kom hier, als geluids-newbie, en wil wat gaan werken met geluid op de computer. Ik heb er een aantal dingen over gehoord/gelezen en heb nu een paar vragen waar ik graag antwoord op krijg. Jullie zouden me hier echt mee helpen!

Wat is het verschil tussen gesynthetiseerde geluid en gesampeld geluid [voor-/nadelen]?

Wat is het verschil tussen bit rate en sample rate bij gesampelde muziek?

Waarop is de compressie van MP3 gebaseerd; hoe weet men de datareductie te bereiken en hoe veel is die reductie t.o.v. een normaal (44 kHz) Wave bestand? Is MP3 lossles of lossy compressie [welke manier ook? dus niet alleen 128 maar ook 192 bijv??]?

Hoe kan het dat een MIDI file zoveel kleiner is dan een WAV? Het is toch zoiets dat een MIDI file geen opgeslagen muziek is maar beschrijvingen ervan ofzo?

Welk muziek instrument kent in zijn amplitude envelope een heel korte sustain, welke een veel langere?

En ik ben op zoek naar een paar goede programma's die MP3 kunnen omzetten naar WAV en omgekeerd...

Heel erg bedankt als jullie me zouden kunnen helpen! Alvast bedankt, Wicked!

jeuzes, wat een vragen.
ik krijg de indruk dat je ons één van je huiswerkopdrachten wil laten doen (afgaande op het correcte taalgebruik over hele specifieke zaken)

voor je mp3 <-> wav conversie kwestie: google eens naar CDex

Re: Geluids-newbie met een paar 'basic' vragen.

Welkom :doei:

Ik pak er meteen de makelijkste uit.
Origineel geplaatst door Wicked
Welk muziek instrument kent in zijn amplitude envelope een heel korte sustain, welke een veel langere?
Piano (kort) vs Orgel (sustain blijft net zolang totdat je de toets loslaat)

Dank u voor uw hartelijke welkom ;)

Nou nee tis geen huiswerkopdracht :D Ik heb inderdaad een tekst gelezen waar wat voorbeeldvragen instonden die best belangrijk waren, maar die tekst was engels en ik heb woorden vertaald met woordenboek en die geeft nogal eens chique woorden, maar wel te begrijpen dacht ik :).

De vraag over datareductie van MP3 heb ik praktisch letterlijk vertaald en die van de korte sustain ook. De rest zijn gewoon persoonlijke vragen.

Maar als je me er wat wijzer over kunt maken graag!

In ieder geval bedankt voor CDex, ik heb dr dingen over gevonden en ondertussen heb ik van wat bekenden ook zulke programma's ontvangen.

Re: Re: Geluids-newbie met een paar 'basic' vragen.

Origineel geplaatst door r.5
Welkom :doei:

Ik pak er meteen de makelijkste uit.

Piano (kort) vs Orgel (sustain blijft net zolang totdat je de toets loslaat)

En die sustain gaat altijd op? Prijs/kwaliteit verschil van Piano/Orgel maakt daarbij niet uit?

[thnx voorje antwoord]

Re: Geluids-newbie met een paar 'basic' vragen.

Hoe kan het dat een MIDI file zoveel kleiner is dan een WAV? Het is toch zoiets dat een MIDI file geen opgeslagen muziek is maar beschrijvingen ervan ofzo?

Welkom !

Een midifile bevat alleen informatie, zoals note-on/off-commando's en data die een aangesloten geluidenbak laat weten welk geluidje hij voort moet brengen. Er is dus geen sprake van audio, in welke vorm dan ook.

Origineel geplaatst door gemmetje
Welkom !

Een midifile bevat alleen informatie, zoals note-on/off-commando's en data die een aangesloten geluidenbak laat weten welk geluidje hij voort moet brengen. Er is dus geen sprake van audio, in welke vorm dan ook.

Geluidsbeschrijvingen dus... die geluidenbak kan toch ook je computer zijn bijvoorbeeld? En hoeveel tonen kent MIDI? hoeveel verschillende opties per <...> ?

thx alvast

Re: Re: Re: Geluids-newbie met een paar 'basic' vragen.

Re: Re: Re: Geluids-newbie met een paar 'basic' vragen.

... die geluidenbak kan toch ook je computer zijn bijvoorbeeld?

Ja.

En hoeveel tonen kent MIDI?

da's 'n goeie......8 octaven ?? (zou ook best wel eens onbeperkt kunnen zijn)

hoeveel verschillende opties per <...> ?

128

Laatst gewijzigd:
Back