Origineel geplaatst door rkampschoer sander: betreft BPM, ik begin gewoon op een bepaald tempo, en kijk gewoon hoe de dingen lopen, en zo pas ik langzamerhand het BPM aan via het datawiel...
nee daar gaat het niet om. Als je een MPC vol met samples hebt en ze hebben een verschillend BPM,
dan moet je op de MPC het tempo aanpassen van het nummer waarin ze gebruikt worden, anders
loopen ze niet!!. Automatische timestretch heeft ie helaas niet.
dat is toch juist het idee van recycle? loops bpm onafhankelijjk te maken door ze te choppen..
maar dan moet het wel kunnen natuurlijk... liefst percussieve loops dus
Origineel geplaatst door Timo dat is toch juist het idee van recycle? loops bpm onafhankelijjk te maken door ze te choppen..
maar dan moet het wel kunnen natuurlijk... liefst percussieve loops dus
De MPC die leest wav of snd files. De bpm onafhankelijke files waar jij het over hebt zijn toch in recycle formaat?
Ik gebruik recycle wel eens om een sample loopend te maken. Maar das dan maar op 1 tempo.
En die sla ik op als wav file en dan kan ik die allen maar op het oorspronkelijke tempo afspelen in de MPC.
Dus als ik 1 nummer heb die op 125 BPM afgespeeld wordt, dan zorg ik dat alle samples 125 BPM zijn voordat ik ze in de MPC laad. Als het nummer erna 128 is, dan moet ik na het eerste nummer het tempo 3 BPM verhogen. Ik kan ze dus niet even ook op 125 afspelen omdat ze dan niet loopen. (geen automatische timestretch).
kijk, ik heb geen mpc, een vriend van me wel en daar ben ik samen mee bezig (met nog iemand trouwens) een live set te brouwen...
met recycle kan je ook allemaal losse samples van een ritme maken en ook nog het bijbehorende midifile. Volgens mij zou dat voor jou een uitkomst zijn, want dan is het wel tempo afhankelijk (en als je het slim doet neemt het minder samplegeheugenruimte in)
idd, recycle ,kan je daar niet voor gebruiken, dat kan daarmee alleen vooraf.
het enige programma waar je dat mee kan doen (realtime stretchen en zo terwijl de sequencer loopt) is Ableton Live...
verrder gebruik ik allemaal single hits in mn mpc, en gebruik die samples deels voor m'n loops (samen met de hardware eromheen).
Dat is iets wat je misschien ook wel weer kan met recycle, maar dan zit je weer te klooien met software (wel goed maar niet zo muzikaal).
De reden waarom ik zeg niet zo muzikaal, is omdat je met een mpc alles veel meer "hands on" doet als met een computer...
Met een computer kijk je ook al snel naar wat er op het scherm gebeurt, en met de mpc doe je alles veel meer op het gehoor...
Dit wordt trouwens door heel veel grote producers gezegd.
enne Sander...ff off topic, over je oren en alle herrie die ze te verduren krijgen... kijk ff in de links sectie op m'n site, onderaan.
ik ben het dus volledig met je eens...
Recycle is WEL relaxt voor loops in hardware samplers. Recycle kan namelijk je sampler detecten als ie via SCSI aan de sampler hangt en dan met 1 druk op de knop (bv.) een breakbeat loop met alle losse stukken in een program zetten met de bijbehorende midifile om die loop weer af te spelen. En dat alles readymade voor je hardware sampler, geen geklooi met iele LCD schermpjes.
Een MPC2000XL kun je niet aan een computer koppelen, omdat de MPC een eigen sequencer heeft, en dat geeft een conflict met een Mac/PC...
(een MPC is lang niet alleen sampler).
Ik heb dat in het verleden namelijk al zo willen doen, en dat idd met Recycle willen doen.
Ik weet wat je bedoelt, maar dat gaat hier niet op...
(Het gaat misschien wel op voor de nieuwe MPC1000/4000)
Ja kan wel met je sequencer van je pc/mac de samples in je MPC aan sturen.
En ook kan je met de MPC sequencer een sampler/synth op je pc aansturen.
Maar volgens mij doel jij op het SCSI gebeuren icm met Recycle.
Daar herinner ik me inderdaad iets over. Maar via midi kan je de samples ook sturen, alleen
dan mot je wel ff geduld hebben.
Op zich maakt het in recylce niet zo veel uit of het een percussief loopje is of niet.
Ik gebruik het ook vaak op basslines e.d. (eigenlijk alles behalve lange pads die je beter via midi kan doen ).
Je kan in recycle zelf de slice markers verplaatsen en als je ze laat samenvallen met nootwisselingen
valt het knippen niet zo op.
De midi timing haal je dan uit de gegenereerde midifile, wat ook het voordeel heeft dat i.v.m. midi congestie niet alle noten strak op de beat hoeven te staan .
En als je dan die midifile plus samples in de mpc laad, dan kan je dus gewoon tijdens het afspelen het tempo veranderen en dan blijft de grote sample die door recycle in mootjes is gehakt perfect loopen?
't zijn denk ik weer de toonhoogtes van de trigger noten.
Wat ik altijd doe is de program met samples in de mpc laden en dan de computer de midi data af laten spelen.
Dan kan je nog makkelijk de triggernoten transponeren tot het goed klinkt en pas als alles ok is (ook de tracknamen bijv)
exporteer ik een midi file type 1. Let er bij het exporteren ook op dat het programma de tracksettings in de midisporen doorrekend (velocity, transpose, timing shift e.d.)
Je zorgt gewoon dat er op de track van de bassdrum alleen die triggernoten staan, dus als je die trackt soloed in cubase moet je uit de mpc alleen de bassdrum horen. Da's logisch toch ?
Dus als je bassdrumsample in de mpc op C3 staat moet je bassdrum track alleen C3 bevatten.
Je hebt wel al je samples in voor dat nummer in 1 program staan en niet per sample een program gemaakt ?
En als je de geexporteerde midifile weer opent in cubase, zie je dan 1 track of alles op aparte tracks ?
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.