Samples beluisteren voor het laden, kan dat??

Jos Pos

Ouwe rot
Ik heb nog nooit met een hardware sampler gewerkt, dus ik weet niet precies hoe zo'n ding in elkaar zit.

Ik heb wel een rs7000, die heeft ook een sampler waar ik zeer tevreden van ben. Maar het enige nadeel, vind ik, is dat je eerst een menuutje moet induiken, import sample, terug uit het menu en dan kan je je sample horen. Niet goed? Weer de hele procedure overdoen.
Is het mogelijk met andere hardware samplers (akai, emu...) om je sample te beluisteren voordat je hem in het geheugen laadt???
Als dat niet kan, hoe weten jullie dan "ik ga die sample laden" Kennen jullie al je geluiden dan bij naam?? :confused:

En is het ook mogelijk een sampler aan te sturen via midi, een rifje doorsturen, en dan bladeren door je samples die je aanstaat en de juiste eruit te kiezen. Maar als je bladert dat je dan telkens de sample hoort spelen?? Ik hoop dat deze vraag een beetje duidelijk is...

In soft samplers ben ik niet geinteresseerd omdat ik computers haat... }:|

Kan iemand me helpen?

Je kan altijd een hoop samples in het geheugen laden en dan luisteren en wisselen naar keuze. Maar om ze van HD te kunnen lezen moet de sampler (OS) kunnen streamen van HD, floppy, cd, zip..

Ik geloof dat de MPC2000xl dit kan (weet niet zeker) en de MPC4000 kan dit binnen een paar weken ook (eindelijk :okdan: )

Hoe ouder de sampler, hoe minder kans je hebt dat hij kan streamen..

Had jij niet je mpc4k tekoop staan laatst??? Ik zou er nog maar ff mee wachten tot dat die os1.6 er is.

Re: Samples beluisteren voor het laden, kan dat??

Origineel geplaatst door Jos Pos

Als dat niet kan, hoe weten jullie dan "ik ga die sample laden" Kennen jullie al je geluiden dan bij naam?? :confused:

Kan jij je voorstellen dat ik 30 Giga aan samples uit m'n hoofd ken ? Neen dus. Ik gebruik die handige "AUDITION" knop op m'n Akai om idd eerst de sample te beluisteren voor ik hem inlaad...

ach, ik heb zelf een RS7000 en de audition knop mis ik eigenlijk niet eens. Ik heb alles op de PC staan en daar graaf ik door de samples heen die mij leuk lijken (ff luisteren dus) en dan pleur ik dat hele zwikkie in de RS7k.

E-Mu samplers hebben een 'audition' knop,daarmee kun je idd je samples voorbeluisteren...

Ik werk voornamelijk met wave samples in een akai z4. Ik gebruik een softsampler om snel te wandelen door alle geluiden op m'n harddisk of schijfje. Ben dan ook snel in staat snel te luisteren of een sample past of niet (ook ff snel editen kwa toonhoogte). Als ik beet heb stuur ik de wavefile (met usb)naar m'n akai. Samples editen doe ik in goodold Cool Edit, waar ik veel ervaring en feeling mee heb. Stretchen en pitchen gaat in de Z4 vanwege de goede algoritmes.

En bij erg veel audiosporen in Logic, hevel ik het een en ander ook over naar de AKAI, blijft lekker strak lopen en crasht (vrijwel) nooit. Als ik het over mocht doen, zou ik alleen geen z4 gekocht hebben, maar een z8. Een z4 met alle opties is duurder dan de standaard z8 en kost uiteindelijk toch meer. Fijne marketingtrucs :stupid

oef, ik hoopte al dat het niet zou zijn zoals bij mijn rs7k. Dan denk ik toch maar eens uit te kijken voor een externe sampler.

oef, ik hoopte al dat het niet zou zijn zoals bij mijn rs7k. Dan denk ik toch maar eens uit te kijken voor een externe sampler.

Back