Bass, voelen, horen, diep, laag

omc

boem
Ik ben benieuwd naar hoe jullie weten of je bass of kick goed beukt, genoeg diep gaat. Ik werk zelf met de Tannoy Reveal en deze klinken prima maar ik kan nou niet zeggen dat ze echt hard beuken. Ik voel de bass niet, het pompt niet echt.

Na veel foto's van andere homestudios gezien te hebben zie ik dat eigenlijk bijna iedereen alleen maar 2 speakers heeft en geen aparte kist voor de bass. Ik ben een keer in een studio geweest waar ze dit wel hadden en daar klapte het er echt goed op. Zelf vindt ik dit wel fijn, ik kan op die manier toch beter horen of het echt goed pompt, hoe het waarschijnlijk klinkt op een feest. Als ik een gebrande CD in de auto draai kan ik eigenlijk pas echt goed horen of er genoeg laag in zit.

Ik ben wel benieuwd hoe dit bij jullie werkt. Hebben jullie genoeg aan je 2 monitors of voelen jullie ook liever meteen de bass zodat je weet dat het diep genoeg gaat.

hm, denk dat dit voornamelijk een kwestie van referentie is. Ik bedoel, hoe "diep die bas gaat" zit voor groot deel natuurlijk ook in je sound system, bv. in de auto. In een boom-car beukt een 80ies elektro beatje nog wel.

En dan speelt dus de vraag wat jij het fijnst vindt. Of je maakt je sound in de homestudio zo dat ie klinkt zoals uiteindelijk in de auto of op een feest. Of, en dat doen de meeste hier denk ik (gezien ook de foto's), je leert je monitors zo kennen dat je weet hoe je moet mixen om uiteindelijk het gewenste resultaat te krijgen.

Als je voor het eerste gaat, gewoon een boom car-audiosetje in je studio hangen!:D :D :D

ja...met zhanox eens...en.. welke artiest vind jij geweldig qua sound als je 'm over je tannoys luistert? gebruik die tracks als referentie tijdens het mixen.
je tannoys zijn waarschijnlijk zo eerlijk en vervormen niet, dat je moeilijk de "power" van je car-audio-boem-installatie krijgt.
ikzelf ken m'n speakers tegenwoordig goed genoeg dat ik weet (en dus niet direct hoor) wanneer m'n bassen knallen.

tip1:als je je track heel zacht afluistert tijdens het mixen op echte flutspeakertjes (computerspeakertjes voor mijn part) en er zit toch iets van power in, kun je er van uitgaan dat de ramen uit je auto knallen.

tip2: draai nooit het hoog en mid uit de bassen in de veronderstelling dat er meer laag in komt, je krijgt dan van dat rommelend laag en het karakter van je bassen gaat verloren. ja en compressie doet uiteraard wonderen.

mzzl

:peukie:

vooral als je de attack van de compressor heel kort houdt..voor mij geld dat een bassdrum moet duwen, en wel zo hard mogelijk...hij moet stoer klinken.. eq en een beetje compressie is eigenlijk het enige dat ik er voor gebruik..

Compressen met een korte attack op een bas of kick is wel het laatste wat je moet doen. Iig niet lager dan een ms of 30. Lager en je vervormt het geluid en hoe hoger hoe meer bas er door je compressor heen gaat. Bij 100Hz komt er maar 1 wave cycle per 10ms door.

Origineel geplaatst door Ytse
Compressen met een korte attack op een bas of kick is wel het laatste wat je moet doen. Iig niet lager dan een ms of 30. Lager en je vervormt het geluid en hoe hoger hoe meer bas er door je compressor heen gaat. Bij 100Hz komt er maar 1 wave cycle per 10ms door.

Precies. Als je je kick wil laten rammen moet je vooral GEEN korte attack gebruiken. Die haalt de transient uit je kick. Weg rammend gevoel. Het standaard recept voor een pompende kick is lange attack en hele korte release. Dan gaat het pompen. Maar bij de meeste compressors is dan ook meteen je laag weg.

Ditzelfde heb ik mezelf ook vaak genoeg afgevraagd. Ik ben erachter dat als het op mijn Behringer monitors echt goed laag klinkt en lekker beukt, dat er ergens anders toch net ff te veel bas in zit. Daarom zorg ik dat het op mn monitors niet al te diep klinkt. Als ik een kick maak, voeg ik eigenlijk meestal geen of heel weinig bas toe en toch kan het behoorlijk stampen, ligt misschien ook wel aan de synth die je ervoor gebruikt. Ik heb ook een Ultrafex over mn eindmix, die misschien ook nog een beetje toevoegd. Compressie gebruik ik helemaal niet...

Die Tannoys zijn trouwens wel erg goeie monitors, dus daar zal het niet aan liggen. Het is ook handig om naast je monitors ook een paar hifi speakers te hebben. Dan kun je zorgen dat het op allebei goed klinkt..

Een subwoover kan best erg handig zijn... maar dan vooral als je hem zo neutraal mogelijk inzet en niet gaat overboosten zoals de meeste stereofielen doen.
Ten eerste raak je er verslaafd aan ;) en ten tweede mis je dan het doel van een subwoover in je studio... en die is om gewoon te kunnen checken of alles zuiver is in de lage regionen... en je moet geen (extreme) overlap frequenties hebben met je gewone monitors natuurlijk...

Kheb hier wel eens een track gemaakt die ik later in de auto van m'n broer terug hoorde... daar zat wel een subwoover in en dan merk je dat een subw. in je studiootje ook geen overbodige luxe is!! Het klonk nogal beroerd namelijk ten opzichte van andere CDtjes die hij daar had...

heb nu een tijdje de aphex met big bottom ; als je hem juist (lees: met mate) gebruikt met goede compressie wordt het toch behoorlijk vetjes..:)

Origineel geplaatst door hansbakker
vooral als je de attack van de compressor heel kort houdt..voor mij geld dat een bassdrum moet duwen, en wel zo hard mogelijk...hij moet stoer klinken.. eq en een beetje compressie is eigenlijk het enige dat ik er voor gebruik..
wordt je kick dan zo'n party-animal tik? zoals in...." I wanne be a hippy..."

Back