Vroem vroem (brom)

ikke

Ouwe rot
Als ik mn MPC in mn Tascam US428 (USB soundcard) steek en de laptop krijgt stroom, komt er een storend signaal door de headphones/ monitors. Als laptop geen stroom krijgt, is het weg..

Als ik mn Behringer UB1202 (mixer) in de Tascam steek en laptop en Behringer krijgen GEEN stroom, komt er een brom door..Ook ALS ze stroom krijgen. (Er is nix aangesloten van gear en enkel de Tascam zelf heeft stroom) Die brom blijft, no matter what!

Weet er iemand hoe ik dit kan verhelpen? Misschien het één en ander aarden.. Maar hoe? :confused:
Ik word hier helemaal gek van.. Al die dure spullen en nog geen goed geluid! :(

Het 2e voorbeeld kon ik ff niet helemaal volgen, maar goed.

Het 1e komt me bekend voor. Wij hadden ook een dergelijk probleem met de laptop in ons oefenhok en daarbij lag het aan een brakke voeding. Voeding omgeruild (gevalletje garantie) en het probleem was opgelost.

Mercikes.. (Mn laptop is vrij oud, dus dat zal daar dan aan liggen)

Tweede probleem is gewoon een constante brom die veroorzaakt wordt door mn Behringer mixer. Als ik 1 mono jack verbind van de Behringer naar de Tascam is er niets, verbind ik de tweede jack (tweede in 2x mono= 1 stereo) komt er een brom door. Ook al steekt de Behringer en de laptop niet in het stopcontact..
Very annoying..:frons:

Origineel geplaatst door gemmetje
Het 2e voorbeeld kon ik ff niet helemaal volgen, maar goed.

Het 1e komt me bekend voor. Wij hadden ook een dergelijk probleem met de laptop in ons oefenhok en daarbij lag het aan een brakke voeding. Voeding omgeruild (gevalletje garantie) en het probleem was opgelost.

voeding IN de laptop? of de externe adapter voor de interne accu? ik heb gisteren nl met een edirol FA101 lopen spelen op een acer travelmate laptop, en daar hetzelfde probleem: op het moment dat de voeding erin ging een piep over het audio signaal..voeding eraf en alles clean.... iemand hier een andere oplossing voor dan de voeding in de laptop laten vervangen??

Origineel geplaatst door olafmol
of de externe adapter voor de interne accu?

Die dus. ;)

Die adapter (is bij een BenQ trouwens een flinke bak) vervangen KAN al voldoende zijn.

Die dus. ;)

Die adapter (is bij een BenQ trouwens een flinke bak) vervangen KAN al voldoende zijn.

hmm..die vriend van me gebruikt gewoon de standaard acer adapter die erbij komt.....dat kan toch niet verkeerd zijn? waar moet je op letten als je een nog betere/stabielere/schonere adapter wilt proberen dan?

hmm..die vriend van me gebruikt gewoon de standaard acer adapter die erbij komt.....dat kan toch niet verkeerd zijn? waar moet je op letten als je een nog betere/stabielere/schonere adapter wilt proberen dan?

Ik kan me moeilijk voorstellen dat een nieuwe, goed functionerende voeding een brom veroorzaakt. Zoals ik zei was die van ons kapot (hoewel nieuw in de doos). Gevalletje garantie dus, omruilen: klaar ! De vervangende voeding was van hetzelfde type als de voeding die er in eerste instantie bijzat.

Natuurlijk kun je veel betere voedingen kopen, stabieler, enz. Ik vraag me echter af of dit nut heeft voor een laptop.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat een nieuwe, goed functionerende voeding een brom veroorzaakt. Zoals ik zei was die van ons kapot (hoewel nieuw in de doos). Gevalletje garantie dus, omruilen: klaar ! De vervangende voeding was van hetzelfde type als de voeding die er in eerste instantie bijzat.

Natuurlijk kun je veel betere voedingen kopen, stabieler, enz. Ik vraag me echter af of dit nut heeft voor een laptop.

nee ik vermoed ook dat dat niet echt de oplossing is.....vermoedelijk gebruikt acer de USB/firewire poorten om de aarde mee te verbinden, wat dus een groundloop veroorzaakt...mooi stom dus...... een DI box met groundlift lijkt me nou ook niet echt de oplossing in deze, omdat er 10 ins en outs zijn in totaal en je dan dus bezig blijft..zijn er geen firewire kabeltjes of verloopstukjes die een groundlift hebben?

..zijn er geen firewire kabeltjes of verloopstukjes die een groundlift hebben?

Geen idee..... ik waag het te betwijfelen....
Nu ben ik zelf alles behalve een soldeerkoning, maar ik kan me voorstellen dat de handy-man's onder ons zonder problemen ff uitvogelen wat de gnd is bij een firewirekabel en of deze zonder verdere gevolgen te onderbreken is.

ervan uitgaande dat de acer mensen de aarde met de USB/firewire connectors hebben doorverbonden en er dus een groundloop ontstaat op het moment dat de voeding op een geaard stopcontact wordt aangesloten, zou dit kunnen worden opgelost door een PCMCIA firewire kaartje in de laptop te prikken? wordt deze dan niet aan de aarde verbonden?

fuse?????????? ;)

Olaf

Hej peepz.
De storing met de voeding is al opgelost. Was idd een bekke Jaak! Thx, Gem.

Maar nu zit ik nog steeds met het brom probleem!?
Als de Behringer mixer geen stroom krijgt en de laptop krijgt geen stroom, komt er een brom door! Ik heb kabeltjes vervangen enzo maar niets helpt.
What could be wrong? Vroeger als ik die Behringer in mn DIGI001 stak, was er helemaal geen probleem.. Maar nu met die Tascam.. brrrrooooooooommm..... en geen klein beetje ook niet, hoor. 't Is een serieuze brom die je tot beneden in de kamer kan horen!!

En t wordt ook ni veroorzaakt door andere apparatuur want er is nix anders aangesloten. Enkel de Behringer out gaat naar de Tascam in.

ik vind de vragen van olaf ook wel interessant, ik heb zelf een acer travelmate en zodra ik m'n USB audiophile d'r in prik bromt 't als de neten! ik merk wel dat 't ligt aan welke apparaten ik allemaal aangesloten heb, ik hoop dat er een oplossing is. ik heb d'r nu een soort van mee leren leven en als ik iets wil opnemen doe ik dat op de accu.

Origineel geplaatst door GnarlyBarf
ik vind de vragen van olaf ook wel interessant, ik heb zelf een acer travelmate en zodra ik m'n USB audiophile d'r in prik bromt 't als de neten! ik merk wel dat 't ligt aan welke apparaten ik allemaal aangesloten heb, ik hoop dat er een oplossing is. ik heb d'r nu een soort van mee leren leven en als ik iets wil opnemen doe ik dat op de accu.

de grap is dus dat je maar 1 aarde kan hebben, op het moment dat je dus 2 apparaten geaard hebt ontstaat er een groundloop met de brom.... heb je al geprobeerd om bv semi-gebalanceerde kabels te gebruiken? of bv een adapter-stekker die niet geaard is? dat zou al veel moeten helpen, zo niet alles......

Dus de brom komt omdat er twee adapters (Tascam & behringer) in het stopcontact zitten? Hoe kan je die adapters dan vervangen door gewone AC power cables?

Hoe vind je het verschil tussen gebalanceerde, niet-gebalanceerde en semi-gebalanceerde jacks?

Origineel geplaatst door ikke
Hoe vind je het verschil tussen gebalanceerde, niet-gebalanceerde en semi-gebalanceerde jacks?

Gebalanceerde jacks zijn in feite gelijk aan een stereo jack-kabel.

Semi-gebalanceerd is nieuw voor mij.......

Dus de brom komt omdat er twee adapters (Tascam & behringer) in het stopcontact zitten? Hoe kan je die adapters dan vervangen door gewone AC power cables?

nou niet omdat ze in het stopcontact zitten, maar omdat ze allebei in geaarde stopcontacten zitten en dus geaard zijn..je zou kunenn proberen om 1 van de 2 stekkers met een verloopstukje naar ongeaard of met een ongeaarde verdeeldoos, of afplakken van metalen aarde stukje, te "ont-aarden" en kijken of dat helpt...

meer info:

http://www.soundonsound.com/sos/1994_articles/aug94/groundloops.html

Olaf

ffies nog aan olaf, ik heb weleens geprobeerd een niet geaarde stekker in de acer voeding te steken maar die passen niet, toen heb ik niet echt doorgezet. ik zal zo eens kijken of ik door de niet geaarde stekker uit te knippen, het wel kan laten passen en 't wat ruis wegneemt. voor de rest gebruik ik alleen maar ongebalanceerde kabels, maar dat is toch een ander soort ruis dan de digitale ruis die van de acer komt (alle bewegingen van de muis in 't scherm, worden vertaald in digitale kakafonie)?

mmm.. maar het zijn adapters die niet geaard zijn.. De zilveren pin wordt in beiden gevallen niet geraakt.

Origineel geplaatst door GnarlyBarf
ffies nog aan olaf, ik heb weleens geprobeerd een niet geaarde stekker in de acer voeding te steken maar die passen niet, toen heb ik niet echt doorgezet. ik zal zo eens kijken of ik door de niet geaarde stekker uit te knippen, het wel kan laten passen en 't wat ruis wegneemt. voor de rest gebruik ik alleen maar ongebalanceerde kabels, maar dat is toch een ander soort ruis dan de digitale ruis die van de acer komt (alle bewegingen van de muis in 't scherm, worden vertaald in digitale kakafonie)?

hmm..de audiophile heeft bij mijn weten geen gebalanceerde I/O maar misschien dat bovenstaande oplossing en/of semi-gebalanceerde kabels wel voor je werken...... wat je beschrijft is wel typisch een groundloop probleem hoor....

mmm.. maar het zijn adapters die niet geaard zijn.. De zilveren pin wordt in beiden gevallen niet geraakt.

hmm....een voeding moet er in ieder geval wel geaard zijn lijkt me...

Back