Marion ProSynth

Da's pas een zeldzame 'Oberheim'! (een echte dus!)

Vraag me alleen af of die prijs een beetje realistisch is...
Is stel me dat ding toch voor als een soort verbeterde Matrix-1000, en da's 250-300 Euro.

<EDIT>
Even wat reviews gelezen, en die waren gematigd positief; wel een typisch Oberheim geluid, maar een beetje dun.
En waardeloze presets. Dat schijnt mensen nogal af te schrikken.
Maar zover ik lees is ergens rond de 200-300 Euro al lang een mooie prijs voor die pro-synth.
Way overpriced dus!

Laatst gewijzigd:
In de drie à vier jaar dat ik op multitmbrale analoge bakken aan het jagen ben geweest heb ik er nog nooit eentje voor 300€ zien staan. Dit ding is nu toch net iets zeldzamer dan een matrix 1000. Volgens mij is rond de 500 toch een mooie prijs, je krijgt er tenslotte 8 monosynths voor in de plaats ;)

Envelopes zijn naar het schijnt wel wat traag.

ProSynth

ProSynth

Ik heb zelf de Marion MSR-2 v1.9 (snelle envelopes) met een dubbele board erin, vrij zeldzaam ook.
De ProSynth is de laatste versie met de snelle envelopes dus geen vetraging meer.
Zelf vindt ik de MSR-2 anders klinken dan de Matrix 1000 meer richting de Roland MKS-80 zoals in de advertentie werd omschreven.
Deze prijs van de Marion ProSynth is, gezien dat deze redelijk zeldzaam wordt, zeer redelijk en zeker een
aanrader voor diegene van vette Oberheim sounds houdt.

@ Toon: Zeldzamer? Natuurlijk. Maar ook beter? Niet enorm, naar ik begrijp.

Al is dat verhaal met die envelopes inderdaad waar: in de nieuwe versie (naar het schijnt toch een compleet ander circuit board!) zijn de envelopes wel 'gewoon' snappy. Tenminste, dat lees ik zonet...
Maar ja, als ik Oberheim hoor, denk ik sowieso eigenlijk niet aan snelle envelopes... :z

De MSR heeft natuurlijk inderdaad dubbele boards vgl. met de Pro-synth (1 board).
Dan zijn de stemmen toch ook gelayerd? (superpatch oid?)

Ik weet niet wat het is, ik ben een beetje huiverig voor dit apparaat en z'n 'aangetrouwde neefje' de OB-MX.
Allebei van die apparaten in de eerste golf van de analoge comeback, nog van voor de VA's.
Altijd vreselijke software/betrouwbaarheidsverhalen over gehoord... maar misschien valt 't mee?

Laatst gewijzigd:
Für den Studioprofi, dem es um High-End Qualität geht und der für einen super knackigen Sound auch schon mal einen Microwave einsetzen kann, ist der PRO-SYNTH die beste Wahl.

:D Wat kunnen die duitsers dat toch weer mooi verwoorden

Ik wist niet dat dat ding digitale oscillatoren had. Zou idd iets minder klinken als een matrix 1000, je kan niet alles hebben hé ;)

Wat ik wel leuk vind aan die dingen (matrix 1000, marion?, cheetah ms-6...) is dat je direkt die 80's feel krijgt met die bakken. Iets waar hedendaagse synths het toch wat moeilijker mee hebben. Met m'n ms-6 is het precies of Juan Atkins in m'n studiotje zit en bij m'n Andromeda lijkt het wel of Quincy Jones elk moment kan binnenvallen, beiden niet slecht maar wel compleet verschillend karakter.

Dus voor mensen die op zoek zijn naar 80's sound kan zo'n marion misschien toch wel leuk zijn.

De vergelijking met Matrix-1000 is eigenlijk onzin. De Marions klinken en werken duidelijk anders. Wat betreft de prijs, ze zijn vrij zeldzaam (vooral de MSR-2) omdat die toendertijd eerst bijna 4000 gulden moesten kosten! Die prijs was natuurlijk onzin en daalde snel maar toen was het kwaad al geschied, van Marion hoorde men nooit meer wat na de Pro-Synth. De allerlaatsten MSR-2 waren nieuw slechts 995 gulden (bij Ned Muziek, vele jaren geleden..............).

Origineel geplaatst door dekzster
De vergelijking met Matrix-1000 is eigenlijk onzin. De Marions klinken en werken duidelijk anders. Wat betreft de prijs, ze zijn vrij zeldzaam (vooral de MSR-2) omdat die toendertijd eerst bijna 4000 gulden moesten kosten! Die prijs was natuurlijk onzin en daalde snel maar toen was het kwaad al geschied, van Marion hoorde men nooit meer wat na de Pro-Synth. De allerlaatsten MSR-2 waren nieuw slechts 995 gulden (bij Ned Muziek, vele jaren geleden..............).

Mooi verhaal! Maar ik zie niet waarom de vergelijking met de Matrix-1000 onzin zou zijn.

Overeenkomsten:
-Allebei Oberheim (incl. Oberheim 'karakter' naar het schijnt).
-Allebei het klassieke analoog-substractieve model, voorzien van DCO (HRO is gewoon een betere DCO), VCF en MIDI.
-Allebei 'semi-modulair' dwz voorzien van uitgebreide matrix-modulatie.
-Allebei 19" in een metalen zwarte doos.
-Allebei eigenlijk alleen fijn te synthen middels een editor.

Verschillen:
-Aantal stemmen (8 voor de Marion, 6 voor de Matrix).
-MIDI implementatie (multitimbraal voor de Marion, monotimbraal voor de Matrix).
-De Marion is stereo, de Matrix-1000 mono (de Matrix-6 wél weer stereo).
-De Marion heeft een iets groter aantal mod-sources.

ik wil niet lullig doen, maar als je een beetje goed zoekt vind je de marion pro-synth (en hoe heet die andere ook al weer??) echt voor tussen de 350 en 400 euro en dat is een goede prijs.

Origineel geplaatst door dekzster
De allerlaatsten MSR-2 waren nieuw slechts 995 gulden (bij Ned Muziek, vele jaren geleden..............).

idd, nu je het zegt, ik heb die bak een aantal jaren geleden nog bij Key-music zien staan voor een 400€.

Ja als iemand de marktwaarde van zo'n toestel zou moeten weten dan moet het Leo toch wel zijn :D

hier staat er weer eentje :

boink

Attachments

• 8683194_1.jpg
    8683194_1.jpg
    11,3 KB · Bekeken: 111
Matrix 1000 is een stuk goedkoper, Marion klinkt naar verluidt ietsje beter.

Naar het schijnt gebruikt de Marion trouwens de CEM chip die ook wordt toegepast in de DSI Evolver (voor het analoge oscillator gebeuren). De Marion was zo'n flop, dat er nog genoeg voorradig waren... ;)

Matrix 1000 is een stuk goedkoper, Marion klinkt naar verluidt ietsje beter.

Naar het schijnt gebruikt de Marion trouwens de CEM chip die ook wordt toegepast in de DSI Evolver (voor het analoge oscillator gebeuren). De Marion was zo'n flop, dat er nog genoeg voorradig waren... ;)

dave smith kocht de desbetreffende chip rest s over van ome tom toch en maakte de evolver ontwerp ermee

dejavu gevoel

maar marion lijkt me een nette synth met mega mogelijkheden ,...
toon ..prijsindicatie [buy it now , khou leo zn prijs effe aan 350
:engel::D

Back