Hoe kan ik een G5 het beste samenstellen voor audio gebruik

C-Code

Addicted to Breaks
Mede synthforummers:

Ik werk al een tijdje met een apple G4, en ik zou graag weten hoe ik een nieuwe apple G5 het beste kan configureren voor studio gebruik. Dus zijn de ventilatoren van de G5 standaard goed genoeg, of moeten daar andere ventilatoren op ?
Wat is de beste harde schijf. En kan ik Cubase SX soepel laten draaien met midi en audio ?
Ik zou dit graag horen van nederlandse gebruikers van een apple G5 voor studiogebruik.

Alvast bedankt ! :okdan:

ps: ik heb de zoekfunctie van dit forum gebruikt, en nog maar weinig over gevonden....volgens mij omdat elke post over de G5 toe nu toe vroegtijdig afgesloten is ! ;)

Kijk eens aan wat een nette post.

Misschien dat je bij I4 te eindhoven kan informeren.
Die hebben nl. ook verstand van Mac ism muziek maken.

Bedenk wel dan bij het kopen van een G5 niet alle kaarten in
de nieuwe PCI slots gaan..
Dus als je 1 voor de G4 gebruikt heb je kans dat hij niet in de G5 past ik
zal hier zeker even na vragen.

Als je via USB of Firewire werkt is het geen probleem..

Voor meer info over AUDIO & MAC kun je bellen naar de Futurestore in Utrecht.

http://www.futurestore.nl/

Succes

The Cam

http://www.futurestore.nl/html/future_tv_saf.html

Bericht door een moderator:
Keurig hoor! Zie je wel dat het kan? :engel:

Re: Hoe kan ik een G5 het beste samenstellen voor audio gebruik

Origineel geplaatst door C-Code
Dus zijn de ventilatoren van de G5 standaard goed genoeg, of moeten daar andere ventilatoren op ?

Je bedoelt om je studio stiller te krijgen? Of om de Apple koel te houden tijdens het intensief afspelen van midi files? }:|

Wat is de beste harde schijf.

Waarvoor? Snel / stil / betrouwbaar?

En kan ik Cubase SX soepel laten draaien met midi en audio ?

Op een Apple? Nee.
Nou goed? :o:

ps: ik heb de zoekfunctie van dit forum gebruikt, en nog maar weinig over gevonden....volgens mij omdat elke post over de G5 toe nu toe vroegtijdig afgesloten is ! ;)

Goh, het zijn dan ook wel prangende vragen. Heb je al gezocht op Tweakers? :duivels:

Re: Re: Hoe kan ik een G5 het beste samenstellen voor audio gebruik

Re: Re: Hoe kan ik een G5 het beste samenstellen voor audio gebruik

Origineel geplaatst door Hanz
Je bedoelt om je studio stiller te krijgen? Of om de Apple koel te houden tijdens het intensief afspelen van midi files? }:|

Waarvoor? Snel / stil / betrouwbaar?

Op een Apple? Nee.
Nou goed? :o:

Goh, het zijn dan ook wel prangende vragen. Heb je al gezocht op Tweakers? :duivels:

Tweakers = PC, Hans wist je dat niet, of zit je gewoon te jennen ? :confused:
Cubase SX loopt prima op mijn G4, dus........ik neem dat je uit ervaring spreekt op je eigen apple ?
Harde schijf en ventilator inderdaad met stilte in studio te maken........mn studio gebruik ik ook voor opname van zang & instrumenten !

Re: Re: Re: Hoe kan ik een G5 het beste samenstellen voor audio gebruik

Re: Re: Re: Hoe kan ik een G5 het beste samenstellen voor audio gebruik

Origineel geplaatst door C-Code
Tweakers = PC, Hans wist je dat niet, of zit je gewoon te jennen ? :confused:

Een beetje... sorrie... ;)
Maar ik zie toch regelmatig Mac voorbij schuiven op Tweakers news.
Ik ben wel met je eens dat er weinig getweakt wordt aan Apples, vandaar dat ik ook trigger op je fan-mod vragen die ik nogal ongebruikelijk vind.

Cubase SX loopt prima op mijn G4, dus........ik neem dat je uit ervaring spreekt op je eigen apple?

Fijn om te horen. Maar waarom dan nog de vraag stellen of Cubase goed zou lopen op een G5.
Zeg eens eerlijk: zit jij daar niet gewoon te jennen? ;)

Harde schijf en ventilator inderdaad met stilte in studio te maken........mn studio gebruik ik ook voor opname van zang & instrumenten !

Groot gelijk. Dwz, dan moet je dat er wel even bij vertellen... Vandaar mijn vragen!
Want voor je het weet begint 'men' je 10.000 toeren schijven aan te raden wegens de enorme data doorvoer. Klinkt alleen of er een jumbo op je bureau landt.

Tweakers = PC, Hans wist je dat niet, of zit je gewoon te jennen ?

Ha jongen! Kijk eens! Funkelnagelneu! :D

http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/76

Zitten best wel wat phreaks op zich, kreeg er ook goed antwoord op een System 7 installatievraag.

Wat is de beste harde schijf.

http://www.storagereview.com/

Ze hebben een performance database, ook voor geluidsnivo. Heb mijn Seagate 7200.7 gekocht nav een review hier, muisstil!

Ik heb begrepen dat de nieuwe reeks G5's vloeistofkoeling heeft, en verder wat meer grotere maar langzamer draaiende fans zodat hij redelijk stil is out of the box. Je kunt natuurlijk altijd zelf even gaan luisteren bij een dealer.

Want voor je het weet begint 'men' je 10.000 toeren schijven aan te raden wegens de enorme data doorvoer. Klinkt alleen of er een jumbo op je bureau landt.

Hans is dit echt zó erg dat het de voordelen van de datadoorvoer teniet doet?
Ik bedoel is het onwerkbaar lawaaiig?

Ik ben momenteel ook op onderzoek uit alvorens de G5 aan te schaffen en probeer dus ook de beste samenstelling te vinden. Ik wil Logic Pro met heeeel veel plugins en vst's probleemloos kunnen draaien.

Het volgende is mij aangeboden bij een dealer.

G5 2x1.8GHZ, SD SerialAta
2 xDDR dimm 400 PC 3200U 512MB

Verder is mij een externe Harddisk puur voor het audiogebeuren geadviseerd van het merk Western Digital met let wel 10.000 toeren.

Verder is die vloeistofkoeling volgens mij alleen bij de 2.5GHZ.

Tja ik worstel zelf ook nog met aardig wat vragen dus hoop dat deze thread erg lang blijft doorgaan!:halleluja

Zoals ik al zei: Storagereview is je vriend!

Ik heb begrepen dat 10k toerenschijven inderdaad aanmerkelijk stiller zijn geworden.
'Vroeger' (tot voor kort) was het echter vreselijk.

Of het de voordelen van de additionele datadoorvoer teniet doet is natuurlijk subjectief.
Ik heb zelf niet zo'n last van herrie (tenminste, zolang ik mezelf nog kan horen denken), maar ik kan me voorstellen dat als je open mikes hebt staan, je zoveel mogelijk probeert de herrie terug te schroeven.
Je hebt dan 2 mogelijkheden: geluidsproductie voorkomen of beter dempen.

- G5 ventilatoren zouden in principe stil genoeg moeten zijn, die hoef je zeker niet te vervangen (wat je echter wel kan overwegen met een G4)
- 1.8 Ghz G5 wordt geleverd met 80GB serial ATA schijf ; die kan je best partitioneren in 2 delen : eentje van ca 10 Gb voor OS X en software, en eentje van ca 70GB voor jouw eigen data & files ; daarnaast kan je een 2e interne schijf installeren voor je audio
- je kan ook overwegen om je audio files & samples te gebruiken vanop een externe firewire schijf, bv Lacie D2 200GB.
- hou er rekening mee dat je maar 4 latjes RAM kunt installeren in het 1.8 model = max 4 GB =4 latjes van elk 1GB ; als je dealer 256MB (=2x 128MB) installeert, beperk je dus je uitbreidingsmogelijkheden omdat dan al 2 van de 4 slots bezet zijn met een klein geheugen ; voor soepel gebruik van Logic onder OS X moet je toch tenminste voor 512MB gaan, en idealiter 1 GB ; Logic 6 ondersteunt maximaal 2GB ram
- de nieuwe PCI-X slots zitten enkel op de 2Ghz en 2.5Ghz modellen, niet op het 1.8 GHz model

succes :biertje:

1° koop je ram niet bij apple, maar bij te pc - boer -> koop altijd maximumwaarden.. zo'n 512 mb verschilt bijna niet in prijs met 256 mb, dus dan is je keuze rap gemaakt

2° de g5 kan je studio wel aan aan hoor!

3° externe HD? waarom? plaats genoeg binnenin!

4° partitioneren? waarom? denk dat dit tegenwoordig overbodig is.. zie er de voordelen niet echt van in..
steek gewoon een 2de drive in voor je audio op op te slaan/ op te nemen

:dubbel:

Origineel geplaatst door rvooh
1° koop je ram niet bij apple, maar bij te pc - boer -> koop altijd maximumwaarden.. zo'n 512 mb verschilt bijna niet in prijs met 256 mb, dus dan is je keuze rap gemaakt
Yep, op voorwaarde dat je heel goed weet welk RAM-type je installeert.

2° de g5 kan je studio wel aan aan hoor!
absoluut !

3° externe HD? waarom? plaats genoeg binnenin!
waarom extern : bv om veel data handig te backup'en op een grote schijf, en/of vlot uit te wisselen met andere Macs/PCs.

4° partitioneren? waarom? denk dat dit tegenwoordig overbodig is.. zie er de voordelen niet echt van in..
steek gewoon een 2de drive in voor je audio op op te slaan/ op te nemen
Partitioneren ook uit veiligheid, bv om een exacte kopie van heel je OS X & geïnstalleerde programma's aan te maken op een 2e partitie. Als er dan toch 'ns iets fout zou gaan, kan je altijd nog opstarten vanop die andere OS X partitie.

sorry maar tijd heb ik niet om te << quotten >> , maar toch even mijn 0,02€!

ik neem dat partitioneren verhaal niet hoor!

maakt het enkel moeilijk voor je computer en jezelf.. aan de prijs van harde schijven tegenwoordig!.. Scoor ergens cheapo een gebruikte 40 of 20 GB en zet daar de systeemsoftware en noodzakelijke apps op.
als er ECHT iets fout gaat in macOSX, dan is het een mechanische fout van je HD en ben je niets met je 2de partitie.

Wat baat het 2 backups van software of data op 1 schijf te zetten? Als hij kapot is is hij kapot en ben je het kwijt, partities of niet.

RAM:
En moet echt wel een volslagen idioot zijn als je er niet in slaagt de juist RAM's aan te schaffen. In de handleiding (ja dat ding daar in dat plastiekje) staat duidelijk welk type en snelheid RAM's erin moeten. Indien je toch mist: menig pc-handelaar om de hoek neemt terug zonder klagen en zagen (wel zoveel mogelijk zwijgen over tfeit dat je een mac hebt)
EXHD:
en waarom het dubbele of zelfs meer betalen voor een Externe drive?
meer lawaai, minder plaats, meer kabels, en meer problemen.. en dat terwijl er intern zeker 3 drives kunnen!

Begrijp overigens niet waarom je persee een G5 moet hebben, buiten de luidruchtigheid van je G4 kan hij zeker nog enkele jaren mee (mits een goede dosis 512 MB ram latjes)

Ik heb laatst een audio werkstation gebouwd voor een compadre met een setje Raptors 10k 73GB in RAID0 :duivels: en die zijn niet rumoeriger dan 7200rpm schijven.
Ik heb met m'n bakkes naast de open kast gezeten en er valt niets bijzonders op aan die dingen t.o.v. de 2 WD 7200 rpm ATA schijven die er in hingen voor system en library data.

Als je even in de StorageReview Raptor test kijkt, zie je dat die drive inderdaad lekker stil is! :)

The Raptor competes with 7200 RPM and even 5400 RPM drives as one of the quietest drives ever.
en dàt in combi met
Western Digital's SATA Raptor WD740GD warrants a mention as the fastest drive (including 15k RPM units!) for non-server use.
Nou, luxe hoor... I stand corrected! :D

Maar on-topic over de Mac (waar ik geen kenner van ben) - heb je daar al SATA beschikbaar?
(aub even los van de discussie "SATA - goed of slecht...")

Voor zover ik weet gebruiken ze voor de HD's standaard SATA. Een andere compadre van mij gebruikt op mijn advies ook Raptors en dus ook in z'n G5!

De G5 is stil, maar persoonlijk vind ik 'm toch net te veel herrie maken voor een kamer waar je ook mic opnames doet. Ik ben dan ook allergisch voor bijgeluiden. Mijn oplossing lag voorhanden, achter de muur... Helaas kan dat niet voor iedereen, want het zou een hoop gelul schelen met opletten of een machine wel stil genoeg is.

Mijn kast bevat 5x80mm fan, 1x92mm fan en 2x80mm PSU fan... Dat is pas een straaljager :D

Ik heb zelf 2 mac g5's in dit huis staan, en ik moet zeggen dat de vloeistof gekoelde een stuk stiller is(en natuurlijk sneller), Maar de 1.8 is ook niet irritant. 1 ding is zeker sata roeleert stop een 10k of hoger schijf in een isolerende huls en rag dat trillingsvrij in je mac, geen sata herrie meer, Maar wel de snelheid en dat scheelt wel erg veel in vergelijking bij een 7.2k schijf. Verder vind ik dat het ram minder impact heeft als op een windows pc(mac software is dus gewoon geheugen zuiniger geprogrammeerd). Partitoneren is een goed idee en is helemaal niet moeilijk of verouderd, ik vind het idee van een oude of 2de hands schijf gebruiken voor je os maar nix, Het gaat tenslotte wel om de betrouwbaarheid van de vaste schijf, Als je geen geld heb moet je gewoon partities maken, heb je geld gooi je er gewoon een raptor bij. Als je geen partities maakt ben je waarschijnlijk hard genaaid met upgraden of opnieuw installen, dat had je dus met 3 minuten partitioneer werk kunnen verkomen. Als het goed is komt er binnenkort ook een fan tweak util op de markt voor de g5, zodat je de marges kan instellen waarbij je ventilators opschakelen enz. Daar mee krijg je hem ook nog wat stiller.

ik blijf bij mijn standpunt.. partitioneren is nutteloos..

is inderdaad poepsimpel te doen.. maar ik heb nu nog geen goede reden gehoord om het te doen.

iemand? tegenwoordig voor 140 euro al 180 GB's aan opslagruimte.. wie wil nog sukkelen?

Back