Alesis Ion gebruikers opgelet!

Pim

Synthgod
Ik ben bezig met sound design voor de Alesis Micron en al tweakende heb iets leuks ontdekt dat ook op Ion werkt.

Als je de filters in serie schakelt, met een Comb Filter op Filter 1, en in de matrix patch je een LFO sinus naar Filter 1 Frequency, krijg je al op één oscillator (zaagtand) een supervet geluid.

Het wordt helemaal leuk als je alle osc's gaat gebruiken.... Ik heb op Filter 2 het JP4 filter gebruikt en het klinkt prachtig breed. Smeuiige pads maken wordt echt kinderspel.

Ik zal vanavond (ben nu niet in de buurt van mijn Ion) een patch uploaden. Dan hebben de niet-tweakers onder ons er ook wat aan.

P.s: download en installeer wel even de laatste versie! Is te vinden op www.alesis.com.
Tip: gebruik het gratis programmaatje MidiOx om sys ex files up te loaden naar je synth.

Laatst gewijzigd:
Kan je misschien eens een schematische weergave maken van deze config?
Ik zou 'm wel eens op een andere (non-Alesis) synth willen proberen... (NordMod)

De sysex file wordt in user 055 geladen. (vraag niet naar een .mid want die maak ik nooit... sorry) Je kunt hier MidiOx downloaden.

Attachments

• pimpampad055.zip
    422 bytes · Bekeken: 181
Origineel geplaatst door Hanz
Kan je misschien eens een schematische weergave maken van deze config?
Ik zou 'm wel eens op een andere (non-Alesis) synth willen proberen... (NordMod)

Voor de modulaire jongens:

Je zet twee filters in serie. (dit betekent dat je de output van F1 op de input van F2 aansluit)
Filter 1 een Combfilter
Filter 2 een 24/12 dB LPF
Moduleer de frequentie van Filter 1 met een sinus van een LFO
Voer door Filter 1 een Oscillator met als golfvorm een zaagtand

Origineel geplaatst door Pim
Voor de modulaire jongens:

Je zet twee filters in serie. (dit betekent dat je de output van F1 op de input van F2 aansluit)
Filter 1 een Combfilter
Filter 2 een 24/12 dB LPF
Moduleer de frequentie van Filter 1 met een sinus van een LFO
Voer door Filter 1 een Oscillator met als golfvorm een zaagtand

De Q kan dit ook, alleen weet ik niet of de combfilters van de ION net zo klinken als die van de Q. Die van de Q zijn iig erg stabiel en kunnen bij maximale resonantie zelfs als een 'pluck'-model gebruikt worden (Karplus strong synthese met delaylines, u kent het wel). Bij de Q worden de patches dan ook een stuk vetter, alleen moet je dan vooral niet aan de cutoff van F1 gaan draaien omdat 't dan nergens meer op lijkt :).

Leuk idee, bedankt voor de tip! Ik ga 't morgen ook even proberen als ik weer achter m'n synths kan kruipen :).

Hm, ik krijg steeds meer zin in een ION :)... Alesis gaat toch nog even niet stoppen met de productie ervan, of wel?

Okee, ik heb 't even op de Q geprobeerd. Nou, iedereen die een Micro Q heeft en weet dat de sets van Vengeance.de voornamelijk leunen op het gul gebruik van de Unisono (met als gevolg een polyfonie die sneller instort dan een rot tuinhuisje) - vrees niet langer!

Het effect is -echt- werelds; met 2 oscillators op Saw, lichtelijk gedetuned, en de beschrijving van Pim krijg je een heel mooi en dik klinkend resultaat dat geen superzaag is maar er wel goed inhakt.

Bij 2 oscs op Pulse (met een PWM van eh.. 80?) krijg je het ODC-geluid in een van de Virus-soundsets wat lijkt op het leadgeluidje in Yaz - Situation. Let wel, de Virus heeft hier een unisono van 3 voor nodig (dus dat zijn 6 oscillators tegelijk aan 't werk) terwijl de Q 't met de Comb - met maar 2 oscs al afkan. Behalve cool dus ook nog economisch :).

Zeg, zullen we even een MP3'tje erbij posten van deze patch op verschillende synths?

... dan ga ik zometeen de NordMod even opstarten.

8)

Wilde ik doen, alleen is 't zo dat m'n webspace even down is :|. Maar hij komt er wel nog, vanavond!

Origineel geplaatst door Yoozer
Okee, ik heb 't even op de Q geprobeerd. Nou, iedereen die een Micro Q heeft en weet dat de sets van Vengeance.de voornamelijk leunen op het gul gebruik van de Unisono (met als gevolg een polyfonie die sneller instort dan een rot tuinhuisje) - vrees niet langer!

Het effect is -echt- werelds; met 2 oscillators op Saw, lichtelijk gedetuned, en de beschrijving van Pim krijg je een heel mooi en dik klinkend resultaat dat geen superzaag is maar er wel goed inhakt.

Bij 2 oscs op Pulse (met een PWM van eh.. 80?) krijg je het ODC-geluid in een van de Virus-soundsets wat lijkt op het leadgeluidje in Yaz - Situation. Let wel, de Virus heeft hier een unisono van 3 voor nodig (dus dat zijn 6 oscillators tegelijk aan 't werk) terwijl de Q 't met de Comb - met maar 2 oscs al afkan. Behalve cool dus ook nog economisch :).

Bedoel je daarmee dat dit op een virus niet mogelijk is?

Shit, de Nord Modular G1 heeft geen combfilter. De G2 natuurlijk weer wel. :(
Ik probeer nou maar zelf een combfilter te bouwen, maar dat valt niet mee.

Klopt het dat het hier gaat om een groot aantal parallel geschakelde zeer steile en resonante band-pass filters?
Hoeveel filters dan? Heb er nu 6, niet bepaald economisch in Nord Modular termen...
En hoe stijl en resonant? 24 dB/oct stijl genoeg? en maximale resonantie?
Hoeveel afstand tussen de 'tanden' van de kam? (d.w.z. hoeveel Hz afstand tussen de band-pass filters onderling?).

Ik lees dat een comb-filter ook in een phaser zit. Dat lijkt te kloppen met wat ik ervan snap.
Is als alternatief een phaser dan ook te gebruiken, of doet dat al te veel van het goede?

't helpt natuurlijk ook niet als ik niet weet hoe 't moet klinken...

Origineel geplaatst door Acidfever
Bedoel je daarmee dat dit op een virus niet mogelijk is?

De Virus heeft geen combfilters, en moet voor een dikke sound meer vertrouwen op andere truukjes (zoals Unisono). In de demo hieronder lijkt het alsof 't volume gewoon omhoog wordt geknald; maar da's niet het geval.

Fragment 1: Filter op Bypass.
Fragment 2: Filter op Comb-
Fragment 3: Speed van de LFO wordt gevarieerd
Fragment 4: Resonantie wordt gevarieerd, daarna wordt bij een hoge setting de speed opgeknald. Hierna wordt de invloed van de LFO-modulatie op de filter even gewijzigd.

Hanz : Correct :). Met de Cutoff verander je de onderlinge spatiering, met Resonance verander je de 'diepte' (in feite dus de overlapping) van de filters. De filters zijn zo steil dat je misschien beter een EQ kan gebruiken. Het is technisch gesproken directe familie van de flanger (dat hoor je ook in de demo; een phaser heeft een veel ronder geluid); bij een phaser heb je volgens mij 2 resonante notch filters die langzaam naast elkaar heen bewegen, maar ik kan me natuurlijk vergissen.

Attachments

• cocoomb.mp3
    921,7 KB · Bekeken: 158
Ion met de oscillatoren met PWM. (en natuurlijk de instellingen zoals ik heb omschreven) Gebruikte galm is een Lexicon.
Het mooie van de truc is dat het erg unison klinkt, maar dus niet is.

Attachments

• combfilter.mp3
    124,2 KB · Bekeken: 161
Origineel geplaatst door Yoozer
De Virus heeft geen combfilters, en moet voor een dikke sound meer vertrouwen op andere truukjes (zoals Unisono).

..dus kost het je stemmen. Daarom ben ik zo blij met deze ontdekking. Supervet en breed met behoud van de polyfonie.

Geeft het een bepaalde "sound" of opent het meer een blik met nieuwe mogelijkheden.

Als ik zo naar die mp3 luister lijkt me dit niet echt een techniek die je buiten een specifiek doel kunt toepassen zonder al teveel dezelfde sound te gaan creeeren. Of zie ik dat verkeerd?

Het geeft inderdaad een rijk geluid, misschien een idee voor de Access mannen om ook eens een Comb filter te programmeren voor de virus. hehe

Je spaart polyfonie uit. (bij andere synths bereik je hetzelfde met unisono) Dat lijkt mij een goed doel op zich. Hoe meer stemmen hoe meer vreugd ende pleizier... :geslaagd:

Heb Access is ff gemaild of ze ooit van plan zijn een Comb filter algoritme te maken. Miste ik sowieso wel een beetje moet ik zeggen :)

Origineel geplaatst door Pim
Ion met de oscillatoren met PWM. (en natuurlijk de instellingen zoals ik heb omschreven) Gebruikte galm is een Lexicon.
Het mooie van de truc is dat het erg unison klinkt, maar dus niet is.

UnderpaaaasSSS!!! van John Fox isn't it? Of toch bijna...

(ach shit het stond zelfs in de text van de player.....ik had echt eerst niet gezien ze......):stupid

hmmmm....haeb antwoord gekregen van Access maar vond het toch wel teleurstellend. Komt er op neer dat het lijkt alsof ze er momenteel helemaal niet mee bezig zijn:

To be honest I don't know that since currently there is no information available of possible future Access products.

> And are there plans for a new OS and which new features will be
> enabled in this new OS?

Unfortunately the same for new OS versions. Access surely will provide new OS Versions in the future, but its not known yet when this will happen nor what they'll include.

Best wishes,
Joerg Huettner

Lijkt wel alsof de ontwikkeling op dit gebied compleet stil staat. Ook vreemd dat ze niets weten over nieuwe producten...... vreemd vreemd vreemd

Back