"Creatieve" FX / Reverb module?

bikkel

Everything is on the One
Met welke FX module in de wat lagere prijsklasse kun je een beetje creatief aan de slag? Ik heb nu een Lexicon MPX-100, en daar kan ik eigenlijk geen flikker mee, omdat er alleen maar huis-tuin-en-keuken FX presets in zitten, en ik eigenlijk niet zo erg maal om 'de echte Lexicon reverb' blijkbaar.....hij staat eigenlijk nooit aan zelfs.

Ik zoek eigenlijk een FX bak waarmee ik een bepaalde dimensie aan het geluid kan geven die echt wat bijdraagt aan het geluid en het gevoel wat het geeft, bijvoorbeeld alsof je in een metalen tank zit of onder water of in een hele kleine ruimte (claustrofobisch effect), en je ook wat vrijheid geeft om zelf wat gekke dingen te programmeren.

Boss SE-50 / SE-70 / VF-1, oplopend qua reeks in prijs tot zeer goedkoop tot nog goed betaalbaar.
Veel rare effecten en vrij programmeerbaar.

Heb zelf een SE-50 (voor minder dan 100 Euro te koop); de phaser en chorus effecten zijn erg goed, de delays zijn ook prima, alleen de galmen vind ik nogal belegen (blikkerig) klinken.

Uhmm MPX-1 ??
Kun je lekker mee freaken maar niet realtime door aan knoppies te draaien....(zou dit wel kunnen met een MIDI controller ?? :eureka: )

Vraag:
Origineel geplaatst door bikkel
Met welke FX module in de wat lagere prijsklasse...

Antwoord:
Origineel geplaatst door sinew1958
mangler van kurzweil

:dubbel:

555 euro is op zich nog redelijk te doen toch?

Dit is echt een koopje als je weet dat hij afgeleid is van de effect processor KSP8 van kurzweil waarvan sommige professionelen de ksp meer gebruiken dan de tcelectronic reverb 6000(10000 euro).De mangler heeft dezelfde klank kwaliteit,alleen een pak minder mogelijkheden,moet je de rumour van kurzweil(alleen reverbs)maar eens horen,deze twee units geven waar voor je geld.

Attachments

• product_ruma.jpg
    product_ruma.jpg
    8,1 KB · Bekeken: 112
Tja....555 euro is op zich nog niet echt verschrikkelijk duur....

Nou, in dat geval is het simpel! ;) (alhoewel...)
Ik vind dat niet echt weinig geld, maar da's persoonlijk. :)

Origineel geplaatst door Hanz
Nou, in dat geval is het simpel! ;) (alhoewel...)
Ik vind dat niet echt weinig geld, maar da's persoonlijk. :)

Nee dat is het zeker niet....ook niet het bedrag wat ik in eerste instantie voor ogen had. Maar de grote broer kost 2500 euri, ik dacht dat je aan dat soort prijzen zat te denken.

Ik heb even de SOS review erbij gepakt voor die Kurzweils: http://www.soundonsound.com/sos/nov....htm?session=9362007eaf5a765314cf237ba9c7b7b2

Wat ik me dan afvraag is of die Mangler wel de reverb-effecten biedt die je zoekt (het zijn meer distortion-achtige dingen, zover ik lees). Die Rumour is veel meer reverb-georienteerd, maar dan mis je weer de rare effecten.
Ik noem dit even omdat je in je wensen nadrukkelijk 2 rare 'galmen' (onderwater, ambience / small room) opnoemt.

... if I had to choose a favourite it would be Rumour, as not only does it handle all the more useful reverb and ambience treatments well, it also provides the means to set up as many chorus, flange and delay effects as most users will ever feel the urge to shake a stick at, unless they live in a very large wood and feel themselves to be sadly short of exercise. On top of that, you get the quirky but musically interesting Laserverb and a smattering of viable combination effects.

Het is inderdaad meer een soort van reverb / delay die ik zoek, het gaat er om dat in plaats van alles netjes van een galmpje te voorzien juist een geluid er uit kan pikken en dat in een vreemde ruimte kan zetten als het ware. Veel ruimte ook om dingen zelf te programmeren buiten de gebaande paden, en real-time controle over parameters.

Waarom blijf je niet gewoon bij Lexicon? Koop een MPX500 of MPX550 (opvolger), deze hebben dezelfde reverb als de MPX-1 en hebben veel te tweaken parameters, bestuurbaar via MIDI, SPDIF i/o als je dat nodig mocht vinden (blijf liever bij analoog). Voor ongeveer 350,- Oiri heb je een nieuwe 550. Mooie galm!
Als je een MPX-1 kan veroorloven, dan zeker doen, deze heeft o.a. qua geluidskwaliteit net wat betere specs, en kan meer effecten tegelijk aan

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Laurens O
Waarom blijf je niet gewoon bij Lexicon? Koop een MPX500 of MPX550 (opvolger), deze hebben dezelfde reverb als de MPX-1 en hebben veel te tweaken parameters, bestuurbaar via MIDI, SPDIF i/o als je dat nodig mocht vinden (blijf liever bij analoog). Voor ongeveer 350,- Oiri heb je een nieuwe 550. Mooie galm!
Als je een MPX-1 kan veroorloven, dan zeker doen, deze heeft o.a. qua geluidskwaliteit net wat betere specs, en kan meer effecten tegelijk aan

denk gewoon dat hij even zelf gaat luisteren,smaken verschillen,kwestie van even jezelf te volgen,want jij zit met dat instrument thuis.

Origineel geplaatst door sinew1958
denk gewoon dat hij even zelf gaat luisteren,smaken verschillen,kwestie van even jezelf te volgen,want jij zit met dat instrument thuis.

Waarom geef je dat leuke antwoord tegen mij niet meteen bij jouw mooie verhaal over een of andere kurzweil? :confused:
Ik zei toch niet dat ie iets "moest" doen? Het is alleen een tip, een ideetje :) Natuurlijk moet je verder gewoon je eigen ding doen!

Nog enkele interessante FX units (van goedkoop naar duur):

1> Digitech Studio Quad V4 200€ (2de hands)
2> Sony DPS-V55M of DPS-V77 250€ (2de hands)
3> TC Electronic Fireworx 1000€ (nieuw)

Met deze FX units heb je een aantal FX blokken
die je serieel of parallel aan elkaar kan koppelen.
Zo bekom je ook snel rare complexe FX.

Laatst gewijzigd:
Goede reverb, delay en ook nog eens ruimte voor rare effecten...

Dan ga je toch richting effectunits die ook goede galmen herbergen.
Als je 555,- over hebt voor de Kurzweil kun je misschien even beter wat doorsparen
en 750,- uitgeven om een Lexicon pcm 80 aan te schaffen.
Daar zitten topgalmen van Lexicon in plus een heel uitgebreide rariteitenkabinet
waar je voorlopig niet mee uitgeprogammeerd bent.:geslaagd:

gr. Tom

Back