Emulator X. Goed genoeg om hardware sampler te vervangen?

Zit hem natuurlijk in de logica, als je dus intern mixed hoor je natuurlijk nix maar als je bijv analoog uit door een tafel stuurt en een esi4000 erbij met dezelfde samples/setting zou de emu das harder uit de hoek moeten komen. Heb zelf ook esi2 en 4k staan en ga er de specs niet op na maar ik denk dat de esi niet in de buurt van de 120dB komt. Maargoed, een echte hardware sampler vergelijk je denk ik over een goede analoge tafel, in zon geval zou je kunnen neigen naar de 25/30 db pad. Emu DAS kan veel meer dus ik geloof ook niet dat iemand een 1820 als stand alone sampler gebruikt met 8 uit, maar als DAW die tevens ook EmulatorX studio draait. In zon geval ben je eigenlijk snel klaar, goedkope P3 1,8ghz+ de 0404 en de software. Heb je geen dikke pc of een 1820 voor nodig.

mmmm.....loop nu al een tijdje te klooien met die sampler...maar tjonge,wat werkt het allemaal omslachtig zeg....:

-je kunt niet (zoals met een hardware E-Mu) ff verschillende sampletjes proberen,wavjes moeten steeds geïmporteerd worden,kun je niet ff snel voorbeluisteren...

-je kunt per Midikanaal een output kiezen,maar niet per zone (zoals met een hardware E-Mu)...

-sample-kwaliteit is erg matig als je een andere toonhoogte als basis hebt dan de toonhoogte waarop je de sample importeerd....duidelijk verschil hoorbaar met audio-files....

-waar zijn de sample-start functies ?(zoals met een hardware E-Mu)...

-hele trage overgang naar voice/zones window (terwijl je die vaak moet gebruiken)....

leuke sample-player....maar ik ga maar 's Kontakt aanschaffen....

=(

Origineel geplaatst door dione
mmmm.....loop nu al een tijdje te klooien met die sampler...maar tjonge,wat werkt het allemaal omslachtig zeg....:

-je kunt niet (zoals met een hardware E-Mu) ff verschillende sampletjes proberen,wavjes moeten steeds geïmporteerd worden,kun je niet ff snel voorbeluisteren...

-je kunt per Midikanaal een output kiezen,maar niet per zone (zoals met een hardware E-Mu)...

-sample-kwaliteit is erg matig als je een andere toonhoogte als basis hebt dan de toonhoogte waarop je de sample importeerd....duidelijk verschil hoorbaar met audio-files....

-waar zijn de sample-start functies ?(zoals met een hardware E-Mu)...

-hele trage overgang naar voice/zones window (terwijl je die vaak moet gebruiken)....

leuke sample-player....maar ik ga maar 's Kontakt aanschaffen....

=(

hmm, da's irritant...als een idee in je opkomt moet je niet hoeven wachten op je apparatuur vind ik.
da's juist het lekkere van de hardware emu's (en veel andere samplers, en ook kontakt), je hoort iets, krijgt een idee, baf sample erin gooien, op een toets zetten en meteen creatief doen. ik had gehoopt dat dat ook het geval zou zijn met de emu-x. :frons:

das dus niet het geval.....las op andere forums ook al reacties met dezelfde klachten....werkt gewoon niet intuïtief...

zo.....nog een tijdje lopen stoeien met Emulator X....mijn advies : NIET KOPEN !!!!!!:stupid

wat een gezeik met dat ding zeg....ik hoop dat er snel updates komen....steeds vastlopers,onverklaarbare veranderingen in presets,onverklaarbare overschakelingen,samples die ineens niet meer hoorbaar zijn of midden in een sample stoppen,onlogische trage interface......gewoon kut !!!

heel leuk als sample-player voor de meegeleverde sounds,maar zodra je die een beetje gaat editten begint de ellende...

ik zou nu al paginas vol kunnen schrijven met tekortkomingen van dit programma....terwijl ik een positief ingesteld persoon ben....

heb er eigenlijk niet zo'n problemen mee

misschien kun je je problemen hier melden.
ik heb de emu-x nog niet maar bij dit soort verhalen begin ik toch ook te twijfelen of ik'm überhaupt wel ga kopen... aan de andere kant... jouw problemen ben ik nog niet eerder tegengekomen op forums, dus wie weet is er wat anders aan de hand?

Uhm...ik ben niet de enige...zie maar wat daar gepost werd :

A list of usability findings so far:

- Cubase SX 2.2:
The VSTi doesn't remember the last loaded Bank or the Multisetup
when loading a Project file -> Have to manually load the Bank and Multisetup
(works in Cubase 5.1 though)

- Preset creation:
When you create a new preset, you can't name it. Ever created
a new directory in Windows Explorer? "F2"-Key doesn't work either, so you have
to use the mouse, right-click and select "Rename".

- Keyboard Stealing in Cubase SX:
Since I don't have 2 screens yet, I normally use ALT+1 and ALT+2 for switching
between Arrange/Mixer and the Sampler. When the Window Focus is on the Emulator X,
I have to click elsewhere to defocus it before I can switch back
to Arrange/Mixer with ALT+1

- General slow behaviour of the interface:
Come on guys, I have a Pentium 4 2.4GHz with just Cubase SX and the
Emulator X running, but flipping pages from "Voice and Zones" to
"Voice processing" takes over a second, with just one zone.

- No sample preview:
Judging from the forum topics, this has been asked for a lot.
The Emulator Ultra series even has a seperate "Audition" button for that.

- No Mono channels:
With the EMU Ultra it was no problem panning Drums sounds hard left or hard right
to separately EQ/Compress them on a hardware mixer. The Emulator X just has
Stereo channels as a VSTi, but you can't use different plugins for the left
and right channels in most Audio sequencers. Workaround: Raised the number of
Audio buses to 16, but a lot of plugins use more CPU when used stereo.
Since the EMU eats my CPU for breakfast, not much native plugins left.

- Need to switch on "Streaming":
Why do I have to turn on "Streaming" when I want to load a Preset that's just 2mb?
I've got 512mb RAM, that can't be it.

- I'll stop here, since nobody enjoys reading long texts on the Internet.

Een bekende les in computerland is om nooit de eerste versie van iets te kopen. Er zitten dan altijd nog zoveel dingen in die verbeterd moeten worden.

Origineel geplaatst door Pjotr G
heb er eigenlijk niet zo'n problemen mee
'

probeer eens het volgende : neem een preset met een aantal verschillende samples,zet van 1 van die samples de start offset anders (zodat ie later begint)....save je bank en luister dan nog eens...

of : importeer een wavje,met als default key C3....zet 'm in een preset waar ie ook op C3 staat en een preset waar ie op bijv. G5 staat....hoor het verschil........in de handleiding staat dit nota bene vermeld ook....dus elke keer als je een sample importeerd,moet je al weten waar je 'm gaat plaatsen,wil je 'm in een andere preset op een andere plaats moet je 'm dus weer importeren...

of: probeer eens de preferences aan te passen als je 'm als Vsti hebt staan....

ik zou wel willen weten of het nou aan mijn systeem ligt,of dat het programma gewoon zo buggy is....

(ik draai 'm trouwens op een P4 2.8 met 1gig RAM,winXP en Cubase SX 2)

Origineel geplaatst door dione
Uhm...ik ben niet de enige...zie maar wat daar gepost werd :

je hebt gelijk dione... ik had m'n post wat anders moeten verwoorden... ik bedoelde die extra problemen waar je over sprak...

.steeds vastlopers,onverklaarbare veranderingen in presets,onverklaarbare overschakelingen,samples die ineens niet meer hoorbaar zijn of midden in een sample

yep....daarom dat ik Pjotr G vroeg of hij die zaakjes uit wou proberen...

overigens...ook al zou ie superstabiel lopen bij mij,het blijft behelpen en omslachtig....maar ja,ik heb dan ook een E4xt staan die gaat als een trein....;)

maar goed,nu weer on-topic :

Emulator X. Goed genoeg om hardware sampler te vervangen?

antwoord : nee

dione >>> zou niet alleen kontakt maar ook eens gaan kijken naar motu machfive...
zijn de enige 2 softsamplers van hoog niveau imho

Wel bedankt voor al deze info alvast gezien ik de Emulator X als nieuwe DAW kaart aan het overwegen was en ook ineens om mn hardware Akai buiten te zwieren. Dus euh, wat betreft de hardware zelf, misschien toch de kaart kopen (1820m) zonder de emulatorx software en daar dan een andere softsampler (Kontakt, Mach Five, Halion...) op draaien ?

Overweeg een RME maar gezien het prijsverschil is de Emu toch zeker ook in de picture gekomen... Kan iemand zijn ervaringen delen met het gebruik vd 1820m als pure audio kaart ?

Baai,

Wim.

Ja ok bedankt,

maar ik had het niet over internet reviews, maar over real-life reviews van forum leden. Als je nl. mag afgaan op de reviews vh emulatorx studio package is het totaal de bom, tot je leest wat er hierboven allemaal staat...

Mvg,

Wim.

Origineel geplaatst door Nerve
Ja ok bedankt,

maar ik had het niet over internet reviews, maar over real-life reviews van forum leden. Als je nl. mag afgaan op de reviews vh emulatorx studio package is het totaal de bom, tot je leest wat er hierboven allemaal staat...

Mvg,

Wim.

uhm.....begrijp me niet verkeerd :
de geluidskaart (1820m) is zeker WEL aan te raden.
de 1820m doet z'n werk prima,klinkt supergoed,heeft heel uitgebreide routing-mogelijkheden en als bonus nog eens wat fx die je PC niet belasten.....(er is ook al een thread over de E-Mu geluidskaarten trouwens)

de Emulator X (dus de sampler-software) vind ik niks.....maar dat heeft niks met de geluidskaart te maken,die is gewoon super...

Waar ik vooral ook nieuwsgierig naar ben is of er een duidelijk klankverschil zit tussen bijv. kontakt en emu X, door dezelfde geluidskaart. Ik ben er wel achter dat bijv bij de creamware sts samplers naar mijn mening geen verschil is.
Sterker nog, als ik dezelfde samples inlaad in kontakt en in bijv de sts4000 is er zelfs geen timings verschil!
Dus dan zou het enige voordeel van een sampler die op de dsp van je kaart draait, het ontlasten van je processor zijn, wat vooral bij de sts samplers niet opweegt tegen het gebruiksgemak van bijv. kontakt.
Ben benieuwd hoe het dan gaat met de emuX sampler...

de klank van de Emu X is prima,heel goed zelfs.....zolang je je samples maar in een preset op de toonhoogte zet waarin je 'm importeert...

overigens kost de Emu X software maar 100 euro extra als je een E-Mu geluidskaart koopt,voor dat geld kun je niet verwachten dat je een flexibele sampler a la Kontakt krijgt...

wat wel het vermelden waard is :
bij de software krijg je een extra stukje software waarmee je vele soorten soundfiles kunt omzetten....soundfont,halion,gigasampler,exs en akai s5000/6000....

Back