Casio sk-1

analogmaarten

ploink ploink blieb blieb
Hai mensen
Wie kan mij wat meer vertellen over de sk-1 sampler van casio. Volgens sommigen bestempeld als de ultieme "boeren en scheten"sampler. Ik wordt nieuwsgierig naar dit leuke speledingetje.:P Wie kan mij er wat meer over vertellen?

Bedankt

Tjaa, echt een speeltje.. Je kunt ermee samplen, maar dan zo beperkt als het maar wezen kan. En dan trigger je het sampletje met het keyboardje. Max drie seconden sampltijd, geen midi of wat dan ook en ga zo maar door. Maar ze zijn dan ook wel lekker cheap (het blijft speelgoed) en het geluid is 'lekker' low-bitterig (wat zal het zijn, 8 bit-11KHz sampling ofzo?). Maja als je echt wil gaan werken met samples is een goeie (soft)sampler denk ik toch een betere keus (want om de SK1 echt te kunnen gebruiken zul je die sounds ook moeten samplen).

gr
Arv

Ik dacht ooit wel ergens gelezen te hebben dat iemand hem gemod had zodat hij wel te triggeren was via MIDI....maar ja dan heb je nog steeds geen geheugen want als je het dingetje uitzet ben je alles weer kwijt...
Als je er toch 1 wilt kun je ook kijken voor de Realistic Concertmate ? 500 ? Deze is identiek aan de SK-1 alleen de naam is anders (Tandy,Radioshack blabla bla )

Ik heb de Realistic Concertmate-450 en de Casio SK1 en beiden verschillen toch zowel in uiterlijk als in geluid.

De Casio hoeft geen geheugen want je kan hem niet editten (enkel volume) en de sample die je sampled, tja... dat stelt echt nix voor! Boeren en scheten, ja.. das perfect uitgedrukt! Das t enige dat ik er 15 jaar geleden mee samplede. Heb hem onlangs gecircuitbend maar mn pots moeten nog afgezaagd worden.

Hahaha! wat een topic zeg. Het brengt me wel enigzins tot ontroering moet ik zeggen :erm: ;{ =( .
De SK-1 was m'n eerste keyboard en mn eerste sampler waar ik ooit op speelde. Als 9 jarig jochie heb ik er echt veel plezier mee gehad. Echt schitterend vond ik het, eigenlijk nog steeds. Hij staat dan ook nog steeds trots op mn kamer! 8)

Origineel geplaatst door ikke
Ik heb de Realistic Concertmate-450 en de Casio SK1 en beiden verschillen toch zowel in uiterlijk als in geluid.

De Casio hoeft geen geheugen want je kan hem niet editten (enkel volume) en de sample die je sampled, tja... dat stelt echt nix voor! Boeren en scheten, ja.. das perfect uitgedrukt! Das t enige dat ik er 15 jaar geleden mee samplede. Heb hem onlangs gecircuitbend maar mn pots moeten nog afgezaagd worden.

Ahum niet om het 1 of het ander maar ik heb het dus (nu weet ik het zeker) over de Concertmate 500 en die is gewoon hetzelfde als de SK-1 alleen staat er dan Realistic op i.p.v. Casio.....

Casio:
sk1.jpg

Realistic:
realistic-sk1.jpg

Dus op de kleur van de knopjes en het opschrift na gewoon identiek.....van binnen weet ik niet maar lijkt mij van wel..

Origineel geplaatst door Kevin
Ik dacht ooit wel ergens gelezen te hebben dat iemand hem gemod had zodat hij wel te triggeren was via MIDI....maar ja dan heb je nog steeds geen geheugen want als je het dingetje uitzet ben je alles weer kwijt...
Als je er toch 1 wilt kun je ook kijken voor de Realistic Concertmate ? 500 ? Deze is identiek aan de SK-1 alleen de naam is anders (Tandy,Radioshack blabla bla )

dat was ikke... 8o)

Ik heb de one key play buttons extern gemaakt en kan hem nu aansturen met bijv de bassdrum van mijn tr626
Hij hangt overigens ingelijst aan de muur in mijn studio... jeugdsentiment.. ;{

Jij had toch ook z,n site geweid aan de Casio SK 1 ;)

Origineel geplaatst door da goose
dat was ikke... 8o)

Ik heb de one key play buttons extern gemaakt en kan hem nu aansturen met bijv de bassdrum van mijn tr626
Hij hangt overigens ingelijst aan de muur in mijn studio... jeugdsentiment.. ;{

Als je er dan toch voor gaat neem dan liever een sk-5 of een sk-100 of 200. deze hebben de mogelijkheid om 4 samples te bevatten of 2 lange of 2 korte en een lange. Als je er batterijen in stopt blijven die samples ook nog eens in het geheugen als je hem uitzet. ook kun je samples reversen wat de sk-1 volgens mij ook niet kan. voordeel van de sk-1 is dan weer dat er mooie drumblieps op zitten en portamento.

Ik gebruik live wel eens een sk-200. erg leuk bv de gitarist samplen en daar weer op improviseren.
Het leuke van deze apparaatjes is dat het supersnel werkt en dat je nooit precies weet wat het resultaat is. Als je er een goedkoop kan krijgen (max 30 euro of zo) zeker doen.

:D dread

Overigens gaan heel veel stabs, percussiegeluiden, effecten etc. heel anders (vaak verotter, vaak ook lekkerder) klinken als je ze samplet met de SK-1 en dan weer opneemt als 16bit sample voor je grote sampler. Ik ben hiervoor nog steeds op zoek naar de vss30, de Yamaha tegenhanger van de SK-1.

Mocht iemand die nog hebben rondslingeren, dan hou ik me graag aanbevolen.

Back