problemen met aansluiten van keyboard op PC

jellisimo

Nieuwkomer
Hallo!

Ik ben nieuw hier en hoop dat iemand mij kan helpen,

Ik heb een keyboard (ESQ1 synth) en een geluidskaart (creative soundblaster 5.1)
via een midikabel die een in- en out heeft (deze worden in het keyboard gestopt), sluit
ik de andere kant van de kabel aan op de joystickpoort van mijn pc. helaas gebeurt er niks
als ik bijv. een toets aansla in bijv. logic. ik heb al alle kanalan geprobeerd (kanaal 1t/m16)

ik zal waarschijnlijk nog iets vergeten zijn...?

Hoop dat iemand mij kan helpen!

Alvast bedankt,

Jelle

Heb je de kabels goed om aangesloten? Dus midi out (keyboard) -> midi in (pc) en andersom. En heb je in logic de goede input geselecteerd (lijkt me eigenlijk dat dit standaard wel goed staat).

je kunt het kabel maar op een manier aansluiten eigenlijk (het enige wat verwisseld kan worden is de midi out en de midi in op het keyboard zelf. dit had ik ook al geprobeerd. in logic hoef je volgens mij niet zoveel in te stellen, dus zover was ik al gekomen...maar helaas nog steeds niks...

Wat je wellicht vergeten bent: de goede midi-device keuze (iets à la MPU 401 external, geloof ik in jouw geval).
Kijk ook eens bij Start -> Settings -> Control Panel -> Sound and Audio Devices en dan onder het tabblad Audio bij MIDI Music Playback. Wellicht wijst dat nu naar de interne (soft) wavetable synth van de Soundblaster.

Probeer ook eens eerst een midifile (bijv. de standaard midi files in de media folder van windows) af te spelen via Mediaplayer. Als je dat werkend hebt, kan je verder gaan kijken naar instellingen in de sequencer.

ik kan blijkbaar geen midi files afspelen, niet in winamp, niet in media player,
waar ligt dit dan aan, en is dit de oorzaak van het probleem?

heb een beetje gekloot met de opties van dit proggie, maar er is totaal geen verbinding, waar dan ook te bekennen...:(

Heb geen audigy, maar creative soundblaster live, heb net de drivers opnieuw geinstalleerd, zonder resultaat...zucht..

Re: problemen met aansluiten van keyboard op PC

Origineel geplaatst door jellisimo
sluit
ik de andere kant van de kabel aan op de joystickpoort van mijn pc.

je moet natuurlijk wel de joystickpoort op de soundblaster gebruiken! (of bedoelde je dat en stond het er verkeerd?)

Beetje obvious misschien, maar staat je volume slider voor midi in je creative mixer niet op mute?

kun je wel midi boodschappen naar je geluidskaart sturen, that is, via je wavetable midi bestandjes afspelen?
Je hebt winamp op je computer toch? Wat staat er bij prefercences/plugins/input ingesteld voor midi? Je kan namelijk bij de devices verschillende configs kiezen... Als je die op je wavetable instelt, hoor je dan wel iets? (wel ff een midi bestandje in winamp afspelen uiteraard...)

Als je niets hoort is er namelijk iets totally fucked in je hele midi gebeuren.
Als het wel werkt dan kun je proberen of de midi out het ook doet.

Ik weet niet of het zal helpen maar je kan ook nog proberen om de kx drivers te installeren, die werken heel goed samen met creative kaarten. Misschien dat die je problemen op een magische manier oplossen... (kx drivers zijn een stukje ingewikkelder, maar daarentegen ook een stuk beter en 1337 :-D )

Anyway, laat maar horen wat wel en niet werkt, dan is er misschien iemand hier die je verder kan helpen...

hm,

Het kan dat je hetzelfde probleem hebt als ik en meerdere midi gebruikers.
Op GOT loopt er al een draadje over ditzelfde onderwerp.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/920637

Bij mij is het geval dat ik mijn korgsp300 ook op mijn audigy heb aangesloten maar dat alleen de midi-out kabel werkt (dus mijn keyboard speelt wel midi af die je op de computer in bv winamp afspeelt). Midi in werkt dus niet.

Nou schijnt het dat er in de nforce2 moederborden een ontwerpfout zit zodat de midi-in niet werkt. Of dit waar is weet ik niet, maar als iemand hier een oplossing voor zou vinden zou hij een hoop mensen blij maken;)

Ik heb ook ooit eens geprobeerd zo´n cheapass joystickpoort-naar-MIDI kabel te gebruiken om mijn synth aan te sturen. Werkte ook voor geen meter en ik heb nooit ontdekt waarom niet. Heb toen een "echte" MIDI-interface gekocht, werkt echt veel beter.

Ik heb eens een geluidskaart gezien die bij het installeren de melding gaf dat DirectX 7 moest geinstalleerd worden vooraleer de midi zou werken...

Origineel geplaatst door hermax
Ik heb eens een geluidskaart gezien die bij het installeren de melding gaf dat DirectX 7 moest geinstalleerd worden vooraleer de midi zou werken...

Nou, ik heb atm directx 9.0b geinstalleerd.
Ik neem dus maar aan het daar niet aan zal liggen:confused:

Kan ik er dan vanuitgaan dat het met een externe midiinterface wel gaat werken?
En welke zouden jullie mij dan aanraden?

Origineel geplaatst door molecular
Ik heb ook ooit eens geprobeerd zo´n cheapass joystickpoort-naar-MIDI kabel te gebruiken om mijn synth aan te sturen. Werkte ook voor geen meter en ik heb nooit ontdekt waarom niet. Heb toen een "echte" MIDI-interface gekocht, werkt echt veel beter.

ik heb jaren midi gedaan met mijn cheap-ass soundblaster en een joystick-to-midi kabeltje; dat ging prima!

nu met mijn "echte" midi-interface heb ik ook geen problemen overigens. :)

Back