vocals uitfilteren ?

Fuzzy

Do the fuzzwalk !
Ik heb hier al enige tijd zitten op zoeken maar het antwoord blijft me onbekend...

Graag zou ik vocals uit een bestaande song halen, en al de overbodige tonen (vb. bassen enz..)eruit zwieren zodat ik de vocal kan gebruiken in men eigen producties, bvb bij remixes of zo.

Ik heb al allerlei soorten filtering proberen toe te passen in Cooledit, wavelab e.d., maar ik krijg de overbodige tonen er niet uit.

iemand een idee ?

De frequenties analyseren en dan met een steile band-pass filter de zanglijn volgen ofzo?

Ik heb zelf nog nooit geprobeert, maar dit is het eerste wat in me opkomt...

Gaat je nooit 100% lukken, ik denk dat je het nog niet eens voor 50% lukt. Het probleem is dat de vocals qua frequenties vaak de muziek overlapt. En na filteren hou je dan zo een zanglijntje over met de muziek op de achtergrond waarbij het net lijkt alsof de band in de kamer naast de zangcabine aan het repeteren is ofzo.. ;)

Arv

de enige failsave manier om dit te doen is maandenlang cratediggen....of met kazaa zoeken naar accapella's

Gaat inderdaad niet lukken. Computer ziet alleen frequenties en of het zang is of een ander geluid, dat zal um biet zijn. Vroeger ging het iets makkelijker dat voicekillen. Vocalen lagen altijd erg mono in de mix. Tegenwoordig hebben de stemmen in platen zulke stereo effecten, dat het oude trucje niet meer werkt.

Ik zag in het nieuwe feedback boekje wel 2 apparaatjes staan die dit pretenderen te kunnen. Ik blijf van mening dat het resultaat nooit de kwaliteit van een echte aca opname benaderd.

Gaat inderdaad niet lukken. Computer ziet alleen frequenties en of het zang is of een ander geluid, dat zal um biet zijn. Vroeger ging het iets makkelijker dat voicekillen. Vocalen lagen altijd erg mono in de mix. Tegenwoordig hebben de stemmen in platen zulke stereo effecten, dat het oude trucje niet meer werkt.

Een hele tijd geleden had ik eens craig david ( rewind) uit fase gezet en daarna in mono gemixt. Je hield zo alleen de stem over die je heel goed in remixen kon gebruiken.Vaak kan je bij veel (oude) platen naast vocals ook nog andere interresante dingen horen..(instrumenten, achtergrondkoortjes e.d.)

Origineel geplaatst door cream
Een hele tijd geleden had ik eens craig david ( rewind) uit fase gezet en daarna in mono gemixt. Je hield zo alleen de stem over...

Als je van deze voice track de fase omdraait en 'm vervolgens weer over de originele track plaatst, hou je alleen de muziek over. :eureka:

in theorie wel ja; De praktijk is toch iets weerbarstiger.....

Nou dat zou wel eens kunnen kloppen wat je daar zegt:

In renoise (alweer) kun je met fx-track 'width' dus ook die fase 'omdraaien'. Ik deed dit voor 50% links/rechts en dan alleen voor de hoofdmelodie: Het resultaat was zéér verrassend:

Toen ik de track van stereo -> mono converteerde viel de hele hoofdmelodie weg (lees: 100% WEG) terwijl de rest van de muziek bijna niet werd aangetast. (Nauwelijks hoorbaar).

Dat zou dus best kunnen.

Origineel geplaatst door RezonatoR
de enige failsave manier om dit te doen is maandenlang cratediggen....of met kazaa zoeken naar accapella's

Wat bedoel je met cratediggen?

In Adobe Audition 1.5 (oude cool edit) zit nu ook een funtie die dit doet. Ook op basis van fase.

Origineel geplaatst door Hazes
in theorie wel ja; De praktijk is toch iets weerbarstiger.....

nou lukt altijd bij mij
zelfs met gedownloade mp3'tjes, de normale en de instrumental die je vervolgens omzet naar wav eentje in phase zetten en je houd de vocal over, ik hoor nauwelijks kwaliteitsverlies

Back