Goedkope PA

florisbogaert

Ingeburgerd
Ik zoek een (goedkope) PA-installatie, en heb dus even rondgezocht, en kwam bij deze boxen uit: klik hier zijn deze goed?
Of andere boxen van dit bedrijf (klik hier voor de volledige collectie te zien )?

Of als deze boxen nu echt slecht zijn, welke zijn wel goed in een budget van (maximum) 400 euro/set?

Ze moeten minstens 300W rms hebben, liefst aan 8 ohm...

En is er ook bepaalde (goedkope) versterking die aan te raden is?
Tips voor actieve luidsprekers mogen ook altijd voor moest dat veel goedkoper uitkomen/veel (kwalitatief) beter is...

Als oudgediende bij (intussen) europa's grootste PA-bedrijf durf ik wel een hartig woordje meespreken over PA materiaal.
Zeker als je beseft dat ik met supersystemen als Vdosc, Spaceframe, EAW en ander moois heb kunnen werken ...
Op de link zijn foto's te zien van kasten met piezo tweeters. Piezo is zo wat het goedkoopste dat er is en het spreekt voor zich dat je een setje dat 400 euro kost moet nemen voor wat het is. Ik denk ook dat het in die prijsklasse absoluut geen moer uitmaakt wat je koopt. Je moet toch beseffen dat een je niet eens, of maar net 1 goeie 10" RCF driver koopt voor 400 euro ...juist, de speaker alleen dus. :)
Nou wil ik die kastjes niet afbreken tot op de grond want je hebt natuurlijk een erg beperkt budget, en zoals gezegd, dan moet je tevreden zijn met wat je daarvoor krijgt.
Het hangt er natuurlijk allemaal van af wat je verwacht van zulk een systeem.
Misschien is 2de hands een optie ? http://www.aed-rent.be/WEB AEDRENT/nieuwe_pagina_1.htm
Kijk eens bij de 2de hands lijst. Er staat een nexo set voor 2000 euro. Anders kan ik ten zeerste de C2215 kastjes aanraden. Die worden door AED zelf gemaakt met Beyma onderdelen en klinken erg goed als je ze voor "disco frisco" wil gebruiken.
Ook de link "presentation" is leuk als je een idee wil krijgen waarom en hoe die simpele Belgen intussen het grootste PA bedrijf van europa zijn geworden...

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Ook de link "presentation" is leuk als je een idee wil krijgen waarom en hoe die simpele Belgen intussen het grootste PA bedrijf van europa zijn geworden...

GADVERDAMME wat een SMERIG MUZIEKJE :r

:)

Maar dat vdosc, werkt dat lekker?

EAW super sub;
The power response is essentially flat, but its directivity leads to a gently rising response shape, producing maximum continuous outputs at 1 m of 148 dB at 25 Hz and 156 dB at 100 Hz.

De tering.

Anywayz, ik ben bekend met d&b, in welke vergelijking kan ik die EAW en Vdosc neerzetten?

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Als oudgediende bij (intussen) europa's grootste PA-bedrijf durf ik wel een hartig woordje meespreken over PA materiaal.
Zeker als je beseft dat ik met supersystemen als Vdosc, Spaceframe, EAW en ander moois heb kunnen werken ...
Op de link zijn foto's te zien van kasten met piezo tweeters. Piezo is zo wat het goedkoopste dat er is en het spreekt voor zich dat je een setje dat 400 euro kost moet nemen voor wat het is. Ik denk ook dat het in die prijsklasse absoluut geen moer uitmaakt wat je koopt. Je moet toch beseffen dat een je niet eens, of maar net 1 goeie 10" RCF driver koopt voor 400 euro ...juist, de speaker alleen dus. :)
Nou wil ik die kastjes niet afbreken tot op de grond want je hebt natuurlijk een erg beperkt budget, en zoals gezegd, dan moet je tevreden zijn met wat je daarvoor krijgt.
Het hangt er natuurlijk allemaal van af wat je verwacht van zulk een systeem.
Misschien is 2de hands een optie ? http://www.aed-rent.be/WEB AEDRENT/nieuwe_pagina_1.htm
Kijk eens bij de 2de hands lijst. Er staat een nexo set voor 2000 euro. Anders kan ik ten zeerste de C2215 kastjes aanraden. Die worden door AED zelf gemaakt met Beyma onderdelen en klinken erg goed als je ze voor "disco frisco" wil gebruiken.

Kan het budget wel wat opkrikken (maar toch maximum 600 euro ofzo, mag desnoods met wat minder watts zijn...), Behringer B300 ligt perfect in die prijsklasse, zijn deze goed? En zijn actieve boxen niet aan te raden (zoals deze B300 komt dat wel goedkoper uit denk ik). Moest ik zo een C2215-set komen kom ik al direct aan 900 euro, + dan nog de versterking, komt dus te duur uit.

En hoe herken ik (buiten rms watt en ohm) een goede box, en versterking?

Door te luisteren, RMS en ohm zegt geen ene moer over de kwailiteit van een PA. Kan nog zo hard gaan, nog zoveel wattage maar kan helemaal ruk klinken. Waar het op neer komt, je koopt geen PA voor 600 euro. Je koopt een leuk setje wat redelijk hard kan maar nergens naar klinkt en vervormd bij hoge vermogens. Dus wil je echt goed spul moet je toch doorsparen en anders de conclusie trekken.

Origineel geplaatst door Mostatic
Maar dat vdosc, werkt dat lekker?

Dit jaar werden op de afterparty van City Parade 2 podia met Vdosc rigs uitgerust. Ik zou durven zeggen (en ik heb toch met heelwat diverse PA systemen gewerkt in m'n leven) dat Vdosc huidig zowat het beste is op de markt. Het gaat niet alleen waaaaanzinnig knoerhard ( en dan moet je kijken hoe klein die kastjes zijn!!!) maar de sound blijft bij die hoge geluidsdruk ook helemaal overeind en het lijkt soms of je naar een gigantische studio monitors luistert !
Het enige dat hiermee kan worden vergeleken en misschien nog een klein tikje beter is het Spaceframe van JBL, maar daar heb je weer het fenomeen dat je met enorme afmetingen zit.

VDOSC. Weinig kastjes als je beseft dat dit erg luid gaat voor 15.000 mensen...maar ik veronderstel dat dit niet hetgene is waar Floris naar zoekt...sorry, beetje offtopic.

Attachments

• pict0006bis.jpg
    pict0006bis.jpg
    35,4 KB · Bekeken: 156
Origineel geplaatst door florisbogaert

Dit is een goede vraag ! Eerst en vooral de speakers zelf. Er zijn een aantal bekende merken zoals RCF of JBL, maar die hebben de eigenschap van vrij duur te zijn, en onbetaalbaar te worden zodra je over 1KW componenten spreekt.
Dus openschroeven die kast !
Indien je geen of onbekende merken treft check dan om te beginnen de magneet. Over het algemeen kan je stellen : hoe groter en zwaarder de magneet, hoe beter. Kijk ook de kwaliteit van de ophanging v/d cone na. Ga best eens kijken naar een kwaliteitspeaker van RCF of JBL bv. Een 500 watt driver laagmid - 12" > 15". Die kan je dan als voorbeeld nemen om te vergelijken. Daar zie je soms dat de magneet bijna even groot als de cone is. Meestal wegen dat soort speakers gewoon zwaar.
Wat tweeters betreft volgens kwaliteit :

1/ Ribbon types
2/ Bullet types
3/ Horn types (zie pic)
4/ Piezo types

Ook hier geldt het principe van de grote / dikke magneet. In goedkope kastjes zit dus meestal van die piezo rommel en de definitie van hoog is echt om te janken.

Bij versterkers is de demping factor / reactie tijd er belangrijk. Lees dit artikel en je zal begrijpen waarom :
http://www.studio-systems.com/audiofeatures/novdec99/dampingFactor/damp01.htm

Versterkers MOETEN ook een flink pak vermogen meer leveren dan het opgegeven wattage van je speakers. Zeker NOOIT omgekeerd want dan fikt alles op.
Meestal zit er in een goede versterker (weeral openvijzen die handel...) een knoerd van een spoel en dito voeding. Maw, een kwaliteitversterker van 2x 450 watt weegt een TON.
Meestal kan de betere versterker ook belast worden op 2 ohm.

Attachments

• horn.jpg
    horn.jpg
    10,1 KB · Bekeken: 150
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door florisbogaert
Kan het budget wel wat opkrikken (maar toch maximum 600 euro ofzo, mag desnoods met wat minder watts zijn...), Behringer B300 ligt perfect in die prijsklasse, zijn deze goed? En zijn actieve boxen niet aan te raden (zoals deze B300 komt dat wel goedkoper uit denk ik). Moest ik zo een C2215-set komen kom ik al direct aan 900 euro, + dan nog de versterking, komt dus te duur uit.

Ik heb zelf sinds 2 weken de B300's in huis staan, en ben erg tevreden over de geluidskwaliteit! Ze gaan hard en klinken strak. Ik weet niet voor hoeveel mensen je PA moet zijn, of in wat voor ruimte het komt te staan. Maar voor kleine ruimtes, niet teveel lage tonen in de muziek en een mannetje of 25/50 zijn deze wel geschikt. Als je de B300's alles voert boven de 150 Hz en een (actieve) sub de lage tonen laat doen kun je ze nog een stuk harder zetten.

Het is dus de vraag voor hoeveel man is het, en wat voor soort muziek is het?

B300

B300

ik heb nog een paar behringer B300's in de aanbieding ze zijn 2 jaar oud, met weinig draai uren,
er zijn sporen van gebruik aan wezig, de kasten zien er toch nog netjes uit,
stuur ff een pb als het je wat lijkt

( met statieven+xlr kabels)

Back