yamaha ex5(r)

mc_kwok

Proffessjonel Zeezoogdier
Ik sta op het punt een Yamaha EX5R te kopen. Ik heb er verschillende verhalen over gelezen en ben benieuwd in hoeverre mensen ervaring hebben met dit apparaat. Kan er nog niet zoveel over vinden. Negatieve punten die ik tegen ben gekomen:

- Buggy OS (kan worden geupgrade, maar wordt deze nog geleverd?? En is dit upgraden een beetje te doen?)
- Midi is crap
- te weinig CPU kracht, daardoor werkt ie niet lekker
- SCSI is traag
- Weinig DSP resources, polyfonie loopt snel terug
- AN synth engine is lang niet zo goed als bijv. die van de AN-1x/AN200 (

In hoeverre is bovenstaande waar? Een buggy os en een cpu die het niet trekt zijn toch behoorlijke drawbacks. 't Zijn ook dingen waar je pas achteraf tegenaan loopt.

En last but not least... is dit een goede keuze als je 450/500 euro te besteden hebt aan een workstation/module

-Buggy?
Ook na upgraden nog maar niet te buggy om gewoon te kunnen gebruiken als fatsoenlijke TG.
-Midi is crap
Na update valt het wel mee.
-te weinig CPU kracht
klopt, maar het valt reuze mee, ga er vanuit dat je een 32 stemmige multitimbrale bak hebt met 3 insert en 2 globale effecten
-SCSI is traag
Klopt, maar als je het in FLASH geheugen laad hoef je het maar 1x te laden.
-Weinig DSP resources
zie boven CPU
-AN synthengine is lang niet zo goed
met de engine is niets mis mee, hij is alleen minder polyfoon, 2 stemmen maar wat bijzonder weinig is, dat is wel jammer maar voor de rest kan hij gewoon AN libraries lezen mbv een Java tooltje
daartegen staat wel dat hij een VL syntese stem aan boord heeft

En een EX5r is prima als module te gebruiken hoor.
De keyboard versie is een prima masterkeyboard en tone generator. De sequencer die erin zit werkt niet goed (genoeg) en die zou ik alleen gebruiken om kleine schetsjes te maken.

En de prijs lijkt me redelijk normaal. Wat wel belangrijk is welke expansions er op zitten. Met SCSI en FLASH ram lijkt me 400/450 een goede deal.

meer info op:
http://www.ex5tech.com

Ik kan er eentje krijgen met 32 mb ram en scsi. Weet alleen de OS versie nog niet.

die AN synthengine is een beetje te vergelijken met de engine van de electribes dus. Ook 2 stemmetjes.

thanks voor de info fuse :okdan:

Hoi Mc_Kwok,

Een EX5 is gewoon een supersynth met een heel breed geluidenpakket. De negatieve puntjes die je opnoemt zijn er misschien wel, maar die wegen niet op tegen de pure synthpower van het ding. Het is de voorloper van de Motif en dat merk je goed.

:doei:

upgraden van je OS is mogelijk. Hiervoor moet je bij een yamaha service centre eeproms laten vervangen. Erg omslachtig en prijzig. AN klinkt beter dan de electribes en is uitgebreider, de DA converter in de EX5 is gewoon erg goed.

de EX5 is een goeie rompler + een goeie VA (de AN synthese) + een prachtige Virtual Actoustic (de VL synthese) + een te gekke digitale synth (FDSP is een soort DSP intensieve effect processor, je doet dingen met de rompler synth, zoals het modelleren van tines en pickup van een electrische piano, of bijvoorbeeld PWM op wat voor golfvorm dan ook) + een matige sampler + een slechte sequencer.

De sequencer is niet helemaal onbruikbaar, zo heb ik gisteren nog gespeeld met een Hammond B3 emulatie waarbij de lesley werd opgestart en gestopt met behulp van de pattern sequencer. Het Insert effect lesley draait gewoon op 1 snelheid, terwijl de echte lesley's op gang moesten komen. (een Nord Electro heeft een dedicated knopje om de lesley te laten start en stoppen, met behulp van de sequencer kan de EX5 dat dus ook)

Hmmm. Ik dacht dat je zo'n doe-het-zelf kitje thuis gestuurd kreeg van yamaha. allemaal extragratis. Dat is dus niet waar..

Maar goed, even afwachten welke OS er nu in zit. Dat hoor ik wel binnenkort.

Heeft iemand ervaring welke rammetjes je erin kan doen? Kan dat uit elke willekeurige ouwe compu of zijn er nog bepaalde eisen voor.

EDO ram

maar Fuse had het over Flash RAM, dat is non volatile RAM, dus dat je samples erin blijven als je de EX5 uit zet. Dat Flash RAM is proprietary, dus daar kun je alleen yamaha Flash RAM instoppen, en dat bedrijf dat de Flash RAM voor yamaha maakte is failliet. Er is dus maar beperkt Flash RAM beschikbaar.

Umm dat upgraden is gratis hoor. En ik wordt er nog steeds pisnijdig om dat Yamaha iedere keer hier weer geld voor durf te vragen. Je kunt met dat ding maar Maasbracht (?) waar de nlse Yamaha repairtoko zit en hem daar laten flashen. Gratis!

Anders stel ik persoonlijk m'n Eeproms ter beschikking om te kopieeren. D'r is hier vast wel iemand met een prommer.

@ joriz, kun je die leslie ook niet met een arpeggiator aanschoppen? die kan nl ook wel midi CC's aan

Back