Yamaha EOS cards compatibility B200 up to B900

Takegawa

Ouwe rot
Ik kom ergens niet uit:

Er is een enorme kaartlijn voor de Yamaha EOS series, maar dit gaat van B200/YS100/YS200, B500, B700 naar B900 en alles wat er eventueel nog tussen zit.
In hoeverre is er forward / backward compatibility? Dit is echt nergens te vinden.

Grofweg; heb je een B900 nodig om alle 'lagere' kaarten te kunnen gebruiken, of zitten er dusdanige verschillen in de systemen dat er nergens aansluiting is?
En: kan je een B900 kaart inladen in een YS200 bijvoorbeeld omdat deze kaarten alleen 4-op FM data gebruiken die door de hele serie gelijk is gebleven?

Ben erg benieuwd, kan hier werkelijk niks over vinden.

Ben benieuwd of iemand ervaring hiermee heeft!

Een hele late reactie, maar ik zie geen eerder reacties: De EOS series zijn volgens mij een typisch japans fenomeen. In Nederland/Europa zijn - voor zover mij bekend - alleen de YS100, YS200, B200 en TQ5 uit die familie op de markt gebracht. Dit zijn allemaal 4-operator FM synths die volledig compatible zijn met elkaar en met de volgende kaarten:
RCD101, RCD102, RCD103, RD1000, RCD2000, RCD3000, RCD4000. Ook de Yamaha V50 kan deze kaarten lezen.

De Bxxx waarbij xxx een groter getal is zijn volgens mij niet compatible en maken bijvoorbeeld gebruik van AWM gesamplede waveforms. Voor meer informatie hierover zou je moeten zoeken op Japanse websites maar ik kan daar weinig van maken zonder de Japanse taal te beheersen. Iemand?

Uit mijn aantekeningenlijst Excel met interessante gear, wat extra notities:

B200 = YS200 met speakers en line-in, in andere case.
B500/B700 = FM + AWM, volledig editbaar via sysex en mogelijk ook via menu (handleiding is uitermate onduidelijk op dit punt), heeft mogelijk via sysex ondersteuning voor TG33-achtige vector synthese (wederom, handleiding is uitermate onduidelijk, er staat een verwijzing in de sysex implementatie chart met heel weinig details). B700 heeft dezelfde waves als B500, alleen in een groter ROM.
B900 = AWM-only, geen FM, heeft wel een QY-300 equivalent sequencer aan boord.
B2000 = AWM2-only, sequencer gelijk aan QY700, sampling uit SU10.
BX = AWM2, geupgrade S03 General Midi synth (=PLG-100XG als keyboard) met USB interface en speciaal kleurtje voor de case.

SDX-modellen zijn speciale versies voor scholen met andere soundsets:
- SDX2000 = B200
- SDX3000 = B900
- SDX4000 = Motif 6S

Er is ook nog de DS-55, wat een keyboard versie van de TX-81Z is met arpeggiator/delay/auto-accompaniment en wat extra keyboard modi.

Voor zover ik weet zijn de expansiekaarten specifiek voor de modellen, d.w.z. die voor B200 werken alleen in B200/YS200/YS100/TQ5, die voor B500 alleen in B500/B700, en die voor B900 alleen in B900.

De handleidingen waren tot enige tijd geleden nog beschikbaar via de Japanse Yamaha website, die zijn grotendeels in het Japans op de wave en MIDI-implementatie na. De synths zelf hebben echter een Engelstalige interface.

Laatst gewijzigd:
Dank voor deze zeer nuttige info, hier word ik enorm blij van :) Ik heb een B500 uit Japan laten overkomen om mijn grote B500/700 ROMkaartjesverzameling te kunnen gebruiken. Deze is echter totaal verwoest aangekomen dus ik ben hier nu een Rack-synth van aan het maken, leuk proces :)

Dank voor deze zeer nuttige info, hier word ik enorm blij van :) Ik heb een B500 uit Japan laten overkomen om mijn grote B500/700 ROMkaartjesverzameling te kunnen gebruiken. Deze is echter totaal verwoest aangekomen dus ik ben hier nu een Rack-synth van aan het maken, leuk proces :)
Een B700 staat nog steeds op mijn verlanglijstje, maar met de huidige verzendkosten vermoed ik dat ik eerder een tripje naar Japan zal doen, dan op een van de laatste dagen voor vertrek bij een Hard-Off o.i.d. zal gaan kijken of ze er eentje hebben (liefst met hardcase), en dan met het vliegtuig mee terug. Ik heb eerder een full-size synth uit Japan laten versturen, en die kwam in mijn geval aan met gebroken plastic delen van de case (+ PostNL gezeik).

De chip gebruikt in de B500/B700 is trouwens dezelfde die in de andere Yamaha DASS modellen wordt gebruikt, dus wellicht kan je patches voor de TG33 e.d. gebruiken.

Een B700 staat nog steeds op mijn verlanglijstje, maar met de huidige verzendkosten vermoed ik dat ik eerder een tripje naar Japan zal doen, dan op een van de laatste dagen voor vertrek bij een Hard-Off o.i.d. zal gaan kijken of ze er eentje hebben (liefst met hardcase), en dan met het vliegtuig mee terug. Ik heb eerder een full-size synth uit Japan laten versturen, en die kwam in mijn geval aan met gebroken plastic delen van de case (+ PostNL gezeik).

De chip gebruikt in de B500/B700 is trouwens dezelfde die in de andere Yamaha DASS modellen wordt gebruikt, dus wellicht kan je patches voor de TG33 e.d. gebruiken.
Ik was 120 euro kwijt voor B500 + verzending. Normaliter gaat verzending best goed, heb net nog een 230V Oberheim Xpander over laten komen.

Maareuh: Zou dat dan inhouden dat je een B500 kaartje ook ik een TG33 kan gebruiken?

Ik was 120 euro kwijt voor B500 + verzending. Normaliter gaat verzending best goed, heb net nog een 230V Oberheim Xpander over laten komen.

Maareuh: Zou dat dan inhouden dat je een B500 kaartje ook ik een TG33 kan gebruiken?
Weet ik niet, zou je moeten proberen.

Back