pff gewoon links links en rechts rechts. Als een geluid mono bedoeld is komt t toch wel mono over omdat links en rechts hetzelfde zijn, en als iets stereo is komt t er ook zoals bedoeld uit! als je ze beide kanalen op t midden pant, ga je van stereo naar mono.....
Het is geen vaste maatstaaf om hard left/ hard right te pannen
Op bijv een mixmaster van focusrite kan je de phase aflezen en soms moet je ze (links/rechts) een beetje naar binnendraaien omdat anders geluiden elkaar in de weg gaan zitten. Dit is erg belangrijk voor de transparantie van je eindmix.
Als ik mijn synth's allemaal hard links en rechts pan, wordt het altijd een chaos. Volgens mij komt dit omdat de stereobeelden verschillend zijn. Op dit moment gebruik ik nog een mixer zonder interne of externe effecten. Dus dan kom ik automatisch op de stereo uitgangangen van mijn synth's uit omdat daar de effecten voor zitten. Dus heb ik ook altijd verschillende galmpjes, delaytjes enz. En verschillende stereo's.
Nu sta ik op het punt de DM-24 te kopen. Het eerste wat ik wil gaan proberen is:
-Alleen gebruik maken van mono-uitgangen
-Deze een beetje links of rechts pannen(beetje mee spelen dus)
-Gebruik maken van 1 galm, 1 chorus, 1 flanger enz.
-Om zo dus 1 stereobeeld te krijgen.
-De effecten van mijn synths wil ik dan als sends of inserts ofzo gebruiken.
Volgens mij gaat het hierdoor allemaal veel beter klinken en krijg je meer een geheel.
Tell me when I'm wrong.
Origineel geplaatst door bambamstudio eeen het zal wel weer aan mij liggen maar linker kanaal links en rechter naar rechts gepand is toch het juiste stereobeeld?
de panning pots hebben eigenlijk niet direct met stereo/mono te maken..je gebruikt ze om het kanaal naar de linker of rechter output te sturen (je master dus eigenlijk)..dit wordt vooral duidelijk bij sub groepen op je mixer....voor een juiste stereo weergave van je synth kanaal 1 naar links en kanaal 2 naar rechts (en niet te extreem werken voor je totale mix, laat nog wat ruimte voor andere klanken in je panorama)...master moet wel L R gepand staan natuurlijk...voor oude mono synths gebruik je 1 kanaal op je mixer en geen 2, dat geeft je een extra vrij kanaal om mee te spelen
M'n Korg laat ik full stereo binnenkomen (L-R).
Maar de outputs van mijn drumcomputer niet, daar laat ik L-R ongeveer maar op 1/3 in stereo binnenkomen. Anders wordt de spreiding veel te groot. De individual outs (bij mij ingesteld op bassdrum en snare) laat ik zo goed als in het midden binnenkomen.
Mja, weinig te doen met panning, in logic creeer ik gewoon stereo audio kanalen, en in je setup geef je aan hoever je wilt spreiden... Als je verder wilt spreiden, gewoon split channels nemen.
Er is inderdaad geen vaste regel, het hangt natuurlijk van de sound af hoe je die het beste een plaats kan geven in je mix. Als ik begin aan een track staan alle stereo spulletjes hard links en rechts, maar naarmate de mix vordert ga je de geluiden niet alleen in frequentiespectrum maar ook kwa breedte indelen in je mix.
Als je alles altijd in de uiterste pan standen laat krijg je een slecht stereobeeld(2x mono eigenlijk) en gaat alles dichtzitten, net zoals niet alle geluiden even hard in de mix horen,horen ook niet alle sounds uiterst links of uiterst rechts. Door contrast in volume, spectrum, panorama en effecten krijg je een goede mix. Alles in dezelfde stand is vragen om ellende.
Origineel geplaatst door DJOOKbox! dat verhaal over bas en drums vind ik niet echt van toepassing hier.. omdat je die toch mono inspeelt?.. en die pan je dan inderdaad iets uit het midden..
Het is wel verstandig om het niet teveel uit het midden te pannen omdat het grootste
deel van de energie van je track in de drums en de bass zitten.
Geeft dus een heel raar onevenwichtig beeld als je die teveel panned.
over het panning deel:
links=links / rechts=rechts
(anders zit links en rechts beiden in het midden en dus geen stereobeeld)
soundkaart panning op de tafel:
verschilt:
drums kan je bijv 4 x mono doen i.p.v. 2 x stereo (2x stereo hard links - hard
rechts)
en sommige kanalen kan je stereo uitsturen leads, strings, etc.
Daarnaast geldt natuurlijk altijd, muziek is een creatief iets, zo ook hoe je
dingen doet en ze toepast.
Ik ga met Sander02 mee. Soms moet je gewoon stereo geluiden meer naar het midden draaien zodat het elkaar minder in de weg zit. Want teveel stereobeeld heb je ook niets aan.
Een mono uitgang van een synth kun je niet pannen. Maar die hoeft perse ook niet in het midden te zitten.
Kick drums zit een bats laag in en je horen kunnen er niks mee als het stereo is, dus mono is ook goed zat.
En bas moet de drums (vooral kick) aanvullen dus is het logisch dat hij ook redelijk naar het midden gepanned wordt.
Meestal ga ik bij het uitmixen nog tracks een paar tikjes pannen om die nuances aan te geven. En soms ook nog track automation toevoegen om de panning heen en weer te gooien.
Bedenk maar eens dat je een halve cirkel voor je uit hebt en je daar muziekinstrumenten in die 3D ruimte moet zetten.
Het drumstel staat meestal in het midden en de bassist staat links en de gitarist rechts. (noem maar wat)
Soms gaan ze lopen en dat klinkt dan ook wel weer anders. (nou ja, de gitaarversterker blijft natuurlijk staan)
En als de bassist op de gitarist gaat staan speelt dat ook niet zo lekker.
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.