Studio koeling tijdens de hete dagen

sander

_
Ik zag dus pas in een folder van de Blokker een Alberello Luchtkoeler. Geen afvoer nodig. Geschikt voor kleine ruimtes.

En dat ding kost dus slechts 80 euro. Zie www.blokker.nl en dan de folder bekijken. Of zie plaatje beneden.

Deze maanden is het gewoon erg warm in de studio. Vooral met veel apparaten lopen de temperaturen hoog op.
Ramen wijd openzetten helpt niet genoeg of wil ik niet ivm met het geluid. Ik heb wel eens alleen in een sportbroekie gezeten met zo'n klein ventilatortje, maar dat werkt echt niet lekker. En zo'n ding wil je niet op je lichaam zetten anders heb je ineens een stijve nek. Ook wordt je gauw slaperig van al ie warmte.

Dus dat bovengenoemde apparaat is misschien wel wat. Hoe zit dat met jullie. De meeste voorzien van airco?

Attachments

• koeling.jpg
    koeling.jpg
    18 KB · Bekeken: 99
Laatst gewijzigd:
Ik vraag me af of zo'n ding wel genoeg koelt

Als de ruimte maar klein genoeg is. ;)

Maar ik denk dat het de temperatuur wel met een paar graden omlaag brengt. Dus het verschil tussen warm en heet.

Maaruh..................... ik weet niet hoe warm het is in jouw studio, maar hier is het niet echt 30 graden ofzo.;)

Pas op met dat soort dingen; die goedkope apparaten werken vaak met ijsblokjes...
(vandaar die 7 uur bij dit apparaat?)

Behalve dat dit vrij onhandig is (je moet zelf steeds bijvullen) is het effect van dit soort apparaten vaak contra-productief.
Het werkingsprincipe is nl: lucht met omgevingstemperatuur wordt middels een ventilator langs de ijsblokjes geblazen (alleen dit òf 'echte' airconditioning kan zorgen voor een lagere temperatuur dan die van de omgevingstemperatuur).

Echter, de lucht koelt niet alleen af (in beperkte mate) maar wordt ook in veel gevallen vochtiger!
En nou is het droevige geval dat juist vochtige lucht zorgt voor dat benauwde gevoel.

Kortom - ik zou 't nog eens goed bekijken. Maar persoonlijk denk ik: goedkoop is duurkoop.
Voor 80 euro heb je ook al gauw 80 van deze verfrissende jongens... :biertje:

vandaar het lage verbruik van 60 Watt :)

bij de Gamma staan ook vaak van dit soort koelers te koop. Gewoon een ventilator die langs met water bevochtigde doeken stroomt.
Wat Hanz ook al zegt, volgens mij creeer je dan juist een subtropisch paradijsje in je studio!

Het mooie aan een echte airco is dat ie én de lucht koelt én de luchtvochtigeheid naar beneden haalt. Maja, trek je beurs maar open dan. En ze maken ook nog takke herrie ook (de mobiele units vooral)

En die extra luchtvochtigheid die je met zo'n ding opwekt lijkt me ook niet bevorderlijk voor je apparatuur......

zonder gekheid

Een Airo haalt de luchtvochtigheid naar beneden, maar dat vocht wordt dan meestal afgevoerd naar buiten of in dit geval zal er een lekbak inzitten die je zo nu en dan moet legen.

edit: lekbak : 6 liter

Een beetje portable airco zit rond de 400 Euro bijv Amcor, dan zit je op een
koelvermogen van 2.0 watt goed voor een ruimte van 25 m2.
Het probleem is echter dat je apparatuur ook warmte geeft dus de warmteopbrengst
is meestal hoger dan in een gewone kamer.
Dat ding van blokker is echt hellemaal niets en de kans dat een Legionellabacterie
zich daar kan nestelen is ook nog aanwezig daar dat het geen gesloten systeem is
een het werkt als een nevel van water.
Kijk anders bij de Gamma of Praxis voor een Airco , tweedehands zal ik niet
aanbevelen vanwege eventuele lek in de leidingen of een oudere koelvloeistof R22 die
niet meer gebruikt mag worden.

Een pro airco heb je vanaf 1800 euro.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=30569&highlight=airco

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=14753&highlight=airco

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door matt second
zonder gekheid

Een Airo haalt de luchtvochtigheid naar beneden, maar dat vocht wordt dan meestal afgevoerd naar buiten of in dit geval zal er een lekbak inzitten die je zo nu en dan moet legen.

edit: lekbak : 6 liter

Bij een portable Airco zit meestal een opvangbak van het condenswater ca 4 a 5 liter.
Bij een Split unit dus met binnen en buiten unit heb je een afwatering nodig
naar buiten die kun je dan plaatsen op de dakgoot en kan zo worden afgevoerd,
daar heb je niet special een bak voor nodig.
Je hebt wel een condenspompje nodig als het water niet op een natuurlijke mannier
kan aflopen , dit pompje helpt het condenswater een beetje.

Let wel op de meeste mensen kunnen een airco goed verdragen maar er zijn
ook mensen die daar gevoelig voor zijn , keelpijn , stijve spieren , loopneus
hoofdpijn, een algemeen gevoel dat je verkouden wordt.
Soms is de oorzaak ook omdat de airco niet goed is geplaatst of het
verschil met de buiten en binnen temperatuur is te groot ( mag niet meer dan 5 a 8 graden verschil in zitten )

daarbij komt dat de meeste kleinere aircos ( die van 400 a 600 euro ) ook nog eens een hoop herrie maken...

dat is idd een koeler met water dat jezelf moet toevoegen.

Heb onlangs een goede koop gedaan in steraanbieding bij Makro(256,-E), een AMCOR 10.000 Btu, opvangreservoir van condens,Timer,thermostaat.. maar zo'n airco ding is altijd met afvoer voor je warme lucht..
Het maakt idd veel lawaai(zou ik ZAlman is bellen?;) ), maar dat dient dan ook niet om van 35 graden naar 18 graden te gaan hè ?
Gewoon een graad of 8 doet al wonderen, en dan slaat hij niet te dikwijls aan of staat hij niet constant te blazen.
Als je reservoir vol is met condens, dan valt hij vanzelf uit, er was ook een flexibel bij zodat je constante afvoer kan voorzien van dat water.

Het goede is dat je ze nauwelijks vind aan deze lage prijs en er nu èèn heb, het klotige is dat ik hem veel te vlug gekocht heb, want het zomert niet hèhèè!:D

Origineel geplaatst door dione
daarbij komt dat de meeste kleinere aircos ( die van 400 a 600 euro ) ook nog eens een hoop herrie maken...

Yep 50 db :D

Alles zit in de binnen unit , pomp, compressor ,en ventilator..

Alleen de A merken die zitten wat lager met de geluidsopbrengst
maar zijn ook tussen de 800 en 1200 Euro

Back