Welke Sampler? puur voor drumgeluiden

Floris

Nieuwkomer
Hallo!
Momenteel werk ik met een Roland S330, die ik voornamelijk gebruik voor drumsamples, echter tijdens het laden van samples val ik bijna in slaap en vervolgens heb je dan nog steeds maar weinig samples. Nu ben ik naar een sampler/sampleplayer (software mag ook) op zoek die:

a) sneller samples laadt
b) veel samples in het geheugen kan zetten

Vanwaar deze eisen?.....Als ik een beat in midi heb geprogrammeerd wil ik graag snel de kick, snare of hihat kunnen veranderen, om op deze manier snel variaties uit te proberen om te luisteren wat het lekkerst klinkt. Begrijp je....?

Enige suggesties?

Thnx,

Laterzzzzzzzzzzzzz

sampler

sampler

Ik zou zelf gaan voor een akai S-3000,

Ik heb zelf een S-2000 je kunt die dingen die jij wil perfect oplossen met zo'n sampler
alleen met een s-3000 kun je wat overzichtelijker werken

(s-2000 heeft nog al een klein display)

En ze zijn tegenwoordig niet zo duur meer.

Waarom geen Electribe SX-1?

Is een sampler.
Uitermate geschikt voor drums mede gezien de drum-parts (one shots).
Vier outputs.
Heeft als extra een sequencer.
Samples zeer snel laden/switchen vanaf SmartMedia cards.
Mobiel.
Hands-on controle.
Samples/banks tevens te editten op de PC.
Oh ja... klinkt goed!

Misschien denk je (net als ik eerst) dat is speelgoed. Maar ik gebruik hem naar alle tevredenheid als drumsampler.

:halleluja

(en anders zou ik naar een E-mu sampler met HD zoeken)

Gelet op je eisen zou ik zeggen: elke sampler met een HD en een redelijk intern geheugen (ook al heb je voor losse drumsounds alleen echt niet zoveel nodig).

Ga je echter voor karakter dan is mijn antwoord: Akai S900 / S950. Uitermate geschikt voor drums als je het mij vraagt. Vooral de antieke timestretch is een bonus!

Ik heb eens naast iemand met 'n S330 gezeten en dat laden is inderdaad geen pretje.

Elke sampler met een harde schijf zal lekker snel laden, zelfs met een zipdrive ben je al stukken beter uit dan wat je nu hebt. Dus zeg maar alles waar een SCSI of IDE-poort op zit is bruikbaar voor je. Die oudere Akais (S900, S950, S1000, S1100) worden veel voor drums gebruikt vanwege het geluid. Vooral het 12bit geluid van de 900 serie is daarbij populair. Bij deze samplers was SCSI een optie, en het kan zijn dat SCSI toen nog iets kieskeuriger was dan met modernere samplers.

Wat je eigenlijk zoekt denk ik, is een sampler met 'n soort 'preview' functie. Dus dat je samples direct van je harde schijf kan horen, terwijl je track loopt, zonder ze te hoeven laden. Dat vond ik fantastisch op de Akai S5/6000. Als je een nieuwe snare zoekt kun je 'm dus met het 'preview' knopje al zo'n beetje meespelen, voordat je 'm echt laadt, en zo kan je eenvoudig één voor één door alle samples in je 'snares' map gaan totdat je de juiste hebt gevonden.

EMU samplers hebben 'n "quickload" functie, maar hoe dat in de praktijk werkt weet ik zelf niet.

Ik weet niet wat het budget is, maar als het past binnen je financiële ruimte zou ik ook kijken naar een mpc. Bij uitstek geschikt voor drums en je krijgt er ook nog eens een mooie sequencer bij!

Origineel geplaatst door dextah
Native Instruments Battery .

yesyes

Idealiter gebruik je.......

Idealiter gebruik je.......

........de snelste met de snelste envelopes en envelope control (om uit een
sample ook nog "zachtere" versies te halen).
Ook een impact feature is handig om bv. samples boven velocity 64 de
1ste 20 milliseconden een korte boost te geven; zo kun door de combinatie
van amplitude envelope, envelope control en impact een aardige beschrijving maken
van een drumgeluid dat van velocity 1 naar velocity 127 mooi meeëvolueert.
Om nog te zwijgen van filters en pitch in combinatie met een toevalsgenerator (hierna
Rand V1 / Global Rand V1) die het mechanische uit één herhaalde sample kunnen halen,
zeker als je de resonantie van het filter ook heen en weer laat springen, bijv gekoppeld aan een
Midi clock en Attack velocity.
Voor een natuurlijke drumsound is het belangrijk dat je Keymaps kunt maken , die je tot acht velocity hoog
kunt stapelen (acht verschillende samples die ieder met hun eigen velocity range automatisch
worden getriggered). Hiermee leg je de basis voor een gevariëerde sound, die je met bovenstaande
technieken vloeiend aan elkaar kunt koppelen.
Deel de keymaps van de gehele drumset binnen twee oktaven op je synth in, zodat je met twee handen
alle drumgeluiden kunt bereiken (net alsof je met twee handen op de tafel zit te drummen).
Wijs deze keymaps toe aan een bereik op het toetsenbord waar je niet vaak komt (zo verdeel je de slijtage
over de tverschillende toetsen van je toetsen bord).
Gebruik de vier pedalen van je synthesizer voor het triggeren van verschilende layers in je drumprogramma,
met name speciale effekten als roffels, cymbals met stop, sidestick op de plek van de harde snare, om de open hi-hat
dicht te doen (shoop). Je kunt natuurlijk ook een bassdrum en foot hihat aan je pedalen toewijzen
(voor het echte drumkitgevoel) maar bedenk dan dat je maar één velocity kunt genereren; je kan
dan echter met Midi-clok gekoppeld aan Triangle LFO gekoppeld aan filters, envelope , pitch uiteraard gekoppeld met een snuifje RandV1/Global RandV1 een heel eind richting realisme komen.

Ik doe het bovenstaande al jaren met veel plezier.

Lonesome drummerboy,
ISPdeRuiter

Re: sampler

Re: sampler

Origineel geplaatst door Synthetic. K
Ik zou zelf gaan voor een akai S-3000,

Ik heb zelf een S-2000 je kunt die dingen die jij wil perfect oplossen met zo'n sampler
alleen met een s-3000 kun je wat overzichtelijker werken

(s-2000 heeft nog al een klein display)

En ze zijn tegenwoordig niet zo duur meer.

Inderdaad! ;)

tegenwoordig kun je ook voor weinig geld een Yamaha A-3000 sampler op de kop tikken...
Dat ding heeft natuurlijk wel heel wat meer mogelijkheden dan enkel als drumsampler te spelen, maar voor de lage prijs dat je ze tegenwoordig vindt, heb je een zeer bruikbare all-round-sampler met 101 toepassingsmogelijkheden...

De D/A convertors zijn wel een ietsje minder (niet veel hoor ;) ) dan die van een AKAI sampler, maar de functies en mogelijkheden zijn dan weer veel uitgebreider : een hoop filtertypes, uitgebreide effecten met heel wat parameters, onbeperkte modulatiemogelijkheden, standaard SCSI adapter, standaard meerdere outputs en SPDIF in/out, uitbreidbaar tot 128MB edo-RAM, ...

De akai CD3000Xl lijkt me beter geschikt! Ingebouwde cd-rom drive voor het direct inladen van je sample cds en hij klinkt ook nog eens erg goed.

Jah die CD3000XL zou wel een goeie keuze zijn
10 uitgangen en genoeg ram
zou dan wel proberen ook die flashram erbij te krijgen
dan kun je je favo drum samples daarop saven en heel veel tijd besparen
zou dan nog wel een extra HD of Zipdrive erbij nemen voor je eigen gemaakte programs

Behalve al die bakken van Akai is een EMU ESI-32 ook zeer geschikt.
Deze heeft een numeriek toetsenbordje dat je als drumpads kan gebruiken (niet aanslaggevoelig 8) ).

Maar goed... het is al gezegd: in feite is iedere sampler wel geschikt.
Ligt een beetje aan je budget.

Een Akai S3000XL met de full load aan FX en outputs is natuurlijk wel een leuke 2e hands aanschaf :P

Origineel geplaatst door AxiMaxi
Behalve al die bakken van Akai is een EMU ESI-32 ook zeer geschikt.
Deze heeft een numeriek toetsenbordje dat je als drumpads kan gebruiken (niet aanslaggevoelig 8) ).

Maar goed... het is al gezegd: in feite is iedere sampler wel geschikt.
Ligt een beetje aan je budget.

Een Akai S3000XL met de full load aan FX en outputs is natuurlijk wel een leuke 2e hands aanschaf :P

Esi's zijn net iets makkelijker voor het maken van zgn drummaps. Ik ken de S3000Xl niet, maar bij de S2000 moet je iedere geluidje met een draaiwiel toewijzen aan een noot nummer, bij de esi gaat dat eenvoudiger. Daarnaast is het handig dat de esi's standaard 4 outputs hebben, bij de S2000 moet je maar afwachten wat je tweedehands tegenkomt.

Back