korg electribe serie em ?

thx mensen :biertje:

Tot hiertoe heb ik een Boss DR202 om mijn drums mee te maken.
door en door vet klinkt deze ook niet.
(hoewel de geluiden er mogen zijn, en er een paar leuke mogelijkheden zijn).

Zoveel duurder lijkt de korg EM1 nou niet, en de mogelijkheden zijn toch wat uitgebreider.
Voornamelijk al door het feit dat er veel meer efx aanwezig zijn, en zoveel leuke synth-geluiden twee parts.
Misschien is het editten van het geluid net iets dieper op de DR202, maar dat zal wel goed meevallen
denk ik...

Anyway,
ik heb dus het snode plan om mijn setup in te krimpen tot een korg EM1 (drums en allerhande geluiden)
en een korg EA1 (acid achtige geluidjes alsook een beetje zelf synthetiseren en experimenteren).

Ik ben zelf nog erg op zoek naar een dedicated drum bakje met goeie drum samples om de gaten in mn live set op te vullen. Welke electribe is daar het meest geschikt voor??

Kan je met die electribes heel makkelijk je eigen drum kits maken en de drum samples editten zoals tunen en adsr??

Hebben de emx en de esx dezelfde- en het zelfde aantal drum samples??

de gewone EM gaat niet zo heel ver in het aanpassen van de drumsounds, op de effecten na dan.
de adsr is beperkt tot een knopje "EG", dat is ook bij de emx zo dacht ik.
Toch zijn daar leuke drumgeluiden op en zijn die heel goed op te fucken als je dat wil.

- de EM heeft 144 drumwaveforms (kan je kiezen), de ER maar 10 (vast)

Volgens mij haal je nu een aantal dingen door elkaar. De EM heeft 144 (als dat getal goed is) gesampelde golfvormen waar je uit kan kiezen (ik geloof dat je er 8 tegelijk tot je beschikking hebt, maar daar kan ik me in vergissen).

De ER heeft slechts 4 sample geluiden aan board: open en closed hihat, crash en clap. Waarvan de hats en de andere twee geluiden in feitelijk in dezelfde mutegroup zitten. Daarnaast heeft de ER 4 VA drumgeluiden (synthdrums) waarmee je kicks, piewgeluide, toms en bliepjes kunt maken....en natuurlijk 2 audio in sporen (voor gate effecten). Je hebt dus 'slechts' 6 stemmen tot je beschikking...maar daar kan je hele leuke dingen mee doen.

Origineel geplaatst door bobaphat
Dus je kan niet per drum sound de adsr aanpassen?
Nee. Net als op oudere AKai MPC's is de EG erg beperkt...ik vond overigens dat je uit de EM1x hele prima drums kan halen....die kan je trouwens ook heel goed uit de ES1x halen (met daarbij het voordeel dat je je eigen samples kan gebruiken)...ik denk dat je zelfs met de oude sampler (de ES eventueel MKii) ook al een heel eind kan komen....zeker als je toch alleen maar wilt drummen. De ER zou ik niet zo snel voor dat doel gebruiken (is wel een hele leuke bak, maar meer voor 'erbij').

Als je wilt kan ik de ER voor je meenemen als ik dit weekende bij je naar de mpc kom kijken...kan je d'r gelijk ff op pielen.

Ik weet het ook niet meer precies allemaal.
Ik heb ze allemaal gehad en heb nu alleen de es-1 nog, die bevalt me nog steeds
em-1 vond ik net een klein beetje te beperkt, en dan vooral het edit-gedeelte van de synth-geluiden
er-1 is wel het meest expirimenteel maar de hhats zijn echt lelijk imho (ik heb het dan wel over alle e*-1 versies)
ea-1 is volgens mij het minst bruikbaar (waarom een synth met eigen sequencer, das niet echt een meerwaarde)
maar uiteindelijk zijn het toch stuk voor stuk heerlijk intuitieve & gebruiksvriendelijke trackfabriekjes!

Origineel geplaatst door bazziman
Nee. Net als op oudere AKai MPC's is de EG erg beperkt...ik vond overigens dat je uit de EM1x hele prima drums kan halen....die kan je trouwens ook heel goed uit de ES1x halen (met daarbij het voordeel dat je je eigen samples kan gebruiken)...ik denk dat je zelfs met de oude sampler (de ES eventueel MKii) ook al een heel eind kan komen....zeker als je toch alleen maar wilt drummen. De ER zou ik niet zo snel voor dat doel gebruiken (is wel een hele leuke bak, maar meer voor 'erbij').

Als je wilt kan ik de ER voor je meenemen als ik dit weekende bij je naar de mpc kom kijken...kan je d'r gelijk ff op pielen.

Klinken die oudere electribes dan wel ok? Ik heb een keer die allereerste range electribes gehoord en dat klonk verschrikkelijk dunnetjes.

Zou idd tof zijn als je hem mee kan nemen zaterdag Bastiaan :okdan: (ik wist niet eens dat jij het was joh:))

Ik heb meerdere mensen horen bomen over het gebruiken van de electribe als sketchpad, maar hoe doe je dit dan met de midifiles?? Stuurt de electribe per midi track, de midi uit over een output zodat je de output van de electribe opneemt op een sequencer in de pc???

Ik wel ja. Syncen aan midi clock en dan gewoon opnemen als MIDI. Of als audioloopje, net zo het uitkomt.
Met MIDI staat alles op 1 track, als opvolgende noten, net als met 'gewone' drums bij de meeste modules.

Laatst gewijzigd:
Dat vind ik altid erg fijn als alle drum midi in 1 midi track staat ivbm het overzicht en het editten.

Een groot gemis aan de electribe vind ik de timing resolutie, het is onmogelijk om hiermee een echte human feel in de beats te krijgen, het blijft allemaal recht. Wat dat betrefd twijfel ik toch nog om maar een rm1x te kopen.

Heeft die ESX dezelfde onboard drumsamples als de EMX trouwens??

Alle Electribes hebben swing hoor, instelbaar van 50 (rechtuit) tot 75 (de bocht om) dus het hoeft echt niet machinaal te voelen. Daarbij kan je de Electribe sequencer ook op 32 tellen per maat (4/4) of 24 tellen per maat (3/4) zetten, dan heb je dus gewoon dubbele resolutie.

Wat betreft de mogelijkheden en sounds van- en de verschillen tussen de Electribes... kom op Boba, daar is wel zoveel over geschreven op dit forum, recentelijk nog zelfs. De ES en ESX zijn samplers, de andere (EA,ER,EM,EMX) hebben rom waves en/of een ingebouwd synthje aan boord.

Kom anders zondag even kijken op de meeting.
Daar staat dan tenminste van de ER, EA en ES ieder eentje. Misschien nog wel meer zelfs. Lekker uitproberen die hap!

de em heeft dus geen synth aanboord, maar is in wezen een rompler met wat fx.

de emx gaat verder met zijn fx, in die zin dat het een synthengine wordt, die steunt op rom-based
waveforms

Origineel geplaatst door Hanz

Wat betreft de mogelijkheden en sounds van- en de verschillen tussen de Electribes... kom op Boba, daar is wel zoveel over geschreven op dit forum, recentelijk nog zelfs. De ES en ESX zijn samplers, de andere (EA,ER,EM,EMX) hebben rom waves en/of een ingebouwd synthje aan boord.

ja dat had ik allemaal wel door ja, ik kan alleen nergens vinden of de samples in de ex en em dezelfde en hetzelfde aantal drum sampels zitten.

ja dat had ik allemaal wel door ja, ik kan alleen nergens vinden of de samples in de ex en em dezelfde en hetzelfde aantal drum sampels zitten.

EM heeft 144 drumwaves en 50 synthwaves...de EMX heeft 207 drumwaves en 76 synthwaves (die je in het VA gedeelte kan gebruiken)....er zitten dus meer geluiden in de EMX dan in de em....maar ongetwijfeld zal er veel overlap zijn (korg kennende).

hey bas, thanx

Hebben de esx en de emx nu dezelfde samples ook?
Als jij dat wilt hebben ze dat: de esx kan elke sample die je wilt afspelen (dus ook wat de EMX uitpoept)...het enige kleine verschil is dat je op de ESX een filter minder hebt (de notch+ ofzo)

Daarnaast heb je een aantal hele interessante tooltjes voor (opgeknipte) loops. Om die reden zou ik persoonlijk misschien (in jouw situatie) voor de ESX gaan (de synthesiser sectie in de EMX is niet heel bijzonder naar mijn smaak). Ik heb indertijd redelijk wat dagen bij Feedback doorgebracht met Kenny achter de EMX en de ESX en ik ken beide apparaten vrij aardig (heb lang tegen koop aangehinkt). Ik vind het geluid van de Korgs zelf erg prettig en lekker gelikt.

Als je voor goedkoop gaat zou ik zelfs nog eerder voor de oude ES, daar kan je alles instoppen wat je uit de EM kan halen en ook alle samples van de EMX.

Laat me even weten of ik nog wat drumdoosjes mee moet nemen als ik bij je langs kom.

Back