Advies!!!

OCB

Ingeburgerd
Beste forumleden,

Ik sta op het moment op een kruispunt. Ik ben van plan deze week mijn studio te gaan upgraden.
Ik gebruik momenteel een Yamaha aw4416 en daarbij een MPC 2000xl en een stel goeie mics, monitors en synths.

Ik wil nu met een software sequenser gaan werken, vanwege de compatibility met andere studios en uiteraard
de meerdere sporen waarop ik kan opnemen. Mijn voornaamste prioriteit ligt bij het zo professioneel en eenvoudig mogelijk produceren van mijn composities. Ik gebruik voornamelijk 'live instrumenten' zoals gitaren, analoge synths en vooral vocalen. Ik houd van een realistische en moderne sound. Ik werk met een extra engineer die ik altijd laat assisteren bij mijn opnames.

Ik ben nu al een tijdje de volgende zaken aan het afwegen:

A. Zal ik voor een Mac g5 gaan of een razendsnelle PC?
B. Motu 828mk2 of Digi 002?
C. Wordt het Protools of Logic (logic ken ik al aardig en Protools gebruiken de meeste andere studios waar ik mijn producties afmix.

Ik weet dat jullie ongetwijfeld veel vragen hierover hebben gekregen, maar ik ga nog even voor het laatste oordeel!

Alvast bedankt,

O.

Ik zou zelf voor de computer + soundcard + software gaan die mij het meeste aanspreken qua prijs/kwaliteit verhouding en gebruiksgemak.
Wanneer je dan in een commerciële studio gaat afmixen, neem je gewoon je computer + soundcard (+evt. midi- interface) mee en sluit de boel aan op de apparatuur daar :)

Tenzij je liever alles thuis laat natuurlijk...

Sluit me bij digimod aan.

Als Logic je ding is wordt het dus een Apple.
En de projecten zijn ook zo om te zetten naar Protools.
Een MotU828II is leuk maar als je ook schuiven wilt kun je ook een Tascam Firewire ding nemen. Dan hoef je er geen aparte schuivenplank bij te kopen.
En als je toch Protools LE wilt gebruiken dan is een digi002 een must. (lijkt me)

Thanks heren,

Qua geluidskwaliteit en converters. Weten jullie of de Motu of de Digi 002 daarin beter is?

Alweer bedankt!

O.

Ik denk dat ik inderdaad voor de G5 ga. Stabiliteit is ook een belangrijke norm.

Origineel geplaatst door Digimod
Apple G5
Motu 828
Logic

lijkt me de betere setup (zeker om te 'componeren').

Origineel geplaatst door OCB
Ik denk dat ik inderdaad voor de G5 ga. Stabiliteit is ook een belangrijke norm.

Zowel Mac als PC kan je even stabiel noemen. Bij PC kan je enkel door verkeerde component keuze sneller iets voorhebben (wat dan weer even snel is opgelost).

Als je voor "waar voor je geld" gaat zou ik zeker niet in digidesign (Le) investeren en qua convertors is Motu ook zeker niet je van het. Digidesign dumpt hardware nogal snel IMO.

Compatibiliteit met andere studio's is ook zonder digidesign spul snel mogelijk. Er is een firma die hiervoor speciaal software ontwikkelt zodat je bv. Nuendo songs in Protools kunt openen, maar je hebt nog andere mogelijkheden (bv. OMF export)

Mijn keuze zou PC+ Nuendo + 2*UAD + Sydec 24 i/o convertors zijn . Daar kun je met een Mac met Logic op in de verste verte niet aan tippen, qua geld zit het ongeveer gelijk moest je een duurdere G5 kopen.

Toon heeft wel een punt, ja

Toon heeft wel een punt, ja

maar als hij sowieso Logic wilt gebruiken moet hij wel een MAC hebben.

Denk ik nou zo raar of is de oude logic voor de pc geen keus als je eenvoudig en toch professioneel (wat ocb wil) wilt componeren?

Je zou wel erg dom zijn om nu nog een programma te kopen waar nu al geen support meer voor is te vinden.
En Nuendo is meer om te multitracken bedoeld dan te componeren. Daar is Cubase SX2 beter geschikt voor. (zit overigens bijzonder weinig verschil in)

En PC vs Mac discussies zijn er zat. Denk dat de gebruiker zelf uit moet maken wat hij/zij zelf wil. Dan is orientatie in winkels of bij anderen sterk aan te raden.

En UAD's zijn zeker prettig, maar doen het net zo goed op de Mac als PC dunkt me. (weet het niet uit eigen ervaring)

AD/DA converters blijft altijd een kwestie van smaak (en budget). Hoeveel inputs je nodig gaat hebben. Ben zelf RME fan want die maakt goed spul wat goed klinkt voor een interessante prijs.

mmm heb al 12 jaar geen support nodig gehad voor een sequencer..Ik zou iig bij dezelfde sequencer blijven als die fijn voor je werkt..

Origineel geplaatst door cream
Denk ik nou zo raar of is de oude logic voor de pc geen keus als je eenvoudig en toch professioneel (wat ocb wil) wilt componeren?

idd een beetje een omstreden manier van werken, vind je ook niet ?
Hij wil juist steen goede producten hebben (logic/protools/motu/g5-pc) en dan met een sequencer van 5 jaar geleden...:stupid (mist te veel mogelijkheden)

Bedankt heren!

Ik heb een aantal keren zowel naar de Motu 828mk2 als de Digi 002 geluisterd(bij Feedback). Zowel met een zangeres als een gitaar
en ik heb toch voor een DIGI 002 met een PC( P4 3,0 Ghz +1024MB geheugen en 3 stuks 160 GBharddisks)gekozen.
Ik vond de Motu goed klinken, maar zowel bij de vocalen als de gitaar vond ik de motu te dun klinken. Als referentie had ik Mackie HR824's en een Neumann TLM 103 die ik thuis ook gebruik.
De Digi 002 klonk kraakhelder en een toch wat overtuigender.

Ik merkte dat ik veel sneller uit de voeten kan met de PC dan de MAC. Tijd is een essentiele factor voor creatie. Vandaar de PC.

Verder heb ik nog een hoop plugins erbij genomen en nieuwe kabels. Ik overweeg nog wel een nieuwe preamp. De focusrite voicemaster pro leek wel een optie.

Enfin. Bedankt nog!!!

O.

Back