[mod][vintage] C64 midi interface

AxiMaxi

Het is tijd voor muziek!
Ik heb een Seq.Circ. Model 64 midi interface voor m'n Commodore 64. Deze kan alleen gebruikt worden met de interne (ROM) software, die automatisch opstart als de computer wordt aangezet.

Is het mogelijk om deze ROM te omzeilen, maar wel 100% functionaliteit te behouden? :confused:
Van software heb ik wel verstand, dus een prg. schrijven dat die poorten uitleest zal wel lukken.
Misschien werkt hij ook wel met standaard MIDI software. :L

Maar dan moet dus eerst die $(*&@# ROM uitgeschakeld worden... :stupid

Misschien kan de ROM gewoon verwijderd worden en kun je vanuit de software die je programmeerd op de C64 de poorten van de midi-interface benaderen. Ik heb zelf een MSX computer met een Philips Muziek Module. Dat is ook een midi interface, maar dan voor de MSX computer. Oorspronkelijk zat daar ook een ROM in die steeds weer opstartte als je de computer aanzet. Deze ROM heb ik er gewoon uitgehaald (zat gelukkig in een IC-voetje) waardoor de software niet meer opgestart wordt. Nu is het mogelijk om andere muziekprogramma´s (en die zijn er voor de MSX toch een heleboel geprogrammeerd, denk aan FAC soundtracker, MoonBlaster etc.) op te starten vanaf diskette. Deze programma´s lezen en schrijven gewoon naar de poorten van de Philips Muziek Module. Zo zal dat bij de C64 waarschijnlijk ook werken, wil je daar dus gebruik van maken dan moet je info over de poortadressen van die Sequential Circuits Midi Interface hebben denk ik. Als je dat weet dan kun je software schrijven op de C64 die gebruik maakt van midi. Zou heel erg cool zijn. Ik heb zelf ook nog een C64 staan en het zou fantastisch zijn als ik daar iets van een soundeditor op zou hebben die ik via midi aan kon sturen zodat mijn C64 een echte synth wordt. :{

Back