Wat moeten mijn hardware EQ settings zijn bij 't afmixen?

91project

Ingeburgerd
Ik zit hier met een klein probleempje...

Ben net klaar met een dance plaatje (FL Studio) en ben nu het geheel nog aan het afmixen.
Maar moet ik nu mijn hardware EQ settings van mijn stereoset op 0dB zetten bij het afmixen
of zoals ze uiteindelijk horen te zijn. Ik bedoel dus de bees een trebbul een tikje boven
de 0 decibel. Moet ik afmixen dat het op 0 dB erg goed klinkt of moet ik afmixen zodat het
met een hardware EQ waar de bas en trebble opgeschroeft zijn goed klinkt? Aangezien iedereen
standaard de trebble en bass van hun EQ altijd omhooog knalt.

91

Wat denk je zelf?
Wat lijkt je logisch?

Excuseer, dit is een serieuze vraag.
Logisch lijkt me alles op 0. Maar zoals ik al zei heeft niemand zijn EQ op 0 staan.
Aangezien je een bepaald resultaat wilt bereiken is het makkelijker om het af te mixen
met een gebooste EQ. Dan weet je ook meteen hoe het eindresultaat zal klinken.
Is dit zo'n vreemde vraag?

De vraag is helemaal niet vreemd hoor. Maar ik probeer een aktieve discussie op gang te brengen.

Je zou het antwoord kunnen verwachten van 'er bestaan geen regels'. Maar dat helpt deze discussie niets.

Ik zou eerder denken in de richting van waarom zou je voor die ene of andere optie kiezen.

Maar mijn mening is dan dat het voor beide settings goed moet klinken. Want dan hebben de mensen ongeacht hoe ze die EQ hebben staan toch een lekkere mix. Dan is het de kunst om bij beide settins het maximale uit de mix te halen. En dan wordt het soms schipperen tussen 2 alternatieven.

Ik begrijp de vraag nu, idd, wat denk je zelf? hihi

volgens mij kleurt iedere EQ op een thuis installatie anders, ik zou de boel maar zo neutraal mogelijk houden bij het afmixen en dus géén EQ gebruiken.

Origineel geplaatst door metatron
Want anders krijg je dat van, 'ja maar bij mij thuis beukt ie wel hard...'

Volges mij krijg je dat bijna altijd.

IK zou 'm zo afmixen dat ie bij mij (en 't liefst getest over monitors, een stereotoren en evt. nog iets) goed klinkt.
Dus als je thuis vindt dat ie EQ nodig heeft: gewoon erin proppen.

En daar zijn nu monitors voor die niet kleuren !
En neutrale versterkers.....lijkt me in elk geval niet verstandig dat als je bloedserieus wil afmixen dat je dit doet op een Hifi set met Ultra Bass Boost,Loudness en Sparkle knoppen 8o)
Dus...zo neutraal mogelijk om het zo eerlijk mogelijk te houden en vooral ook op diverse systemen afluisteren (of in de auto)

Origineel geplaatst door 6 trak
tsja zoals met alle creatieve processen: zelf uitzoeken, anders is het monkey see monkey do werk...

In dit geval is het instellen van EQ geen creatief proces. De topicstarter kan dus perfect geholpen worden met zijn vraag, door het volgende te antwoorden:

Als je iets hebt afgemixt wil je dat het zo goed mogelijk klinkt op zoveel mogelijk geluidsinstallaties. Niet alleen op het setje wat je in je studio hebt staan, maar ook in je auto, in de woonkamer, bij je buurman, bij je oma, etc.

Nadat je de eerste versie hebt afgemixt in je studio, is het verstandig om eens te gaan luisteren hoe de track klinkt in de woonkamer. Staat de bas daar ineens veel te hard? Is het hoog te schel? En dat allemaal in vergelijking met andere tracks die je in de woonkamer luistert? Ga dan weer naar je studio, en maak aanpassingen zodat het in de woonkamer beter gaat klinken, maar in je studio ook nog steeds goed klinkt.

Klaar? Ga naar de auto en luister de track daar. Misschien moet er dan nog wat aangepast worden zodat het ook daar lekker klinkt.

Uiteindelijk heb je dan een mix die op drie systemen lekker klinkt. Daar moet je dan toch al een heel eind mee komen.

Per saldo maakt het dus volgens mij niet eens zoveel uit of je de EQ op de stereoset neutraal hebt staan of juist zoals je het lekker vind klinken, als je maar op genoeg andere speakers je track beluistert.

Als het kan, sluit dan gewoon een set monitoren en een set hifi speakers aan op je mixer, dan kun je switchen tussen die 2, net zolang totdat het op allebei goed klinkt. Lijkt me handiger dan het steeds op een cd'tje te moeten zetten om m ergens anders te luisteren. Maar luister m idd. ook in de auto, als het daar goed klinkt klinkt het overal goed..

Maar na een tijdje proberen ken je je monitors zo goed dat je vanzelf wel hoort of het goed is of niet.

Aangezien iedereen
standaard de trebble en bass van hun EQ altijd omhooog knalt.

eq en (erger nog) loudness knoppen op hifi's zijn er volgens mij sowieso om vanaf te blijven ;)

tsja zoals met alle creatieve processen: zelf uitzoeken,
anders is het monkey see monkey do werk...

Daar heb je op zich gelijk in, alleen in dit geval gaat het niet op
Kaas snijd je ook met een kaasschaaf en niet met een bot smeermes.
Een huis bouwen doe je ook met bakstenen, en niet met legoblokjes.

Maar ik heb al een fijne optie gevonden.
EQ op nul en een paar FL studio master EQ presets maken van veel
gebruikte EQ settings. Daar een beetje aan tweaken en toggelen.
Dit gaat ook vrij vlot ook. resultaat is te beluisteren op www.91project.tmfweb.nl/music

thanks allen voor de tips

Back