Welke filterbank?

Acidfever

There's no "I" in denial.
Ik ben nu al een tijdje bezig met informatie vergaren over de verscheidene filterbanken die op de markt verkrijgbaar zijn.
Ik kom er alleen niet echt uit.

Ik zoek voor Techno en Drum 'n Bass producties een Filterbank die zowel live als in de studio inzetbaar is.
In principe wil ik twee mono filters beschikbaar hebben en als het even kan ook iets van distortion of overdrive kunnen toevoegen.

Verder vindt ik LFO best belangrijk.

Ik heb al verscheidene threads door zitten spitten maar daaruit wordt nou niet echt duidelijk welke filterbanken lekker in bepaalde genres vallen.

Voor mij part wordt het een Korg Kaass pad....als het maar bruikbaar is.

Kan iemand hier duidelijkheid in brengen?

Heb zelf gekeken naar de Akai MFc-42 (inmiddels nieuw slecht te krijgen) en de Sherman FIlterbank 2(welke ik erg duur vindt). Zijn dit de beste keuzen of is er nog een ander goed alternatief?

Re: Welke filterbank?

Origineel geplaatst door Acidfever
Heb zelf gekeken naar de Akai MFc-42 (inmiddels nieuw slecht te krijgen)

De laatste keer dat ik bij Morel Muziek was zag ik dat ze daar die Akai Filters plenty op voorraad hebben...

Re: Re: Welke filterbank?

Re: Re: Welke filterbank?

Origineel geplaatst door Inflexus
De laatste keer dat ik bij Morel Muziek was zag ik dat ze daar die Akai Filters plenty op voorraad hebben...

De laatste keer dat ik Feedback bezocht stonf er ook een pallet van die dingen. Maar toen ik er gisteren was hadden ze er niet 1 meer. En volgens de verkoper kwamen er ook geen nieuwe meer.

Het antwoord op mijn vraag lijkt dan uit te komen op een Sherman Filterbank 2 welke ik toch prijzig blijf vinden.
De sound staat me zeker wel aan maar de prijs wat minder.

Nog andere alternatieven? (Die Mutator is nog duurder dacht ik).

Zelf heb ik een MFC-42 en ik ben er erg blij mee, zeker voor het geld (ik heb hem nieuw gekocht bij Music House voor ik dacht E 299,-). Het apparaat is kwalitatief erg goed en doet m.i. wat het moet doen. Alleen de resonantie is wat agressief maar dat is een kwestie van smaak.

Ik dacht dat Akai de MFC opnieuw ging uitbrengen maar dan in die lelijke nieuwe blauwe kleur van ze. Dat betekent toch dat ze weer volop verkrijgbaar moeten zijn, of heb ik het mis?

Re: Re: Re: Welke filterbank?

Re: Re: Re: Welke filterbank?

Nog andere alternatieven? (Die Mutator is nog duurder dacht ik).

De Mutator is inderdaad nog duurder, maar dan krijg je er ook wel iets voor terug. :D

Voor andere alternatieven, kan je hier eens kijken: http://www.sherman.be/reviews.htm

En de Akai staat gewoon nieuw bij Morel voor € 275. Grijs model.

Re: Re: Re: Re: Welke filterbank?

Re: Re: Re: Re: Welke filterbank?

Origineel geplaatst door Synthesizer11
De Mutator is inderdaad nog duurder, maar dan krijg je er ook wel iets voor terug. :D

Voor andere alternatieven, kan je hier eens kijken: http://www.sherman.be/reviews.htm

OP welke gebieden is de Mutator beter dan de SFB2 dan? (Als ik vragen mag)

Origineel geplaatst door conso
En de Akai staat gewoon nieuw bij Morel voor € 275. Grijs model.

Heb je dat daadwerkelijk gezien of heb je dat van de site? Op de site van feedback staat de MFC42 namelijk ook nog en deze zal daar nog wel een 8 tot 12 maanden staan.
Feedback laat nogal veel aanbiedingen maanden (jaren) staan om (volgens mij) mensen te trekken.
Echter kunnen ze de meeste van deze aanbiedingen na een week ofzo al niet meer leveren.

Ben gewoonlijk die-hard hardware fanatic, maaruh....

www.ohmforce.com die ohm filters zijn dus meer dan ranzig genoeg om Kemal, Dom&Roland of Optical weg te blazen.

Probeer de demo maar eens of de gratis filter.

Heb ook vernomen dat die sherman bakjes niet alles kan automatiseren ( cc#/sysex ), heb wel de tip gekregen om te bellen hiervoor naar Herman in Belgie voor aanpassing om dit wel mogelijk te maken.

Re: Re: Re: Re: Re: Welke filterbank?

Re: Re: Re: Re: Re: Welke filterbank?

OP welke gebieden is de Mutator beter dan de SFB2 dan? (Als ik vragen mag)

Da's meer een kwestie van smaak. Ik hou persoonlijk meer van de klankkleur die de mutator geeft. De sherman klinkt ook heel goed, maar gewoon "anders" (en je hebt natuurlijk meer mogelijkheden met de sherman, waardoor je extremere dingen kan krijgen, iets waar ik niet echt naar zoek in een filter).

Het prijsverschil (nieuw) tussen de mutator en de sherman 2 is niet echt heel groot trouwens.

Weet niet of het per se analoog moet zijn, maar als dat niet het geval is zou ik zeker eens kijken naar een micromodular. Daar kun je fantastische filters en geluidsvernaggelaars mee maken (of natuurlijk gewoon downloaden).

Denk je dat ik hier de dagvoorraad bij houd van alle winkels ?
Bel ze gewoon even man! Feedback is geen sjabloon voor alle winkels.

Heb je dat daadwerkelijk gezien of heb je dat van de site? Op de site van feedback staat de MFC42 namelijk ook nog en deze zal daar nog wel een 8 tot 12 maanden staan.
Feedback laat nogal veel aanbiedingen maanden (jaren) staan om (volgens mij) mensen te trekken.
Echter kunnen ze de meeste van deze aanbiedingen na een week ofzo al niet meer leveren.

Origineel geplaatst door Hazes
Weet niet of het per se analoog moet zijn, maar als dat niet het geval is zou ik zeker eens kijken naar een micromodular. Daar kun je fantastische filters en geluidsvernaggelaars mee maken (of natuurlijk gewoon downloaden).

Hier ben ik het 200% mee eens!
De micro modular is ook nog eens compleet aan te sturen via midi cc's en dat is naar eigen inzicht in te delen.
maak maar eens een filterpatch en voer het gefilterde signaal gedeeltelijk terug naar de ingang van de filter via een resampler module. Met de envelope follower kun je het niveau van het inkomende signaal gebruiken om de filter te moduleren.

-C-

Hmmmm....dat micromodular idee gaat me meer en meer aanstaan. Is het alleen niet zo dat de micromodular echt veel minder DSP power heeft dan de gewone modular??

Is het niet zo gebeird met je DSP power en dan dus ook over met de rekenkracht?

Of is het misschien beter om eens te kijken naar een Nord Modular Rack?

een gewone modular heeft dezelfde rekenkracht als vier micromodulars. Het mooie van een gewone modular is dat je die rekenkracht ook kunt stoppen in één patch om hem meer stemmen te geven (niet om de patch uitgebreider te maken...). Daarnaast bestaat er voor de modular ook nog een voice expansie, welke de aanwezige rekenkracht verdubbelt. Wil je echter nog meer, dan moet je gaan kijken naar een modular G2 (de engine versie is nog enigszins te betalen; heb je alleen geen knoppen opzitten). Die heeft ook Ram gebaseerde effecten zoals reverb en delay. Als je alleen wilt filteren, dan heb je aan een micromodular meer dan genoeg en zul je niet snel tegen de maximale patchload aanlopen. Wil je echter daarnaast nog meer doen (bijvoorbeeld tegelijkertijd ook nog een synthlijntje spelen als je aan het filteren bent), dan is de rekenkracht al snel te weinig. Bedenk dan ook dat de micromodular in principe monotimbraal is, al kun je met een kunstgreep ook best twee synths/ filters in één patch bouwen. Op die manier loop je echter wel weer sneller tegen je max aan. Een ander voordeel van een rack- of toetsenversie van de modular is natuurlijk de interface. Veel toewijsbare knoppen, die je het filteren een stuk aangenamer maken dan de drie knoppen op de micromod. Als je al een midi controller hebt, maakt dat natuurlijk al weer minder uit. Succes!

Of is het misschien beter om eens te kijken naar een Nord Modular Rack?

Ik heb met pijn en moeite mijn modular rack nog voor 600 van de hand kunnen doen 2 maand geleden.
Met een beetje geduld denk ik dat je voor 500 a 550 wel eentje kan scoren. Een G2 engine zit nieuw op zo'n 899 euro (the music house) en 2ehands zal ie tussen de 650 en 750 zitten (dat zat de mijne in ieder geval ;)).

Het mooie van een G2 (engine) is dat je 4 audio in en 4 audio out hebt. Je zou dus een stereo patch op je main mix kunnen zetten en dan nog 2 keer een aux bus van je mixer door de G2 kunnen routen. (of een subgroep uitgang de G2 in en dan returnen op een apart kanaal of een aux return).
Het mooie is dat je de G2 kunt inzetten als een synth, maar ook als gestoorde effectenbak.
Een vocoder patch op een aux bus schakelen is ook een leuke optie. Je kunt dan bijvoorbeeld je drums erdoor trekken, terwijl je een melodie of akkoordenlijntje speelt.

De mogelijkheden zijn legio, succes!

-C-

Ben het met de aanhangers van de Nord Modular eens. Pak een Nord (micro) Modular, en je programeert, of download, de meest heftige filterbakken. Goedkoop (2e hands voor 225 -275 te koop), en als het je niet bevalt, kan je hem voor gelijk geld weer verkopen.

Hmmmm...dan begint de combinatie G2 Engine + mijn Novation Remote 25 voor bediening toch ook wel een beetje te kriebelen! heh.

Ik heb inderdaad een NM Rack gevonden voor 500 Euro. Een G2 is dan wel weer 400 duurder.
Wat is het verschil in DSP tussen de NM Rack en de G2?

Laatst gewijzigd:
Verschillen:

De Nord modular klinkt wat rauwer, en de G2 wat gladder (das meer het gevoel wat ik erbij krijg)
De G2 heeft reverb en delay aan boord, wat de eerste versie niet heeft.
Verder is een Nord modular rack 5 units in je rack (in de specs staat 4 maar reken maar dat het 5 wordt!) en een G2 engine maar 1. Dit was voor mij ook een belangrijke reden om de Nord modular eruit te schoppen... te groot!)
De G2 heeft 4 audio in, en de NM 2. Beide hebben 4 audio uit.

Maar vergelijk de G2 eens met de nord modular, dan zie je de verschillen wel.

-C-

Back