Najib Amhali drumkist?

Alexandre Redwood

Back in town
Hoi, ik zat met verwondering te kijken naar het stukkie drumsolo van Najib Amhali in de show Freefighter,
hiermee bedoel ik dat ie op die houten kist gaat zitten, en lopen drummen op dat ding.
Voor iedereen die het gezien heeft, het is duidelijk dat hij het toch echt zelf doet, en dat het geen kistje is met een mic. erin ofzo.
Die houten ton sampled, en effecten......

Ik vroeg mij dus echt af hoe hij in godsnaam dit deed

Voorbeelden van de beruchte drumkist en dan op nieuwe show clicken
dat vierkante houten ding waar die op zit dus

cajon

cajon

Die show heb ik ook live gezien in de schouwburg. Daar klonk het helemaal fantastisch. Ben toen direkt gaan zoeken naar dat instrument, het is een cajon. Dit is een zuid-amerikaans instrument.
Bij MP (www.musik-produktiv.de) hebben ze die dingen voor ~ 150 euro.
De effecten zijn volgens mij niet meer dan een fx processor...

Patrick.

Ja, Cajon de peru om precies te zijn. ik heb er een aantal jaren geleden 1 gekocht, en het is echt helemaal te gek.

De cajon is ontstaan in de vissershavens van zuidamerika, toen werkgevers hunn arbeiders de trommels afnamen waar ze in pauzes samen op speelden. De werkgevers waren bang voor samenscholingen en opstanden als gevolg daarvan.
De vissers begonnen toen vervolgens de viskistjes te gebruiken, en daar is de cajon uit ontstaan.

Aan de voorkant van de tegenwoordige Cajon is het hout dunner; dat is zeg maar de slagplaat. Aaan de achterkant zit een gat,daar wordt ie vaak ge-miked, maar mooier is een combi van voor-en achterkant te maken.
An de binnenkant tegen de slagplaat zit een snaar gespannen, die meetrilt, en de cajon zo een toon geeft. Die snaar kun je zelf zo strak of slap zetten als je wilt. Bij mij hangt er ook nog een klein belletje aan.

De slagplaat is vanaf onder tot op de helft gelijmd, en vanaf daar naar boven bevestigd met een antal schroeven, die je losser of vaster kunt draaien al naargelang je wilt dat de cajon meer rammelt, of en strakkere toon heeft.
Ik heb wel eens gehoord dat de echte flamengogasten ze zo los draaien dat ze in de kier die dan onstaat muntstukken staken, voor extra rammel effect.

De cajon is namelijk een echt Flamengo-instrument geworden. Er was een zuid-amerikaan die naar spanje kwam en zo de cajon in de flamengo heeft geintroduceerd.

In een theathershow waarin ik speel, speel ik samen met nog 3 gasten op die cajon, en dan een flamengo danseres ervoor. Erg gaaf om te doen.
Dit is wel echt traditioneel gebruik. Ik heb mijn cajon ook wel eens door de fx-processor van de roland vs840 gejaagd. Dan krijg je hele gave dingen. Je kunt zo vooral erg gave snares maken.

Nou goed. Ga zo'n ding 's bekijken in de muziekwinkel. Feedback heeft ze ook, in meerdere soorten en maten.

Groetjes
Kokos

JA geniaal instrument; altijd als ik het zie krijg ik weer zin om te drummen. Heb ook die show live gezien.

Thnx voor het nog 's ophalen ervan.
Ik dacht dat je die dingen zo moest timmeren; wist niet dat het ook echt een doordacht instrument was.
Maarja gezien de klank... het klinkt ook te mooi om niet doordacht te zijn ofzo, he.
Interessant.

En idd. dat fx is gewoon zijn geluidsman met een delay geweest.
Maar soms leek het erop, dat moet ik wel zeggen, dat hoe meer hij zijn hand naar een bepaalde kant deed, hoe meer/minder de feedback werd. Maar dat kan ook een visueel teken geweest zijn voor de geluidsman, of die 2 waren gewoon erg goed op elkaar ingespeeld.
Wat ook kan zijn -maar dat lijkt me heel sterk- is dat er van binnen 2 of meer microfoons zaten met andere fx feedback erover.

Back