gigantische gitaarsound

kefkekeyser

Ouwe rot
Hoe slagen groepen zoals Linkin Park en Slipknot er in om zo'n gigantische moker sound te maken (duality is echt groots qwa sound)? Het eerste waar ik aan denk is dat die mannen hun gitaren layeren, maar zijn er nog andere dingen die ik over het hoofd zie (en is dit te doen als je een puur software-matige setup hebt (Cubase SX 2.0))?

je vergeet dat die mannen echt in een ongeloofelijke dikke vette studio hun tracks opnemen. (pro tools)

hey...

Een echt antwoord op je vraag heb ik niet (al denk ik dat software in dit geval een slap aftreksel zal zijn) maar ik moest meteen denken aan een documontaire die zat. jl. te zien was op de televisie. Die ging over de totstandkoming van Metallica's the black album. leuk om zo eens 'inside' te zien hoe het er daar aan toe ging.
Voor jou wellicht heel interessant als je met dit soort dingen bezig bent. Kijken dus...:)

Ben weleens benieuwd of er ook gitaristen zijn die sequencers gebruiken tijdens het spelen. Dus dat ze met een footswitch de boel aansturen. Linkin Park en Slipknot hebben zo'n dat niet geloof ik (die hebben al iemand achter de knoppen staan).

Laatst gewijzigd:
Re: gigantische gitaarsound

Origineel geplaatst door kefkekeyser
Hoe slagen groepen zoals Linkin Park en Slipknot er in om zo'n gigantische moker sound te maken (duality is echt groots qwa sound)? Het eerste waar ik aan denk is dat die mannen hun gitaren layeren, maar zijn er nog andere dingen die ik over het hoofd zie (en is dit te doen als je een puur software-matige setup hebt (Cubase SX 2.0))?

een goeie gitaar, een goeie amp, een enorme tapecompressie...verder zal het de standaard EQ mogelijkheden enz zijn...

Re: Re: gigantische gitaarsound

Re: Re: gigantische gitaarsound

Origineel geplaatst door hansbakker
een goeie gitaar, een goeie amp, een enorme tapecompressie...verder zal het de standaard EQ mogelijkheden enz zijn...

En een enorme distortion......Wat is tapecompressie precies?

bandcompressie, oftewel de magnetische naalden op de band gaan meer dezelfde kant opstaan...een vorm van compressie. steinberg magneto bootst dit bv na. maar doe het maar es gewoon met je casettedeck..veels te hard insturen, kijken hoever je kan gaan!

zoiets helpt ook behoorlijk (en maar 69 euro bij feedback!):

Attachments

• 505body.gif
    505body.gif
    27,4 KB · Bekeken: 145
allemaal bullshit wat hier genoemt word. het enige wat er word gerbruikt om zo'n muur van geluid te krijgen is layeren want de al eerder genoemde documantaire zag ik toevallig in de pauze en de nieuwe producer van metallica kreeg dus het idee om op die manier een betere sound te produceren. Je ziet duidelijk die zanger 4 gitaar takes opnemen puur voor het layeren om zo een vette gitaar sound te krijgen.

En live? James en Kirk met 4 gitaren op de buik?

Dikke buizenverstekers......bv het nederlandse Koch...test die eens en je schrikt...

inderdaad klinkt koch geweldig lekker. jammer dat t geen synth is :D

Maar toch maken ze die sound inderdaad door te layeren. ook verschillende takes links en rechts pannen doet wonderen. wordt t lekker breed van. verder natuurlijk flinke distortion en goede EQing.

Origineel geplaatst door Slipperman
...layeren...

indeedy.
en telkens opnieuw inspelen. bv NIET 1 gitaarlijn in cubase kopiëren, maar echt opnieuw spelen, ev. met een lichtjes ander effect of een andere versterker. de kleine verschillen die er automatisch zijn bij het opnieuw spelen maken het geheel levendiger. een stuk of 4-5 keer. dan pannen: eentje links, eentje rechts, rest midden.

maar een goeie distortion, versterker en gitaar heb je ook nodig. van een kutgeluid kan je niet zomaar een vet geluid maken. en wat techniek helpt ook natuurlijk (palm muten en van die dingen). als je veel mutes gebruikt nog een beetje compressie en gate erop (secuur afstellen) en dan zou het moeten lukken.

[edit]ik val hier in herhaling, traxopia was me voor [/edit]

een tech21 sansamp psa-1 kan ook wonderen doen :D , das pas vette shit! (o.a. Manson, Hypocrisy ....) De oude Metallica's werd opgenomen met ADA's (en goede versterkers natuurlijk, boogie ...), ADA's zijn redelijk goedkoop maar je hebt dan wel degelijk goede versterkers nodig.

Line6 heeft onlangs een metal pack ontwikkeld voor de POD XT en XT pro, zit o.a. Bogner's enzo in (ook Boogie). Daar moet je mits een beetje kennis van gitaarrecording (veel tracks dus afzonderlijk opnemen...) ook wel een vette sound uit kunnen halen.

Volgens mij worden de meeste Amerikaanse produkties nogwel met degelijke analoge hardware gedaan, maar als je maar een beperkt budget hebt is zo'n POD XT echt wel een fijn masjien ;)

Strak kunne spelen helpt natuurlijk ook wel

Als het echt puur in de PC moet zitten dan denk ik dat je met het huidige aanbod van plugins niet echt zo'n sound gaat kunnen behalen, NI guitarrig is een begin maar blijft toch zeer beperkt klinken en superduur! (vergeet high gain maar)

Origineel geplaatst door Alex Omega
En live? James en Kirk met 4 gitaren op de buik?

Dikke buizenverstekers......bv het nederlandse Koch...test die eens en je schrikt...

er is geen een band die dezelfde sound heeft live als hun albums. dus ook metallica klinkt niet moddervet live... het S&M album van hun vond ik iig niet dik...

Voorbeeldje: SM57 voor één of andere grote ENGL versterker. De gitaartrack minstens viermaal opnemen. Strak spelen. Niet _teveel_ distortion, er hoeven geen square waves opgenomen te worden. Tracks hard pannen, tweemaal links 90%, tweemaal rechts 90%. Voor de grap kan je ook nog de octaven van 't gitaarspel op 50% erbij pannen.

Wall of sound.

De speelwijze is ook erg belangrijk, simpele powerchords, strak in combinatie met de basgitaar en de kickdrum.

Layeren is maar een half correct antwoord.
Het geheim achter zulke opnames zit hierin :

Het gitaarsignaal wordt opgedeeld door middel van een Bob Bradshaw Rack en vervolgens over verschillende
gitaarvooversterkers / eindversterkers en speakercombinaties gestuurd. Er wordt vaak slechts 1 partij gespeeld.
Denk hierbij aan :

- Peavey 5051
- Soldano voor + eind
- Marshall voor + eind + speakerkasten
- Rivera amps
- Boogie voor + eind + kast
- Charlie gitaarversterkers (onbetaalbaar)
- ADA voorversterking

Verder wordt er met X/Y microposities gewerkt. Na opnames worden de diverse tracks beluisterd op hun meest interessante frequenties waarvan dan een balans wordt gemaakt.
Bob Bradshaw is dé entiteit en engineer op gitaarversterker/ sound gebied. Ontwerpt, tuned en voorziet menig topgitarist van onbetaalbaar materiaal, oa met de sounds waar jullie zich van afvragen hoe ze tot stand komen.

Vergeet het dus maar dat die hevig metaal jongens met een standaard Engl of Fender gitaarversterkertje spelen.

Laatst gewijzigd:
rack

rack

BB Rack voorbeeldje.
TC electronic 2290 is een vaste waarde in zulk een rack. Het "pedaaltje" onder links is een klein deel van de BB switcher.
Hierbij hoort nog eens een 19" rack (niet zichtbaar) waar alle amps, effects en toestanden in gepatched zitten.
Quite impressive die toestanden, zeker als het volume op 10 staat...
Let ook op de speciale "ophanging" die Bradshaw in elke rack voorziet.
Onderaan een Simul Class versterker van Mesa.

Attachments

• rack-pic.gif
    rack-pic.gif
    108,7 KB · Bekeken: 144
Laatst gewijzigd:
Back