Volledig groentje

blackjezus

Nieuwkomer
Hailz,

serieus in de ban geraakt van T. Raumschmiere op Werchter en 10 days off

Nu wil ik volledig zelf beginnen van 0 en opbouwen tot ?, wie weet

maar ik weet totaal NIETS , dus kan iemand mij een deftige handleiding van echt van alles over de hardware, software enz... bezorgen, en liefts een eenvoudige want ik weet nog totaal niets af van al die begrippen en termen, weet nog niet eens het verschil tussen keyboards en synthesizer alsdat er al is (shame on me) maar kheb gewoon goesting om zelf die zaalige electronische geluiden te produceren

DUS met wat moet ik beginnen (een deftige pc heb ik!) ?

Ik denk gwoon een keyboard te kopen, maar isdat genoeg om te starten??? en wat voor keyboard wordt aangeraden, ik ben niet zo voor trance , hangt dat af van de soorten keyboards?? of kunt ge met 1 alles produceren

VERTEL ME ALLES THANKSSSSSSSSSS A LOOOOOT !!!!!!

Aloha dude,..

niet aan beginnen,..wordt gewoon bouwvakker ofzo,..of kantoorklerk,..

Niet dat dit advies ooit heeft gewerkt maar dan kun je achteraf niet zeggen dat je niet gewaarschuwd bent.

Goed,... een pc is een goed begin,..een midi controller en -keyboard,... en t feest kan beginnen.
Eerst ff goed lezen op t synthforum en voor je t weet heb je r meer verstand van dan de rest.
(Dat denkt iedereen hier namelijk,..ik ook,...gni)
Nou en als je dan weet wat je ongeveer wilt dan weet je meer dan ik!!!!!

Welkom :biertje: :biertje: :biertje:

welkom bij de club !

allereerst : lezen ! orienteer je eens goed op deze hobby. koop vakbladen, haal boeken bij de bied. lees tutorials op internet. ga langs een goede muziekwinkel en laat je uitgebreid informeren en koop niet overhaast !

ten tweede, dit soort 'newbie' posts heeft niemand wat aan. niemand hier kan je in 1 post uitleggen wat je allemaal wilt weten, dit topic zal ook wel op slot gaan zo.

ten derde, zo'n keyboard wat jij bedoelt is een synthesiser en ja die heb je in alle soorten en maten ;)

Wouw welkome:doei:

Als ik jouw was zou ik eerst met je PC aan de slag gaan voor dat je echt shit gaat kopen. Probeert een paar sequncers uit zoals Fruity Loops of Reason, zijn erg makelijk en je kunt zo een beetje kijken of het wat voor je is.

Enne.... gebruike de zoek machine, staat echt een hoop info in.

Origineel geplaatst door blackjezus
dus kan iemand mij een deftige handleiding van echt van alles over de hardware, software enz... bezorgen, en liefts een eenvoudige

Als je die handleiding gevonden hebt, geef me dan eens een seintje :D want die wil ook wel.

Serieus:

Er is enorm veel hardware, software beschikbaar. Een handleiding waarin echt alles staat, bestaat gewoon niet. Het zou volgens mij een enorme berg papier zijn van hier tot in Tokio. -- de meeste hard/software is vaak vergezeld van een handleiding --

Je vraagt eigenlijk iets zoals:

Ik wil me verplaatsen. Wat moet ik daarvoor kopen?

"Koop een fiets, da's niet duur en nog gezond ook". Is een interessant voorstel doch niet zo interessant indien je dagelijks tussen Eindhoven en Den Helder pendelt.

"Koop een vliegtuig, geen files op de A2,..." is een interessant voorstel doch niet zo interessant indien je geen landingsrechten op Eindhoven Airport bezit.

"Koop een vliegdekschip" is een interessant voorstel (als je Bush heet) doch niet zo interessant indien je je wil verplaatsen over de Amsterdamse Grachten.

Al die voorstellen zijn, op zich, best goede voorstellen. Met meer/duidelijke/concrete informatie kan er ook beter worden ingespeeld op de vraag.
Kortom, op zo'n algemene vraag bestaat er geen juist antwoord. Specifieke vragen leveren meer (gewenste) informatie op :eureka:

Alvast welkom op het forum.

Welkom zot (zo noemen ze mensen uit Zottegem toch, niet? :D) :okdan: (je bent alvast gek genoeg om eraan te denken vanaf nul met muziek te beginnen ;))

Het beste lijkt mij te beginnen met een software programma en zo wat meer te leren over de verschillende "onderdelen" waaruit een nummer wordt opgebouwd (ik dacht dat FL-studio of Reason hier wel goed voor is, zoals hier al gezegd is, maar ik ben niet echt vertrouwd met die software).

Wanneer je dan na een paar maanden/jaren denk het wel door te hebben, kan je misschien beginnen overschakelen naar hardware.

Misschien is het handig net zoals ze hierboven zeggen, als je al keyboard kan spelen, om ook een keyboard met midi aan je PC te hangen zodat je makkelijker melodietjes kan spelen. En evntueel kan je ook met een klein hardwarebakje beginnen (ik denk bv. aan een korg ER-1 die je voor vrij weinig kan vinden en die je ook als step-sequencer enzo kan gebruiken).

En vergeet natuurlijk niet dat je voor dit alles een goede geluidskaart nodig hebt, maar daar kan je de zoekfunctie voor gebruiken. Een kleine selectie uit het aanbod alvast:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=20782&highlight=geluidskaart+welke

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=18531&highlight=geluidskaart+welke

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=5731&highlight=geluidskaart+welke

...

Helaas is het forum al dusdanig door "newbies" vervuild, dat je even zal moeten zoeken ... (aanrader: geen threads beginnen waarover al massa's informatie is te vinden op het forum)

Welkom....

Probeer eerst inderdaad eens iets in elkaar te zetten op je PC. Probeer er achter te komen of je muziek maken echt leuk vindt en of je een beetje muzikaal gevoel hebt. Een beetje aanleg is erg handig. Natuurlijk kun je alles leren, maar probeer er achter te komen of je dat leren wel leuk genoeg vindt om er veel tijd, energie en geld aan te besteden.

De lol die je eraan hebt kun je veel beter als uitgangspunt nemen dan de hit die je waarschijnlijk nimmer gaat scoren.
Dat klinkt niet aardig, maar de feiten liggen nu eenmaal zo.

In ieder geval veel plezier gewenst met je nieuwe hobby en op dit prachtige forum.

groet

Tom

Bijvoorbeeld

Maar het kan ook met PC+software en andere hardware...

Vraag je af wat je wil, produceren (dan ligt een pc meer voor de hand) of wil je graag live (dan ligt een hardware wat meer voor de hand)

Een RM1x heb je 2e hands vanaf €300 ofzo, maar het kan ook prima met een MPC1000/2000 etc of een RS7000.

Software voor PC kan al prima met vanaf €50 met bijvoorbeleld renoise, voor cubase en reason etc. betaal je al gauw honderden euro's!

Vergeet niet dat het om de muziek gaat en niet om de middelen!

Druid

Uit thread: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=11642

KEYBOARD: Bruiloften en partijen:erm::stupid:Z ...

SYNTHESIZER: JIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!:okdan: 8o) :biertje: :luv: :duivels:

:doei: Hallo!

Tip: Lees bovenstaande berichten nog 5x en doe er iets mee. ;)

"Zoek, en gij zult vinden! " :geslaagd:

Verwijder gewoon de synthforum link al maar uit je favorieten en koop jezelf een nieuwe auto of zo ..

Why ?

Als je je serieus wil gaan bezighouden met muziek 'maken' zit je al gauw aan een fikse som geld. in het begin kan dit meevallen..

pc updaten mss. = +/- 500 €
geluidskaartje kopen = +/- 400 a 500 € (en vergeet het merk Creative) (en ja kan nooit genoeg besteden aan genoeg
inputs en outputs want 4 in 4 out is ok maar na een half jaartje of zo heb je er sowieso 8 in 8 out nodig) byebye geld.
software aanschaffen = meer dan 400 € op zijn minst (en dan heb je net reason) (licentie dus :smeris:)
midi controller a la uc33 of ineens met toetsen = +/- 300 a 400 €
monitors (!!) = minimum 500 € (en skip dit niet en bespaar er niet op) om effe te richten wat kwalitatief zeer goede monitors kosten zit je gauw aan 1100 € per 'box'.

vanaf dan is het wikken en wegen waar je naar toe wil --> dit was dus de start ..

Meer software is meer euros .. wil je liever je handen vuil maken aan hardware .. VEEL meer euros ..
Een synth waar je toch al wat mee kan aanvangen begint rond de 1200€ (access virus, clavia nord lead)
Aangezien je met één synth een microbe erbij koopt verdubbel je dat bedrag maar (nee grapje maar eigenlijk ook niet)

De stap daarna is outboard gaan met je efx, mixer, sequencer (niet noodzakelijk) enz enz ..
En dan krijg je plots zin om toch de originele 909, 303, 808 enz te bezitten en betaal je per stuk ongeveer tussen de 1000 en de 1500 € ..

Aan jou de keuze .. of je koopt alles zelf of je komt naar mij thuis en zet op mijn oprit een mooie zwarte Bmw M3 Cabrio en je neemt mijn studio mee .. of toch maar niet .. :luv:

Download gewoon wat demo's zoek en lees veel .. koop een magazine zoals Sound On Sound of Future Music en huil vanaf nu elke dag dat je toch dacht dat het allemaal wat makkellijker was dan effe tokkelen met de muis ..

Fred

Back