a5000 en kant en klare sample laods?

Don Borito

Fantasie lid
hoi sample freaks..

Ik heb met net in de wereld van samplers gegooid, sinds ik een a5000 op de kop heb getikt..

Ik moet zeggen dat ik hem een stuk ingewikkelder vind dan die ouwe ensonic asr10 (vroeger nogal gebruikt)

eerlijk gezegt:: ik begrijp nog geen ene moer van dit ding.
als ik wat inlaad,.. dan hoop je dat ie de samples meteen goed zet,.. maar helaas ben ik een hele tijd bezig de samples een plaats te geven. (is daar niet iets eenvoudigs op te vinden??)

Verder heb ik dat ding zoooo kaal gekocht, dat ik niet eens de stroomkabeltjes erbij heb gekregen waarmee je een harddisk op het moederbord kan aansluiten enzovoort... dus alles wat ik er inzet,.. is er aan het einde van de dag weer uit... (HUILEN DUS!!)

er zitten 6 plugin effecten in dat ding,.. maar ik heb nog geen effect kunnen horen... (wat doe ik in hemelsnaam nu toch fout????)

jullie horen het al,.. een regelrechte ramp!! haha,

maar er is hoop!! ahum (hoop ik)

heeft iemand antwoorden of ideeen voor mij? cq ervaring met dit ding?
heeft iemand een voorbeeld van een sample bank die je als floppy inlaad en alles meteen op zijn plaats zet met de midikanalen en effecten erbij?

ok,.. alvast heell erg bedankt!!

Don Borito

PDF je

PDF je

Dank je voor je bericht,..en.... eerlijkgeegd,.. was dat het eerste wat ik deed natuurlijk..
ik leest dus WEL de F... manual... lol

Waar ik nu zo bang om ben,.. is dat dat ding misschien wel kapot is...
heb hem namelijk 2de hands gekocht, en die verkoper wist er natuurlijk niets van.

en eerlijk gezegd... ik heb wel eens duidelijkere manuals gezien. of begin ik gewoon oud en seniel te worden..(had vroeger veel minder moeite met dat soort dingen snel onder de knie te krijgen...

nou ik rommel nog wel ff verder met dat ding.. en wacht tot ik van iemand kant en klare samples (specifiec voor de a5000) krijg en misschien zie ik dan wel het licht,.. ;)

natuurlijk hoop ik dat er toch nog iemand is,.. die misschien weet wat ik bedoel en misschien een heel simple voorbeeld voor mij heeft..
(bijvoorbeeld, een diskette (ja ik kan verder niks anders gebruiken op het moment) me teen piano sound, die ge edit is met de a5000 enwaarbij de system setting files ook op de diskette staan..

Verder vraag iik me af wat het sub OS doet??? ik heb alleen OS 1.50 kunnen installeren,... maar er schijnt ook nog een sub os te zijn. weet iemand wat dat doet? en of ik het uberhaupt nodig heb? en zo ja? waar ik dat kan downloaden?

thanks again..

Don Borito

Pfff...makkelijk zat.

1. Sample laden (importeren of samplen)

2. Sample toewijzen aan bank of direct aan program

3. Bank toewijzen aan program

4. Sample mappen, tunen, filters etc. aanzetten.

5. Sample(bank) naar output sturen (dit kan naar fysieke output zijn, maar OOK naar fx input)

6. Program fatsoenlijk naamgeven

7. Program saven.

en als je een dag later weer met je program aan de slag wilt.

8. Sampler uitzetten.

9. Program laden 9 (of gelijk een compleet volume met programs inladen)

10. Apparaat in Mutlimode zetten.

11. In cubase program nummer van gewenste program selecteren.

12. spelen.

De 'structuur' van de A5k bestaat uit de volgende lagen:

1. een sample (ruwe data, een wav eigenlijk) met looppoints etc.
2. een sample bank (een groep samples) met parameters als effecten, filters etc.
3. een program (bestaat uit samples en of samplebanks)
4. een volume (een aantal programma's gesavet op disk)

Alles wat ik je vertelt heb kan je in de handleiding verder vinden. Het is retemakkelijk als je het doorhebt.

vr.gr.

Bazziman

Yo Bazziman

Yo Bazziman

KIJK,.. hier kan ik wat mee, 8) :okdan:

heb nu inderdaad ontdekt dat mijn sampler op en toppie werkt... (net ff wat orgel sampletjes gedowned van deze site, en viel erg mee.

Het klonk misschien als eerder lui dan moe,.. maar dat was het echtniet hoor 8D

Ik heb alleen nog nooit met samplers gewerkt,.. en was voorheen ook nooit van plan dit te doen. maarja jullie kennen dit wel he,.. je loop een winkel binnen,.. laat je ompraten door de verkoper..(of heb ik mezelf misschien toch omgepraat) enfin,.. eind resultaat was dat ik met een plastic zak naar buiten liep met dit grote doch logge apperaat. eigelijk geen idee hebbende wat ik er mee moest... haha

ik hoop maar dat ik snel mijn stekkertjes krijg zodat ik mijn harddisk kan aansluiten... want floppen proppen is nooit echt mijn hobby geweest,.. en eerlijk gezegt,.. wanneer ik eindelijk mijn tijd vrij maak om wat te musiceren,.. wil ik ook graag meteen kunnen beginnen, en niet eerst een half uur bezig zijn, mijn gear aft e tunen..

ik weet dat hardware samplers nu wel een beetje uit de markt zijn geprezen,... maar ik ben nu eenmaal een achterloper.. :D
dank jullie wel alvast voor jullie hulp... ik ben al weer een stukkie verder nu...

op naar mijn volgens quest... hoe krijg ik een sample groter dan dat op een floppy past,... toch in mijn sampler... ( ja ik weet het, zal wel weer een erg domme vraag zijn... :stupid

okidokie...

thanks again..

Don Borito

door over te stappen op een hd of een zipdrive in je sampler in te bouwen kan je lekker grote samples
en programmas maken en opslaan. Wat standaard simms in je machine proppen kan ook nooit kwaad.

sub os

sub os

Origineel geplaatst door bazziman
door over te stappen op een hd of een zipdrive in je sampler in te bouwen kan je lekker grote samples
en programmas maken en opslaan. Wat standaard simms in je machine proppen kan ook nooit kwaad.

Simms is het enige dat ik makkelijk kon vinden in de local store... die andere shit ben ik nog steeds mee bezig..(juiste cd writer stroom kabeltjes zipdrive.. enz enz... (als ik had geweten dat er zo moeilijk aan te komen was,..(en ik zit hier verdorie nog wel in een grote wereld stad!!! for god sake!!!) had ik misschien nooit dit apperaat gekocht...

toch vraag ik me af,.. wat dat sub OS doet... Bazziman,.. jij hebt OOK een a5000 heb jij daar nooit naar gekeken? cq idee waar dat voor is?

toen ik mijn a5000 heb geupgrade naar ver.1.50 zag ik dat er ook een sub os was,.. en die is niet geladen,...(leeg dus) heeft dit mischien te maken met Mlan ofzo? en wellicht niet van toepassing zolang ik deze optie/funktie niet gebruik?

thanks,..

Don Borito...

Geen idee wat een subos is, maar een harddisk (plus kabletjes) moet je echt wel makkelijk kunnen krijgen (uit een oude Pentium ofzo) een zipdrive is ook nog wel te vinden OF je zoekt (net als ik) naar een CF to IDE convertor.

Moet ik nog wel uitzoeken dat laatste.

Succes

Ik heb een A4000, uitgebreid met 2x16 mb simms, zipdrive (ide, dus ipv de floppydrive) en een ide 5 gig harde schijf.
Expansion board heb ik ook gehad maar in een RS7000 gestopt en vervolgens verkocht.

Zip drive is echt aan te raden, ik ben meestal 5 à 10 meg aan samples kwijt per track dus met floppen werken ben ik bij voorbaat al niet eens aan begonnen. De harde schijf is ook een must vind ik, zodat je de dag later gelijk weer verder kan met waar je gebleven was.
Om nou met scsi te gaan werken vind ik niet nodig, dat ide spul werkt mij snle genoeg voor een hardware sampler.

Hoe ik meestal werk:

Met de pc samples editten en in een map gooien
de map op zip zetten
zip in sampler en DISK + F6 (import)
samples laden welke ik wil gebruiken
in EDIT + F2 de samples mappen naar toetsen
Daarna voeg ik filtersettings toe, en/of effecten.

Effecten:

Via easy edit kan je de samples naar een output routen, route ze naar een fx input.
Daarna kan je in PLAY + F4 de betreffende effecten kiezen, ze staan standaard uit. navigatie is even wennen, maar eenmaal gewent werkt t prima.
De handleiding legt verder wel uit wat er verder mee mogelijk is.

suc6 !

Ik heb een A4000 en daar heb ik gewoon 4*32Mb in gestopt, besteld bij infomatique (was het goedkoopste). ZOrg dat je in ieder geval identieke simmetjes gebruikt. Ennuh dat sub OS... heeft iemand meer info...

sub os gevonden en geladn

sub os gevonden en geladn

Origineel geplaatst door NLS
Ik heb een A4000 en daar heb ik gewoon 4*32Mb in gestopt, besteld bij infomatique (was het goedkoopste). ZOrg dat je in ieder geval identieke simmetjes gebruikt. Ennuh dat sub OS... heeft iemand meer info...

heb ondertussen het sub os gevonden,.. en geladen.. althans dat denk ik... bij het laden hadden ale lampjes aan moeten schieten maar dat deed ie niet,.. en uit eindelijk uitgezet en weer aangezet,.. gaf ie plotseling aan dat het een a4000 was,.. maar daarna wel weer a5000 bij nog een keer opnieuw opstarten,... toch weet ik niet (nog steeds niet dus) waa het sub os voor dient..

:frons:

Re: sub os gevonden en geladn

Re: sub os gevonden en geladn

Origineel geplaatst door Don Borito
heb ondertussen het sub os gevonden,.. en geladen.. althans dat denk ik...

:frons:
Waar heb je het Sub OS vandaan?

sub os

sub os

van de amerikaanse site af, en bazzi man,... die kabeltjes om de harddisk mee te poweren op het moederbord,.. zijn helemaal nergens te vinden,... de aansluiting op het yamaha moederbord qua stekkertje wijkt namelijk af... :confused:

als jij weet waar ik die kabeltjes kan vinden,.. houd ik me aanbevolen,...

Ook wacht ik graag af hoe jij dat gaat doen, met die cardread... lijkt mij ook een sublieme oplossing.. :D

Re: PDF je

Re: PDF je

Verder vraag iik me af wat het sub OS doet??? ik heb alleen OS 1.50 kunnen installeren,... maar er schijnt ook nog een sub os te zijn. weet iemand wat dat doet? en of ik het uberhaupt nodig heb? en zo ja? waar ik dat kan downloaden?

Op de url, die jezelf opgaf, staat wellicht de verklaring hiervoor.

Je hebt 2 diskettes nodig om het laatste OS te installeren. Dat ze bij Yamaha dat 2de bestandje 'Sub-OS' noemen, is helemaal niet interessant. Het is gewoon 'deel twee van dat OS'.

Als je jouw sampler hebt geupdated, m.b.v. die 2 bestanden (2 diskettes), dan zit je gewoon goed. Geen zorgen maken en gewoon erop los samplen.

En prijs jezelf gelukkig dat je geen Korg Karma opnieuw moet initialiseren/updaten :D

Re: Re: PDF je

Re: Re: PDF je

Origineel geplaatst door Hover
Op de url, die jezelf opgaf, staat wellicht de verklaring hiervoor.

Je hebt 2 diskettes nodig om het laatste OS te installeren. Dat ze bij Yamaha dat 2de bestandje 'Sub-OS' noemen, is helemaal niet interessant. Het is gewoon 'deel twee van dat OS'.

Als je jouw sampler hebt geupdated, m.b.v. die 2 bestanden (2 diskettes), dan zit je gewoon goed. Geen zorgen maken en gewoon erop los samplen.

En prijs jezelf gelukkig dat je geen Korg Karma opnieuw moet initialiseren/updaten :D

tja,.. je zal wel gelijk hebben Hover,.. maar de grap is dat ik ook ZONDER dat sub os gewoon kon sampelen...

en.... het zijn wel degelijk 2 aparte procedures..... maarja... niet alle wegen van yamaha zijn doorgrondelijk...

en dat met die korg KARMA!!! dat doe je ook helemaal fout,.. dat mot je een ander laten doen... :D

Re: Re: Re: PDF je

Re: Re: Re: PDF je

tja,.. je zal wel gelijk hebben Hover,.. maar de grap is dat ik ook ZONDER dat sub os gewoon kon sampelen...

en.... het zijn wel degelijk 2 aparte procedures..... maarja... niet alle wegen van yamaha zijn doorgrondelijk...

en dat met die korg KARMA!!! dat doe je ook helemaal fout,.. dat mot je een ander laten doen... :D

Misschien heb je dan een 'gemixed OS', een stukje nieuw en nog een oud stukje? Mocht je twijfelen, je kan die update altijd opnieuw uitvoeren.

Enne , w.b.t. de Karma, zo moeilijk is het nu ook weer niet dat je dit door iemand anders moet laten doen, het zijn gewoon wat meer diskettes en het duurt dus iets langer.

Veel samplegenot met je sampler, 't is een goeie keuze.

CF to isw?

CF to isw?

ik heb ook eens wat speurwerk gedaan,... en al wat ik vond was de mogelijkheid voor USB naar IDE...

is DAT wat je zoekt? bazziman? en zou dat werken? of zijn er nog meerder opties..

natuurlijk was dit niet rechtstreeks leverbaar,.. maar het schijnt dat het wel gewoon te bestellen is... vraag blijft,.. of anderen (op deze site,.. dat OOK hebben gedaan op deze manier.. of dat er wellicht nog andere oplossingen zijn?

Hoe kan ik vanaf pc met scsi verbinding een samplebank naar de sampler overzenden ?? Ik heb me rot zitten zoeken naar de oplossing, maar kom er niet uit ! :stupid

Ik heb van de amfea site enkele samplebanks gedownload. Hoe kan ik nu bv. een drumkit (volledig gemapt en met filterinstellingen, ed.) vanaf m'n pc via scsi naarcm'n sampler sturen ??

Ik zie hier anderen de samples op pc editten - opslaan op zip/flop - via zip/flop importeren in de sampler, maar dit is zo omslachtig; is dit echt de enige manier ?? Ik bedoel dus dat je met een scsi verbinding dat hele zip/flop stadium moet kunnen overslaan ? en de samples direct naar de sampler moet kunnen zenden.

wie kan me helpen ik word er echt moedeloos van ;{

tja,.. het schijnt dat je daar dus dat programmaatjes disky voor nodig hebt.. aangezien het geen standaard dos-formaat is, maar een speciaal yamaha formaat.. dit programmaatje van disky zorgt er dan blijkbaar voor, dat de image WEL door yamaha te lezen is,..
In praktijk heb ik dat dus niet geprobeert,.. maar dat is wat ik gehoord heb en eruit begrepen heb..
Zelf zit ik met het probleem, dat ik die files,.. waar jij over spreekt,.. op cd heb geknald vanaf mijn pc,.. maar uds ook niet uitleesbaar zijn via mijn scsi cdrom speren,(die gekoppeld is aan mijn A5000 sampler..
btw.. welke sampler heb je? en zou ik van jouw een kopietje kunnen kopen van de 10 delige cdset die bij deze sampler zou zijn geleverd? (als je tenminste de a4000 of a5000 hebt natuurlijk) (ik heb dit met Yamaha gecheckt,.. en zij vinden het niet erg dat ik de cd's van iemand copieer,.. aangezien ook de cd's obsolete zijn)

Back