midi Live on Stage

hmmm.. Ik heb zojuist een sambabal er bij gehaald en zo'n twee tonige salsa fluit. Iemand nog ergens wat congo's te koop?? :D :D

:peukie: (ik weet het, ik rook veel)

eigenlijk vind ik seq/midi not done in een live-band, maar da's persoonlijk....

Kun je per bak niet gewoon alle instellingen saven als een (zoals roland het noemt) performance ?
Je synth aan (laten) sturen door een drummer is wel weer cool 8)
Triggers en micjes is niet geweldig samen, met een beetje pech krijgt de drummer zo weinig space op z'n vellen dat hij de mics aan flarden ramt. Onze vorige drummer had zo'n roland V-drum, waarmee je zulke dingen wel weer geweldig kon doen. (lijn-uit van de v-drum naar de mengdoos & midi-uit van de v-drum naar 1 van m'n synthjes, en dan maar layeren :{ )

Origineel geplaatst door gemmetje
eigenlijk vind ik seq/midi not done in een live-band, maar da's persoonlijk...

Nou heb je dus precies mijn ding. Vind ik dus ook. Maar als ik het zo hoor is dit gewoon de goedkoopste oplossing. En momenteel kan ik budget gerelateerd niet te veel lijden :stupid

Kun je per bak niet gewoon alle instellingen saven als een (zoals roland het noemt) performance ?

Heb ik geprobeerd. Eindeloos veel werk en het eindresultaat is niet naar wens zeg maar. De performances van Roland laat me vaak in de steek =(

Je synth aan (laten) sturen door een drummer is wel weer cool
:halleluja Maar hoe gaan we dit doen. Het moet analoog. Onze drummer heeft net een nieuw huis gekocht en kan voorlopig niet met de V-drums aan de slag (hij moet dan weer perse de allerduurste/beste want die voelt nog het meest "echt" aan. Whatever.. :erm: ). Aniewees, hou wie gonna do det??

Origineel geplaatst door Wous

:halleluja Maar hoe gaan we dit doen. Het moet analoog. Onze drummer heeft net een nieuw huis gekocht en kan voorlopig niet met de V-drums aan de slag (hij moet dan weer perse de allerduurste/beste want die voelt nog het meest "echt" aan. Whatever.. :erm: ). Aniewees, hou wie gonna do det??

LOL, dat probleem met "je in de steek latende performances" heb ik ook wel eens (RS-5).
kwestie van wennen, goed naar de eerste 2 noten luisteren en "handen aan de knoppen".

Het hangt een beetje van de drummer af hoe je e.e.a. fatsoenlijk kunt oplossen. Als het een rustig tiepje is, is losse mics ter uitversterking + triggers aan de randjes nog wel te doen, maar als hij van het type "Animal" (vrij naar de muppets) is, dan kun je dat gerust vergeten. Die raggen geheid de mics naar de vaantjes.

Wat je eventueel wel kan uitproberen, is een goede overhead-mic boven de drummer hangen en verder alleen een mic op een deken in de bassdrum gooien. Enig probleem zou je dan kunnen hebben met de geluidssterkte van de toms. Dit in combinatie met stevig vastgezette triggers is wel een vrij hufter- (& drummer-)proof oplossinkje.

Er zijn trouwens ook drummers (über-animals) die totaal geen behoefte hebben aan versterking......

tsjeklist om te kijken of jullie drummer er zo1 is: meer dan 2 paar reservestokken per gig, nog nooit een vel versleten, minimaal 5 meter ducktape op z'n pannen

Origineel geplaatst door Sjaak
Kan inderdaad, deed ik vroeger ook zo...maar heeft wel nadelen:
- iedere synth moeten meestal een ander global midi channel hebben
- je kunt niet altijd je controlers gebruiken vanaf je master keyboard en daarmee andere synths aansturen, bv sustain of pitch benders want die werken vaak ook op het global midi channel

met het gevaar (onterecht) als een e-mu advertiser/verkoper te klinken:

de e-mu command stations (xl7, mp7, px7) hebben de zogenaamde 'rechannelize functie'. met je masterklavier (naar e-mu midi in) stuur je dan de synth die op het kanaal/channel staat dat je selecteert met een eenvoudig drukje op de knop van de command station. dus: je programmeert voor elke synth zijn/haar midichannel op een specifieke track (kwestie van seconden), en als je die track dan selecteert, stuur je automatisch met je masterklavier de synth aan op dat midi channel.
erg handig, je moet nooit meer je global channel zitten veranderen.

je kan dan voor elk nummer een pattern met de nodig patch/bank changes enz programmeren. gewoon even op play duwen als je het juiste opgeslagen pattern hebt geselecteerd, en alles wordt goed gezet. 2 midi outs, dus je hoeft niet teveel te daisy chainen met jouw setup.

extra voordeel: je hebt er een extra synth bij met veel mogelijkheden (tot 12 layers met elk hun eigen 2 lfo's, envelopes, filters - 57 verschillende! -, virtual patchcords enz), en als je wil nog een zeer goede, uitgebreide en strakke sequencer (voor een click track voor de drummer en extra drumpatronen ter ondersteunig bv) met 2 midi outs.

(hopelijk klinkt dat niet allemaal te ingewikkeld... als dat wel het geval is, vraag me gerust om meer uitleg.)

nadeel: ze worden niet meer gemaakt, dus je zou er een 2dehands moeten opsnorren als hij je interesseert... ik zie ze op ebay.de af en toe voorbijkomen. heb de mijne 480 euro (port incluis) betaald en heb er geen spijt van. is nl. het hart van mijn studio geworden: sequencer, synth, router, midi controller (knoppen zijn vrij programmeerbaar - cc's). mijn korg z1 hangt eraan, en met het keyboard daarvan kan ik elke synth/sampler aansturen zonder van global midi channel te moeten veranderen.

maar misschien zijn er ook goedkopere sequencers met rechannelize functie en kan iemand je dat vertellen. ik kan je alleen meedelen waar ik ervaring mee heb en hoe ik het met mijn mogelijkheden zou oplossen... hopelijk ben je er wat mee.

Origineel geplaatst door gemmetje
eigenlijk vind ik seq/midi not done in een live-band, maar da's persoonlijk....

Als je bedoelt dat iemand gewoon op "play" drukt, dan kan ik je volgen maar ... zonder MIDI is het niet zo simpel als je een gans rack vol midi-spullen moet aansturen.

Als je tussen twee nummers even al je toestellen anders moet instellen dan ben je wel even zoet. En vaak gaat het niet alleen om andere klanken maar ook een ander effect, andere routing, andere layers,... Als je live bezig bent dan is er helemaal geen tijd om dit manueel te doen. Een druk op de knop/pedaal is dan welkom zodat je sito presto het volgende nummer kan aanvatten. En de kans dat je bv een verkeerde klank kiest is dan ook veel kleiner.

En sommige modules laten zich niet altijd volledig bedienen vanop het frontpaneel, soms kan een instelling enkel via MIDI(sysex) worden gewijzigd, soms kan het wel via het bedieningspaneel maar dan ben je al gauw 33 menuutjes en knopjes verder vooraleer je de volgende module kan gaan instellen.

Vergeet ook niet dat er op podia niet altijd een goede verlichting is waardoor het editten op kleine schermpjes nagenoeg onmogelijk wordt en de kans op fouten weer groter wordt.

Kijk, dan is een goede midi-oplossing bijna een must. Dedicated masterklavieren (A-90,...), Miditemp,... brengen hier soelaas. Kortweg, hoe meer spullen je live gebruikt, hoe groter de noodzaak voor een degelijke oplossing.

de mx8 van digital music corps werkt ook uitstekend voor wat jij wilt want dat is waarom ik hem had gekocht. 6 in 8 out... patchchains programmeerbaar, 50 user presets, midi filtering en merging van kanalen...

Origineel geplaatst door Hover
Als je bedoelt dat iemand gewoon op "play" drukt, dan kan ik je volgen maar ... zonder MIDI is het niet zo simpel als je een gans rack vol midi-spullen moet aansturen.

ik vind het zelfs zo "not done" dat ik alleen al om die reden geen modules meeneem het podium op.

(maar vergeet niet dat dit persoonlijk is)

Voor mij is het ook een sport om al m'n benodigde geluiden uit m'n 2 klavieren te toveren en maar 1 fx-bakje te gebruiken. Scheelt een hoop gezeul, & niet 1 midi-kabel nodig.

Back