Vinyl mastering en Vinyl persen

Nolet

verkeerd in goede staat
De plannen voor een eigen labeltje ben ik weer gaan oppakken en het doel is om nog dit jaar een eigen release op de markt te brengen. Ik zit alleen met een probleempje: Ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen.
ik heb al we een indeling gemaakt van de stappen die ik moet ondernemen. Als mensen hier tips over hebben of adressen of FAQ's of Do's and Dont's of whatever (als het maar helpt) dan hou ik me warm aanbevolen!!

Ik zie de volgende stappen (erg ruw dan....)

1. Track masteren voor vinyl (waar moet ik rekening mee houden bij dit medium)

2. Zoek een perser. (waar zitten die lui en wat zijn goede prijzen? Waar moet ik niet instinken of juist op letten?)

3. Breng je plaat aan de man (distributie via platenzaken, ander label, zelf met de auto rondjes rijden door holland???)

hier laat ik dus nog even weg of het wel goede muziek is, het artwork en de administratie....

dat masteren voor vinyl, doen ze dat niet voordat ze de masterplaat maken? In elk geval niet iets wat ik zelf zou doen, ze moeten bepaalde hoge frequenties eruit halen die bij persen te smalle groeven zouden opleveren enzo wat.

Ik heb al wel het e.e.a. gevonden op google (met dank aan Olaf). Vooral veel panning in het laag schijnt niet echt goed te zijn.

Weet iemand nog adressen van vinyl persers in nederland, duitsland of belgie?

het belangrijkste is natuurlijk, wordt het gekocht...als je de distrubutie gaat uitbesteden, gaan ze toch eerst beoordelen of het verkoopbaar is. verder verdien je er dan weinig aan, vooral de mastering in de studio is erg duur of je moet er iemand voor kennen.

waarom geen productie via een bestaand label, wat naamsbekendheid opdoen en dan pas een eigen label opstarten.

Is er markt voor? Dat zou je ook uit moeten zoeken natuurlijk. Je kan wel gaan persen, maar als je ze niet kwijt kan raken heb je er ook weinig aan.

http://www.gzcd.cz/

Heb zelf nog geen ervaring mee maar het is niet duur.

[edit]

Laag moet je inderdaad niet pannen omdat de naald dan makkelijker uit de groef kan gaan

check dit maar is ... staat wel wat nuttige info voor je misschien... ik heb al een tijdje niks aan die site gedaan trouwens... ik wilde er toen een domein voor gaan regeistreren maar is er nooit van gekomen eigenlijk...
Ben ook niet zo'n site bouwer trouwens..

maar check dit toch maar is

BTW, binnenkort (is al af maar moet nog geplaatst worden) een special op www.dance-guide.com over vinyl na een bezoek aan Record Industry (haarlem)

Yep, superlink.

Zal even resumerend de dingen eruit halen die ik wel interessant vond.

- 8-14Khz niet te hoog bijdraaien, anders gaat het schel klinken
- Hoe langer de plaat hoe slechter/zachter het geluid. DJ's willen het liefst minder dan 12 min per kant hebben
- Eindmix zal altijd 8 dB RMS minder zijn dan een CD master
- Extreme panning is uit den boze (bass en kick dus in het midden)

Trouwens en dan nog lijkt het me een hele klus om een goede master te maken die vinyl klaar is.

zoals ik het begrepen heb kan je niet veel meer doen dan bovenste punten 1 en 4...dus niet te hoge frequenties, en geen rare stereo dingen in het laag..en checken of je geen rare phase-problemen hebt....voor de rest is het dan je track zo afmixen of laten masteren als jij wilt dat het klinkt....vervolgens is het dan aan meneer of mevrouw de cutter om dit geluid zo goed mogelijk op vinyl te krijgen...daarom wordt het ook altijd aangeraden om eerst een test-pressing te doen zodat je kan horen of de cutter z'n/haar werk goed heeft gedaan...

Olaf

Maar wat is perfect? Ik heb zat 12" in mijn bezit die een beetje knudde klinken. Is dan het nummer slecht afgemixed of is ie slecht gecut?

Arv

Origineel geplaatst door Nolet
(vooral die van gans-man)

blijfttoch hetzelfde verhaal van Kevin Gray

gebruik die zoekfunctie nou eens op dit forum !

ik heb gehoord dat in nederland de pressings het zo druk hebben dat ze geen nieuwe klanten aannemen (voorlopig) ik weet niet of dit al weer achterhaald is, maarja....

Je kan natuurlijk ook gemakkelijk een master & cutdeal sluiten, dan stuur je je nummers naar mastering studio welke het voor je mastered en dan ook zorgt dat het gesneden wordt in de fabriek,zij zijn dan immers geen nieuwe klant ;)

In tjechie zit ook een goede cutfabriek niet zo duur en versturen ook aan huis !!!! welke muziek wordt t joh ! en ehm let op is al vaker gezegd, maar ehm is er vraag naar en ehm waar ga je de distributie doen ? Er is trouwens ook zoiets als een P&Ddeal (distributie & snijden)

Back