[Alesis] Te veel 100> Hz op 3 meter afstand

NLS

dus..
Freaks... 8)

In search ben ik niets tegengekomen hier over, ik heb een stel Alesis Monitor One's MK2 en een ruimte van 2,5 breed en 3,75 meter lang. De speakers staan op een verhoging op een tafel in de breedte. Op de luisteraf stand van 1,80 2 meter klinkt alles okay maar ga ik verder naar achter knallen mijn oren er bijna uit van het laag (madonna's music is not done!)

Ik heb mijn kamer volledig bekleed met het beruchte Gamma noppenschuim.

Wat kan er aan de bassophoping doen. Een EQ plaatsen is natuurlijk ook niet echt een superoplossing. Dichtstoppen van de bassports van de speakers?

Tips zijn zeer welkom :okdan:

Die had ik al gelezen, idd best nuttig info (zeker bouw je eigen basstrap) maar op mijn kamer net echt handig, ik zal vanavond wel even foto's posten misschien dat dat het duidelijker maakt...

zo is de opstelling
DSC01854small.jpg

tegenover is...

DSC01856small.jpg

zijkant

DSC01857small.jpg

andere zijkant staat de synth ook bedenkt met schuim... zou ik de deur ook met spul moeten behandelen?

In de handleiding staat idd iets met afdempen van de bassports...

Kleinere speakers aanschaffen of je muren uitbreken. Ik denk dat de grote van je kamer je weinig opties geeft en voor een korrekte basstrap dien je geloof ik ook over een redelijke oppervlakte te beschikken.

De ideale plek is, zoals je misschien al weet, de afstand van jou naar de speaker=afstand tussen de speakers. Daar moet de bass weergave zijn zoals jij wilt. Dat kan je regelen met die sokken in de bass ports:), schakelaars op de speakers(als die er zijn), of wel die eq die dan dient voor eq-en van je studio. Wel weer op de ideale plek afluisteren dan. Je kunt namelijk niet overal in je studio hetzelfde geluid hebben.

^^^^ de hotspot heeft niet te maken met het feit dat de bas in de hoek van kamer wreed aanwezig is. Tis vrij normaal eigenlijk en in mijn situatie een referentie hoe de bass klinkt want zelfs in de hotspot op de 1031a's in een acoustisch verantwoorde controlroom hoor ik niet wat voor effect een basskick of bass heeft. Het volume van de ruimte en de akoustische eigenschappen bepalen dus hoe dominant je de bass in de hoek van de ruimte hoort.

Dan ga ik dus in de hoek staan monitoren als een afgestrafde pupil.

Origineel geplaatst door Formant
^^^^ de hotspot heeft niet te maken met het feit dat de bas in de hoek van kamer wreed aanwezig is. Tis vrij normaal eigenlijk en in mijn situatie een referentie hoe de bass klinkt want zelfs in de hotspot op de 1031a's in een acoustisch verantwoorde controlroom hoor ik niet wat voor effect een basskick of bass heeft. Het volume van de ruimte en de akoustische eigenschappen bepalen dus hoe dominant je de bass in de hoek van de ruimte hoort.

Dan ga ik dus in de hoek staan monitoren als een afgestrafde pupil.

Maar hoe weet je of het wel of niet goed is?

Volgens mij moet het niveau van de bas op de hotspot in balans zijn met de rest.
Dat het in een hoek veel harder is wist ik ook al. Als je een te kleine afstand neemt tussen de speakers en je dus dichtbij moet gaan zitten voor de hotspot is de hoeveelheid bas die je hoort ook minderr. Zet je speakers verder uit elkaar en naar achteren zodat je gewoon achter je buro kan blijven zitten. Dan moet je al wat meer bas horen.

Op de foto lijken de monitors te ver van de muur af te staan. Volgens mij hoe verder van de muur af, des te meer bas. Misschien ontstaat er door die afstand een staande golf. Probeer het bureau iets naar achteren te plaatsen en luister dan nog eens.
Het noppenshuim zal niets helpen tegen een teveel aan bas. Dat heeft meer invloed op de hogere frequenties. Probeer de monitors ook niet teveel op de beeldschermen te richten, maar iets er vanaf.

Succes verder.

Uit de Alesis handleiding:

"PLUGGING THE PORTS TO ADJUST FOR ROOM ACOUSTICS

The low frequency response of the M1 Active Mk2s can be custom tailored by
plugging the ports. If the speakers must be placed less than one foot from a
front wall, or if they are too close to a corner, then the bass may become
exaggerated and inaccurate. The rules of thumb for these situations are as
follows:

a) less than 1 foot from a front wall but away from any corner:
plug one port

b) less than 1 foot from a front wall and a corner:
plug both ports"

T helpt iets, maar je blijft last houden van plekken in je kamer waar de bas "opgepompt" klinkt; dit vind ik toch wel het nadeel van de Alesis speakers => in eerste instantie denk je "lekker... BAS :P , daarna wordt t al snel: "mag t iets minder?":stupid. Maar als je een beetje eq-t in de lage regionen en je porten dus verstopt, leer je er op den duur wel mee werken.

Trouwes... ik zie dat je de tweeters naar buiten hebt gericht - beter klinkt t als je ze naar binnen richt! Minder comb effect.:okdan:

Greetz, Indium

Zo, dat zijn een hoop reacties.

Even over de plaatsing, ze staan op 30 cm van de muur rondom, dit staat zo in de handleiding (maar als jullie denken dat ik ze toch beter dieper in de hoek moet plaatsen zal ik dat zeker proberen.) Ik zal de tweeters waar naar binnen plaatsen, dit had ik ook al geprobeerd voor het bass effect.

Ik zal alle tips en trucs gaan toepassen en zet de bevindingen hier wel neer!

Dank allen
:okdan:

Je linker monitor staat aan de rechterkant. Als gevolg daarvan staat je rechter monitor aan de linkerkant. :P

bassreflecjes dicht :) hihi

heb zelf ook een soortgelijke ruimte en niks geen problemen . ook gewoon gamma noppenschuim meer nie

Back