Ion < - > SX2 : Program Change problemen

ano260124

Gedeactiveerd account
Na een tijdje de individuele ins en outs van mijn Ion doorgenomen te hebben, heb ik afgelopen weekend het ding voor het eerst ingezet in een track.

Als master keyboard is het een prima ding en alles lijkt goed te werken. Dat had ik voorheen al geprobeerd. Ook een Program Change doorgeven vanuit het track settings window (je weet wel, wat bij elke track links in beeld weergegeven wordt) gaat prima. Je selecteert een bank om door de banken van de Ion te stappen en vervolgens een program om een patches te selecteren (een Part in de Ion).

In de Ion heb ik een Setup aangemaakt zodat de Ion over 4 verschillende Midi kanalen, vier verschillende Patches (Parts) weer kan geven. Deze stuur ik dan alle vier naar de vier verschillende outputs.

Als ik echter een track in Cubase reset (of open) dan verspingt de Ion naar een willekeurige andere Patch, op het Part waar ik de Program Change voor gedefinieerd heb. Het vreemde is dat ik de juiste waardes in het settings window heb staan (als ik de waardes ophoog/verlaag dan verspringt de Ion naar de juiste patch).

Ik heb gecontroleerd of er settings aan een part in Cubase gekoppeld zijn, maar dat is niet het geval. Tevens heb ik geprobeerd om de benodigde patches in de Ion met de Setup op te slaan. Dit helpt niet. Wat doe ik fout???

Daarnaast heb ik nog een andere vraag. Hoe switch ik een Setup in de Ion via Midi?

Thanks

Dus hij verspingt bij jou ook bij het resetten naar het begin van je track?

En verspringt ie dan ook random? Of telkens naar dezelfde patch?

Ik ben namelijk benieuwd of er in Cubase iets niet goed staat of dat de Ion gewoon niet goed overweg kan met overbodige midi data die ik dus weg zou moeten filteren of dat het ding gewoon "gek in zijn hoofd" is :)

No problemos hiero...

Gaat altijd prima. Misschien helpt het om voor je 4 parts een performance setup te gebruiken. Ik neem mijn changes altijd op het eerste bar in de track en ik heb nog nooit problemen gehad.(wel met de cubase device manager voor de presets maar das een ander verhaal.)

Ja, dat heb ik ook gedaan. Een Setup in de Ion gemaakt met de benodigde Patches (Parts) toegekend.

En toch verspingt ie. Het lijkt wel of ie een 'onzuiver' signaal krijgt of iets anders.

Dit probleem ben ik op deze manier nog niet tegengekomen.

Ik heb wel een (soortgelijk) probleem. Als ik een patch opsla waarbij dan maar een part (part a) actief is en aan staat, en ik zet de ion uit en weer aan, staat vervolgens het tweede part (part b) ook aan... Verder werken program changes ook niet zoals ik t zou verwachten.. Ik werk met sonar. Erg vreemd..

Origineel geplaatst door virkaz
random d-mike. :(

Ja, maar dan wel binnen een range van de eerste paar patches. Iets van de eerste 5 of zo. Daarom gok ik er ook op dat de Ion een 'vals' signaal krijgt, wat erop lijkt alsof je even een knopje ingedrukt houdt waardoor hij een paar patches doorschiet.

Maar goed... om het makkelijk te houden, meestal schiet ie naar dezelfde, verkeerde patch. :frons:

juist.. ik weet wel dat je een jitter testje kunt doen. om te kijken of een knop automatisch draait. dit staat wel ergens in de yahoo group: alesis-ion

maarja, et kan ook dat het pas na 2uur of 48 uur aan staan gebeuren...

program changes in preferences uitzetten, kijk eens of dat helpt, bij mij werkte dat wel.
alleen weet niet of het werkt als je juist je program changes wilt gebruiken, wat ik nooit doe eigenlijk.
en de ion bij global op 'midi pgm change'de eerste van bovenaan dus, zetten.
nu heb ik nergens meer last van,
succes!

Origineel geplaatst door dj sinn
program changes in preferences uitzetten, kijk eens of dat helpt, bij mij werkte dat wel.
alleen weet niet of het werkt als je juist je program changes wilt gebruiken, wat ik nooit doe eigenlijk.
en de ion bij global op 'midi pgm change'de eerste van bovenaan dus, zetten.
nu heb ik nergens meer last van,
succes!

Ik neem aan dat je bij het eerste de preferences in SX bedoelt? Als ik uitgaand op uit zet dan neem ik aan dat ik helemaal geen Program Changes meer uitstuur en dat is inderdaad juist wel de bedoeling.

Op het tweede punt heb ik zo niet direct een antwoord. ik mag mijn Ion niet mee naar het werk nemen van de baas :) dus moet ik thuis even kijken wat je bedoelt en hoe dat bij mij staat.

@Virkaz: een jitter testje? Is dat een programma wat ik via de group kan downloaden? Of gewoon een 'trucje'?

Back