Modular als vocoder/filterbank

Lacertus

*ISOCHRONE*
Hoi!

Ik wil mijn laatste aanwinst: Clavia Modular Rac (v3.03)k, met name gaan gebruiken als vocoder en freaky filterbank. Ik heb daarom de AUX sends van mijn DDX3216 mengtafeltje aangesloten op de AUDIO IN's van de Modular. Op de Modular heb ik een standaard vocoder patch zitten.
Als ik nu wat in mijn microfoon ga kletsen, hoor ik uit de Modular vooral het standaard microfoon signaal, met op de achtergrond heeeeel vaagjes de vocoder. Het lijkt net of hij direct het audio input signaal naar de uitgangen zet, zonder door de vocoder patch te gaan... :confused:
Ik heb dit met verschillende vocoder patches geprobeerd, maar het resultaat blijft hetzelfde... Vroeger op mijn MicroModular had ik de Vocoders zo aan de praat, maar wat er nu aan de had is????
Weet iemand raad? Suggesties? Ideetjes?

Alvast bedankt!

Groet,
Roy

Gaat je signaal er wel voor 100% doorheen? Heb op dezelfde manier aangesloten en het signaal 100% staan, en e.e.a. werkt probleemloos.

Het signaal op de inputmeters van de Modular slaan ruim uit (50-75%), dit lijkt me voldoende toch??
Ik kan hem nog wel harder uitsturen, maar hij ruist nu al best flink...

Volgens mij is Aux-Send geen Insert.
Je Vocoder wordt dus bij het normale signaal gemixt, meestal iets te zacht, want de ingangen hebben meestal niet de juist gevoeligheid voor een microfoon.

Verder is natuurlijk de vraag of de Slots van de NM wel goed zijn gezet.

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Volgens mij is Aux-Send geen Insert.
Je Vocoder wordt dus bij het normale signaal gemixt, meestal iets te zacht, want de ingangen hebben meestal niet de juist gevoeligheid voor een microfoon.

Een AUX is inderdaad geen Insert... Ik wil de Inserts eigenlijk niet gebruiken omdat ik dan elke keer de boel anders moet gaan bedraden... Via de AUX kan ik heel flexibel de routings in het mengpaneel wijzigen, en kan ik dus ook mijn drums over de Modular sturen... Ik zal het in elk geval via de Inserts gaan proberen om te kijken of dat wel werkt...

Ik stuur alleen het microfoonsignaal naar de AUX-send, er komen dus geen andere signalen bij...

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Verder is natuurlijk de vraag of de Slots van de NM wel goed zijn gezet.

Ik begrijp niet precies wat je hier bedoelt... Hoe kan ik dit controleren, en eventueel aanpassen? Ik heb de patches gewoon in Bank A staan...

Groet,
Roy

Het kanaal van de microfoon op de mixer wel gemute? Anders hoor je het 'droge' signaal immers nog steeds.

Ik kan het Mic signaal niet muten, want dan gaat er niets naar de Modular. Ik tap het mic-signaal pre-fader af richting AUX, zodat het nivo van het mic kanaal wel op nul staat... m.a.w. als het volume van de Modular op nul staat, hoor ik nix...

Origineel geplaatst door Lacertus
Ik kan het Mic signaal niet muten, want dan gaat er niets naar de Modular. Ik tap het mic-signaal pre-fader af richting AUX, zodat het nivo van het mic kanaal wel op nul staat... m.a.w. als het volume van de Modular op nul staat, hoor ik nix...

Dus komt het originele signaal er ook door :)

Nu gaat er een zijlijntje naar de Aux-Send, wat later er weer bijgemixed wordt.
Bij Insert gaat het signaal van halverwege het kanaal naar de NM en weer terug het kanaal in, als een extra stap in het kanaal alleen.

De NM is eigenlijk 4 synths in 1 Slot A, B, C en D). De Micro was er maar 1...
Dat heeft niets met de Banken te maken, die hebben betrekking op het Patch geheugen.

Wout

Nou hij doet het!!!
Echter... alleen met outputs 3&4... :confused:
Als ik hem via outputs 1&2 route, dan hoor ik het ingangsignaal: zelfs als ik een normale synth-patch heb draaien! :confused:

-EDIT-
IK WEET HET!!! :stupid
In een van de andere slots stond een 'audio thru' patch... Deze sluist de audio input direct naar outputs 1&2...
Mannen! Kei-bedankt! Ik ga lekker freaken!!

Dus niet via INSERTS maar via de AUX sends van de mengtafel!

Groet,
Roy

Origineel geplaatst door Lacertus
In een van de andere slots stond een 'audio thru' patch... Deze sluist de audio input direct naar outputs 1&2...

Dat was wat ik bedoelde met 'staan de Slots wel goed?'
Met een Micro heb je er maar een, met het Rack vier, dus dat kan verwarring opleveren!
Sucses!

Wout

Als ik dit zo zie vraag ik me toch af hoe je gaat filteren op een Aux send.

Met een filter wil je toch in 99% van de gevallen het gehele signaal bewerken. Dit kun je dan evntueel tweaken als je de Aux send pre fader kan zetten.

Just a thought. Maar het lijkt me dat je hier toch een andere oplossing voor wilt hebben.

Origineel geplaatst door Acidfever
Met een filter wil je toch in 99% van de gevallen het gehele signaal bewerken. Dit kun je dan evntueel tweaken als je de Aux send pre fader kan zetten.

Ik verwacht dat ik nooit het hele signaal wil bewerken, maar slechts enkele kanalen (drums, bas, lead, of vocaal). Deze kan ik dan naar de AUX sturen... Mocht ik het gehele signaal willen filteren dan ga ik dat via de PC doen waarschijnlijk...

@Yawgmoth: bedankt voor de link!! Volgens mij zitten daar meer dan genoeg smaakjes in!!

Allen hartelijk bedankt!

Groet,
Roy

Probeer dit eens:

Neem een bestaande (of bouw een nieuwe) synth patch die je echt t gek vindt, en hang hier een vocoder module achter. Ik hoop dat je genoeg cpu power overhoudt in de modular om dat te doen, maar dan hoev je alleen maar je audio in eventueel te versterken en dan heb je een vette vocoder patch.

-C-

Op mijn mixer kan ik de output per kanaal toewijzen aan main mix L/R, SUB 1/2 en SUB 3/4.
Als ik geen van deze knopjes inschakel, dan wordt een kanaal nergens aan toegewezen en kan het dus alleen via de aux effect lus door de nord modular de main mix bereiken.

-C-

Hoewel het hier dus meer om mixer patching gaat dan om de NM :) zelf heb ik een mixer met twee Aux-Send, waarbij de eerste 'pre-fader' geschakeld kan worden, per kanaal een insert en een sub-groep. Deze laatste gebruik ik altijd als ingangssignaal voor een NM Rack. Samen met een een Key en de G2X (4 ingangen-uitgangen) kan ik nog een heleboel doen met de Aux en de Insterts...

Wout

Back