HD25 of HD25-SP voor DJ'en?

olafmol

[EXPANSIONS]
allo!

ik ben al in het gelukkige bezit van een Sennheiser HD280 Pro koptelefoon, die ik had gekocht voor DJ-gigs omdat ie harder kan dan mijn oude koptelefoon....daarmee had ik soms bij bv de pioneer mixers dat ik te weinig vermogen eruit haalde om nog over de monitors/zaalPA te kunnen.......... de HD280 is wat dat betreft perfect omdat ie door z'n erg goede isolatie niet zo hard hoeft, dus mijn oren blijven netjes in shape, plus dat ie hard kan als het moet.........

maaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrr..........het is een behoorlijk bulky en zwaar ding, en na verloop van tijd begint ie toch een beetje onprettig op mijn hoofd te zitten.....nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe DJ headphone die goed isoleert, genoeg SPL heeft PLUS prettig en licht op mijn hoofd zit bij langere meer-uren DJ'sets........

ik heb gevonden: de Sennheiser HD25............die is behoorlijk prijzig, 155 euro bij thomann, er is ook een goedkopere versie van, de Sennheiser HD25-SP.........die kost 88 euro......... verschil lijkt te zijn: iets minder SPL vermogen, dubbel aansluitkoort, minder frequencie-bereik, kan oortjes niet omklappen........ de HD25 lijkt me dus wat geschikter voor mijn doel omdat ik em ook wel eens in de studio zou willen gebruiken en oortjes omklappen wel erg handig is, plus het belangrijkste: 2 draadjes betekent in de knoop raken en jezelf wurgen enzo........NIET handig.......... mmmmmaarrrrrrrrrrrrr.........is de HD25 een beetje robuust/stevig? maw: kan ik em opvouwen en in een tas meenemen, kan ie tegen een stootje? gaat ie na een jaar redelijk intensief gebruik nog steeds niet kapot? etc........

iemand ervaring?

Olaf

Ik ben zelf erg tevreden met de 'standaard' HD 25. Mechanisch én elektrisch erg robuust! En hij klinkt ook nog eens eerlijk, wel een beetje dikke laagweergave, maar dat is Sennheiser eigen begin ik het idee te krijgen. Ik zou dus deze versie nemen, dat dubbele snoer zou ik gek van worden.
Wat wel wat minder van kwaliteit is, zijn de draadjes die naar de oorschelpen toe gaan, deze zijn kwetsbaar.
Ennnnn hij gaat harder dan je ooit zou kunnen wensen. (bij Slagerij van Kampen haalden we met de zaal PA 120 dB, HD 25 op, en je kon rustig luisteren naar een cd die ik leuk vond :) )

(niet dat ik iets tegen Slagerij van Kampen heb, mocht dat idee ontstaan..., alleen... ja na een uur weet je het wel)

Origineel geplaatst door Frer!k
Ik ben zelf erg tevreden met de 'standaard' HD 25. Mechanisch én elektrisch erg robuust! En hij klinkt ook nog eens eerlijk, wel een beetje dikke laagweergave, maar dat is Sennheiser eigen begin ik het idee te krijgen. Ik zou dus deze versie nemen, dat dubbele snoer zou ik gek van worden.
Wat wel wat minder van kwaliteit is, zijn de draadjes die naar de oorschelpen toe gaan, deze zijn kwetsbaar.
Ennnnn hij gaat harder dan je ooit zou kunnen wensen. (bij Slagerij van Kampen haalden we met de zaal PA 120 dB, HD 25 op, en je kon rustig luisteren naar een cd die ik leuk vond :) )

ok tnx! op welke manier zijn die draadjes kwetsbaar? leek me juist wel handig dat ze aan de bovenkant ipv de onderkant zitten, plus dat ze modulair zijn.........

het gaat em vooral om het bevestigingspunt (connectortje) waarmee het draadje vastzit. Mijn HD25 heeft af en toe er last van dat het linker kanaal wat kraakt (wegvalt) omdat dit aansluitpunt wat teer is. Behoeft dus gewoon een klein beetje voorzichtigheid, voor de rest echter een superhoofdtelefoon hoor!
Tweede nadeeltje is dat je wat plakkerige oren krijgt als je em een paar uurtjes op hebt, aangezien ie óp je oor ligt.

het gaat em vooral om het bevestigingspunt (connectortje) waarmee het draadje vastzit. Mijn HD25 heeft af en toe er last van dat het linker kanaal wat kraakt (wegvalt) omdat dit aansluitpunt wat teer is

maar komt dat omdat je die connector er regelmatig uittrekt? of gewoon helemaal vanzelf?

Nee het gaat vanzelf. Het stekkertje 'leunt' ahw een beetje tegen de hoofdbeugel aan, dit zou een oorzaak kunnen zijn. Het stekkertje loshalen heeft verder geen nut om te doen, daar blijf ik dus van af. Het is een klein probleem, en professionele geluidsbillies die ik ken, werken al jaaaren met hetzelfde model en kennen het probleem niet of nauwelijks. Als je van de stekkertjes afblijft, kan er weinig gebeuren, het is eigenlijk het enige kwetsbare punt van de hele hoofdtelefoon.

Re: HD25 of HD25-SP voor DJ'en?

Origineel geplaatst door olafmol

is de HD25 een beetje robuust/stevig? maw: kan ik em opvouwen en in een tas meenemen, kan ie tegen een stootje? gaat ie na een jaar redelijk intensief gebruik nog steeds niet kapot? etc........

HEEL stevig! Er is maar één beter dj-koptelefoon en dat is de Sony MDR-V900 (of zoiets), die kost echter iets van een 250 euro, behoorlijk prijzig dus.

Het stekkertjesverhaal dat is gekend maar je kunt hiervoor een nieuw kabeltje in de plaats steken. Sterker nog reserveonderdelen voor deze koptelefoon zijn heel gemakkelijk te koop (ook een nieuw set oorkussentjes bvb). Dat kabeltje dat is wel een beetje kort voor sommigen maar er is ook een 3 meter versie verkrijgbaar (wel prijzig, je kunt beter zelf een kabeltje maken dus met stereo-kabel).

De Senn is uitermate geschikt om te gebruiken voor dj-sets / live / waar veel lawaai is omdat hij zo goed dempt. Oké er zijn koptelfoons die harder gaan maar de klank van de Senn is uitermate goed! Zoals gezegd kan enkel de Sony V900 eraan tippen (die gaat naar het schijnt zo luid dat het bloed uit je oren spat... brr). Ook qua klank is de V900 de betere.

Lees maar na op http://www.new-line.nl

Re: Re: HD25 of HD25-SP voor DJ'en?

Re: Re: HD25 of HD25-SP voor DJ'en?

Origineel geplaatst door Steven V
Oké er zijn koptelfoons die harder gaan maar de klank van de Senn is uitermate goed! Zoals gezegd kan enkel de Sony V900 eraan tippen (die gaat naar het schijnt zo luid dat het bloed uit je oren spat... brr).

Ja of je daar nou op uit moet zijn... Mijn HD25 gaat zo hard, dat ik het op de maximale geluidssterkte die het ding produceert, het maar kort uithou, en me serieus afvraag waarom mensen willen dat zo'n ding nóg harder kan, wat gewoon serieuze gehoorschade oplevert.

Kut, net 'n heel verhaal zitten tikken, doet deze !@#$%^ PC moeilijk....

Ik heb mijn HD-25 geloof ik bijna 2 jaar, en ik gebruik 'm _elke dag_. Ik van DJ Clyde dat hij al meer dan __6 jaar__ met de zijne draait. Die dingen zijn gewoon niet kapot te krijgen - ze zijn van buigzaam plastic, dus wanneer je erop gaat zitten is er niets aan de hand. Vroeg of laat gaat iedereen 'n keer op z'n koptelefoon zitten, en 'n hardplastic Sony ofzo kun je dan weggooien.

Alles is vervangbaar, dus als mijn oorkussentjes na 2 jaar _dagelijks_ gebruik eindelijk versleten zijn zet ik er 'n paar nieuwe op en dan ziet hij er weer als nieuw uit. Die stekkertjes die in de oorschelpen gaan kun je gewoon lostrekken. Bij mij begon ook 1 kant wat te kraken. Lostrekken, contactspray erop, probleem opgelost. Verder zit ie super lekker, goed stevig op je hoofd. En hij klinkt fantastisch. Hij kan harder dan je 'm ooit wil zetten als je niet met oordoppen mixt.

Ik heb 'm al 'n paar keer uitgeleend aan andere DJs, en ik krijg 'm iedere keer terug met 'n compliment als "wat een fijne koptelefoon is dat."

Ik geef toe, 155 euro is vrij veel geld voor 'n koptelefoon, maar dan heb je ook wel 'n koptelefoon die de komende 10 jaar mee kan.

Re: Re: Re: HD25 of HD25-SP voor DJ'en?

Re: Re: Re: HD25 of HD25-SP voor DJ'en?

Ja of je daar nou op uit moet zijn... Mijn HD25 gaat zo hard, dat ik het op de maximale geluidssterkte die het ding produceert, het maar kort uithou, en me serieus afvraag waarom mensen willen dat zo'n ding nóg harder kan, wat gewoon serieuze gehoorschade oplevert.

Er zijn mensen die met oordoppen mixen. Is op zich wel wat voor te zeggen.

Re: Re: Re: Re: HD25 of HD25-SP voor DJ'en?

Re: Re: Re: Re: HD25 of HD25-SP voor DJ'en?

Origineel geplaatst door lo-fi
Er zijn mensen die met oordoppen mixen. Is op zich wel wat voor te zeggen.

Ik ben er één van. Laurent Garnier, zoniet de belangrijkste dj/ producer van Frankrijk, is een paar jaar geleden alweer gestopt met serieus draaien live omdat hij bang werd doof te worden...

Re: Re: Re: Re: Re: HD25 of HD25-SP voor DJ'en?

Re: Re: Re: Re: Re: HD25 of HD25-SP voor DJ'en?

Ik ben er één van. Laurent Garnier, zoniet de belangrijkste dj/ producer van Frankrijk, is een paar jaar geleden alweer gestopt met serieus draaien live omdat hij bang werd doof te worden...

mijn oren waarschuwen me gelukkig met fysieke steken/pijn als het te hard gaat......... ik merk wel bij DJ-vrienden van me dat automatisch en ongemerkt de monitors steeds harder gaan en dus ook de koptelefoon PFL uitgang ook steeds harder gaat.......als je dan bv back2back draait en je neemt de headphone over is het echt soms schrikken geblazen hoe hard ze het hebben staan........en dan ook nog keihard beweren dat het niet hard staat.......ik ga meestal van standje 11 (ja ik ben ook fan van de film ;) ) naar standje 4...........

anyway, ik ben overtuigd.........klinkt heel goed allemaal.........ik hoef ook dus niet perse heel hard, ik heb liever dat ie heel goed isoleert zodat je juist niet hard hoeft..........daarom moet ik ook nog steeds een keer met mijn Sony fontopia in-ear phones een DJset proberen..volgens mij gaat dat ook heel goed als ze genoeg drive krijgen van de headphone PFL amps in de mixer.....

Re: Re: Re: Re: Re: Re: HD25 of HD25-SP voor DJ'en?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: HD25 of HD25-SP voor DJ'en?

Origineel geplaatst door olafmol
daarom moet ik ook nog steeds een keer met mijn Sony fontopia in-ear phones een DJset proberen..volgens mij gaat dat ook heel goed als ze genoeg drive krijgen van de headphone PFL amps in de mixer.....

Wees daar wel voorzichtig mee. De Fontopia dingetjes zitten zó dicht op je oor dat ook minder hoge geluidsdrukken al 'destructief' kunnen zijn. Met hoofdtelefoons heb je tov PA speakers altijd het nadeel dat je áltijd de volle geluidsdruk voor je kloten krijgt, tussen en PA kast en jou zit altijd nog lucht. In de regel geven hoofdtelefoons daardoor ook meer gehoorschade dan luidsprekers.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: HD25 of HD25-SP voor DJ'en?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: HD25 of HD25-SP voor DJ'en?

Wees daar wel voorzichtig mee. De Fontopia dingetjes zitten zó dicht op je oor dat ook minder hoge geluidsdrukken al 'destructief' kunnen zijn. Met hoofdtelefoons heb je tov PA speakers altijd het nadeel dat je áltijd de volle geluidsdruk voor je kloten krijgt, tussen en PA kast en jou zit altijd nog lucht. In de regel geven hoofdtelefoons daardoor ook meer gehoorschade dan luidsprekers.

tnx voor de waarschuwing.....zal het zeker meenemen, gelukkig weet ik vrij goed wanneer het voor mij te hard dreigt te gaan

ik heb die hd 25 sp en die twee draaitjes zuigen behoorlijk..

maaaarrrrr.....je kan met een stukkie tape en zo, een zo'n draatje bovenlangs vast maken en weg is dat probleem....en dat scheelt je dus een hoop duiten...en verder een prima koptelefoon...

hee tof, je kan de earpads ook in velours editie bijbestellen....dat schijnt fijner te zitten, minder zweterig enzo!

Ik gebruikte de HD-25 o.a voor live-monitoring. Als (elektronisch) drummer heb ik er erg veel plezier van: Ik hoor de overige (monitors van) bandleden nauwelijks, terwijl ik in sommige nummers enkel de hi-hat (!) als "klicktrack" gebruikte (speel mee met een DAT, dus geen mogelijkheid voor een paart klick-kanaal), terwijl ik er zelf (over de pa) overheenbeukte met m'n loeiharde kick/snare etc. Ging altijd uitstekend. kortom, isolatie is top en het geluid is goed.
Ik gebruikte 'm ook voor dj-en en nog steeds voor als ik FOH doe.
Ik vind m na zeg 2 uur wel een beetje oncomfortabel worden (strak) en de standaard kabel is inderdaad (te) kort. Voordeel is wel dat er staalkabel (!) in zit verwerkt en dit is echt een pré. Ik ben een paar keer over gestruikeld, maar er was niets aan de hand (iedere andere kabel was gegarandeerd kapot geweest). ook de wegklapbare ortjes zijn erg handig.
Kortom, echt een werkpaard! Ik zou eerlijk gezegd zo snel niet een betere weten vwb live-inzetbaarheid, geluid en robuustheid. Ik heb ook de HD-250; die klinkt wel beter (halfopen), maar daar zou ik niet bijv. een hectisch festival mee willen doen met alleen line-check en changeover in 10 minuten, want dan is ie na 5 keer stuk.

Back