Effecten op midi channels Cubase, hoe?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Phibes

Ingeburgerd
Ik ben sinds een tijdje de wonder wereld van de softsynth aan het ontdekken, aangezien ik meer met synths wil gaan werken en minder met samples.
Ik gebruik nu VST softsynths in Cubase SX. In Cubase SX maak ik gewoon een midi channel aan en kies de juiste uitput, dat werkt allemaal, maar ik kan dan niet dezelfde (VST) effecten gebruiken op een midi channel als op een 'audio track'. Effecten als 'reverb' 'bit crusher' etc. die je dus normaal op een audio track kunt gebruiken wil ook op midi channels kunnen gooien, weet iemand hoe ik dat voor elkaar krijg???? (en ja ik heb de manual geraadpleegd maar kon er niks over vinden, alleen dat ik van die aparte midi channel effecten kan gebruiken, maar die zijn zeer beperkt en vallen in het niet vergeleken met de effecten die je kunt gebruiken op een audio track in Cubase SX)

MIDI channels is puur alleen voor het aansturen van je synths. Hier in kun je dus alleen maar MIDI masseges naar (soft) synths sturen. VST FX zijn aleen voor audio. Een soft synth heeft dus 2 soorten sporen. MIDI en audio. Als je dus een een effect wilt toevoegen moet je dit op de audio channel van je soft synth doen. Je hebt overigens wel MIDI effects maar deze staan helemaal los van VST effecten. Als je bijvoorbeeld een MIDI delay gebruikt, doet hij eigenlijks nets meer dan een bepaald MIDI massage herhalen. In het geval van de midi delay dus een toets aanslag herhalen met een aflopende volume tegen een bepaalde tijd. een VST delay doet dit over de audio en over een toetsaanslag.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegt.

Je hebt het goed uitgelegd, alleen wil ik ook wel eens zo'n midi-massage krijgen ;)

Lijkt me heerlijk!!

Overigens worden bij een standaard song de audio kanalen van de vsti's niet getoond. hiervoor moet je op zo'n instrument icoontje drukken in je mixer...

ga naar devices > mixer 3....daar staan de outputs van je softsynths en kun je naar hartelust inserts,sends en eq's toewijzen....(kijk in je handleiding hoe je je mixer kunt instellen,zodat je ook alles kan zien)....

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back