Mijn modulaire systeem - RFM Space

creart

Nieuwkomer
Hoi - ik zit al een tijdje op dit forum maar heb niet al te veel berichten geplaatst... Ik programmeer al ruim 5 jaar modulen voor Cherry Audio's Voltage Modular en heb een paar maanden geleden de stoute programmeer-schoenen aangetrokken en ben druk bezig om mijn volledig eigen modulaire systeem te maken... het is nog in beta versie maar begint langzamerhand wel wat te worden! Je kunt hier een improvisatie luisteren die ik net heb opgenomen:

Als je meer wil weten:
https://www.patreon.com/cw/RFM_Space

Thanks!!!! Hoi - het gaat zeker naar koop toe! Sterker nog - als betalend Patreon member 'spaar' je als het ware het bedrag bij elkaar...Maar ja op een gegeven moment komen er gewoon koop versies...

Als je meer wil weten:
Ik mis wel concrete informatie op je patreon. Voor welke operating systems gaat dit beschikbaar zijn? is het standalone of ook een plugin? En als dat laatste welke plugin formats? Wat zou dit moeten bieden tov VCV Rack/Cardinal en/of Voltage Modular?

Hoi Dreamer
Op dit moment is het nog standalone op zowel Mac als Windows, mogelijk zelfs Linux..
De opzet is om er ook plugins van te maken, AU en VST3.
Mogelijk wil ik ook proberen er een iets uitgeklede versie van voor iPad te maken.

Ik heb de afgelopen 5+ jaar modulen voor Voltage Modular gemaakt...
Een verschil is dat er modulen in RFM Space komen die het hele rack kunnen beïnvloeden en dat ik het hele rack als een Space zie waar allerlei dingen kunnen samenwerken.
Er zitten bv 'tiny' sequencer modulen in met maar 4 steps, maar als ik er een stuk of 5 rechts naast elkaar zet, worden die direct doorverbonden tot een chain van in dat geval max 20 steps, waarbij je elke step natuurlijk ook nog als rest of helemaal uit kunt instellen. En elk van die SEQ blokken kan dan zijn eigen time division hebben, dus 4 steps 1/4 dan 8 steps 1/8 etc.

Ik maak gebruik van uitwisselbare 'engines' voor bv oscillatoren of filters zodat je een bestaande patch in één keer een totaal ander geluid kunt geven door een standaard engine van een oscillator te vervangen door een Mini engine, die dan direct intern met 3 oscillatoren werkt.
Voor een filter zou je kunnen kiezen uit Sem of Ladder of één van de andere beschikbare.

Dat zijn slechts een aantal verschillen die ik in ieder geval voor eigen gebruik al lekkerder vind werken.

Maar ik zal in ieder geval eens ff kijken en mijn Patreon bijwerken... zo makkelijk om dingen over het hoofd te zien.. Thanks dus!!!

Gezien Voltage Modular in JAVA is geschreven is dit dan ook een JAVA applicatie?

En fijn als er een Linux versie komt :)

Nope - dit is in C++ met Juce...
Was meteen voor mezelf een 'leer-project' en ik zet graag hoog in... :-)

Ja linux ben ik aan het onderzoeken - geen idee waar ik daar weer tegen aan zou lopen :-)

Momenteel doe ik Mac en Windows 'hand in hand' - eerst een stuk verder aan de Mac kant aangezien dat mijn standaard systeem is..
Dan build ik 'm op Windows en eigenlijk gaat dat bijna altijd goed behalve dat Windows afentoe nog iets kritischer met variabelen blijkt te zijn, maar dat is zo ver nog prima recht te trekken...

Ik weet niet of je zelf Voltage Modular gebruikt - ik heb daar een hele lijn van modulen onder de naam Request for Music gemaakt (daarom heet deze ook RFM Space) maar als je mijn modulen op de Cherry Audio website bekijkt zul je zien dat ik ook daar afentoe wat 'weird' modulen maak.

In dit rack heb ik bijvoorbeeld al een ENVI (environment) module gemaakt die het nu nog houdt op regen, onweer en sneeuw over je scherm met bijbehorende bij te mengen geluiden, maar mogelijk gaat op een gegeven moment het virtuele regenwater de geraakte modulen ook beïnvloeden... doe eens gek :-)

Als je geen gekke/custom graphics libraries gebruikt dan is compilen van JUCE applicaties voor Linux vrij triviaal.
Wel cmake gebruiken, want projucer is een stuk minder makkelijk.

De eerste Linux build is gemaakt als proof of concept :-)

Scherm­afbeelding 2026-09-08 om 12.24.02.png

Linux tip: zorg dat je builds op een oud genoeg libc versie gebouwd zijn, zodat ze op zoveel mogelijk targets kunnen draaien.

Ik zelf gebruik tegenwoordig Ubuntu 22.04, dan pak je ~99.9% van alle gebruikers.

Thanks!!! Dat zal ik moeten gaan regelen want nu loopt Linux via mijn Parallels op Mac - en dat is een nieuwe ARM versie 26.04
Maar natuurlijk moet ik een 'breder terrein' gaan bestrijken...
Maar fijn om geien te hebben dat de eerste versie wel werkt! En Linux Cmake is kennelijk weer een stuk strikter dan Xcode op Mac dus al weer wat problemen verwijderd :-)

en btw Dreamer - je maakt kennelijk zelf van alles??? voorbeelden die ik ergens kan zien?? always interested :-)

Back