Massive Attack: wat zit er in hun studio?

divinio

Starting Up...
Ik zat 2 weken geleden voor mijn tent op een van de spaanse costas met zicht op zee en ik beluisterde de cd's van Massive Attack.

Ik zat me constant af te vragen met wat voor materiaal die gasten zo een muziek maken. Het zijn helemaal niet de typische deuntjes enz. Ze gaan soms echt wel geluiden zoeken waarvan ik me afvraag hoe je dat toch kan.

Of ik nu stoned was of aan de San Miguel zat te slurpen, die gasten bleven me maar verbazen met hun typische klanken. Zaaalig

Heeft er hier iemand een idee van?

Ik heb ze laatst live gezien en gehoord en ze waren met voltallige band. Als ik me niet vergis: drummer, percussionist met conga's enzo, bassist, toetsenist, zangers en zangeressen (7 ofzo!) en gitarist. Ik heb wel een beetje het gevoel dat ik iemand vergeet :o:

Maar als je de kans krijgt om ze 'ns live te aanschouwen, moet je dat zeker doen, verwacht alleen niet te veel nieuwe nummers.

Ja mijn vriendin heeft ze ook live gezien en toen was die dame ziek en heeft een van die gasten haar stem partities overgepakt. Een heel apart effect naar het schijnt toen.

Maar in de studio dan? Niemand hier een Massive Attack fan dan? :erm:

Ik vond Massive Attack super in '95 met Protection. Toen ook een keer live gezien in de Statenhal in Den Haag. Was super! Die nieuwe CD 100th window vind ik helemaal nix. Veel te donker. Dat ging die kant ook al een beetje op met Mezzanine..
Het beste album vind ik nog steeds Blue Lines: jazzy met een twist.. De raps zijn daarop ook veel meer 'down to earth'..

Maar ik heb geen idee wat ze in de studio doen tegenwoordig. 'Vroeger' toen producer Nellee Hooper nog meedeed zaten ze waarschijnlijk bij Nellee in zijn mega studio, dus is het niet zo gek dat dat lekker klonk. Maar nu? geen idee

Ik vind juist Mezzanine en 100% window TOP. Ik hou wel meer van die 'duistere' kant..
Ik weet/denk dat ze voor Mezzanine een bult samplers en analoogjes gebruiken (als mede gitaar, e.d.), maar heb zo'n vermoeden dat er voor 100% window veel software gebruikt is (verklaard de titel wel een beetje..).

Maar Top, hoor!!

Valt niet mee om via google iets te vinden. Dit artikel is wellicht interessant:

http://www.culturelab-uk.com/site/templates/issue1/archive_item_culturelab.asp?ID=4

Het artikel is uit 2000 en gaat over productie van hun volgende album, ik denk 100th Window. Daar hebben ze Protools voor gebruikt. Verder heb ik geen idee wat ze voor de andere album gebruikt hebben. Ik heb hier alleen Mezzanine en die vind ik steengoed, moet binnenkort toch eens naar hun andere albums luiteren.

Back