Yamaha A-3000 + scsi cd-rom

Virtual-Analog

Stamgast
even een vraag over scsi op de a3000

Via scsi kun je op de yamaha a-3000 een scsi cd-rom aansluiten om zo samples te importeren. Nu heb ik geen scsi cd-rom, maar wel een aha2940 scsi kaart in m'n pc die is verbonden met de a3000.

Kan ik nu via de a3000 de interne (ide !) cd-rom van mijn pc aanspreken om zo samples te importeren ??

Re: Yamaha A-3000 + scsi cd-rom

Origineel geplaatst door Virtual-Analog
Kan ik nu via de a3000 de interne (ide !) cd-rom van mijn pc aanspreken om zo samples te importeren ??

Nee.

aangezien ik m'n a3000 toch niet verkocht krijg ben ik ook geinteresseerd in het aansluiten van de a3000 via scsi op m'n pc... misschien ga ik 'm dan toch wat vaker gebruiken (het overzetten van samples met een floppy is geen lolletje! ;)).

als ik hover's antwoord goed begrijp heb je dus niet alleen een een scsi-kaart, maar ook een scsi-hd/cd nodig.... is er nog meer waar je rekening mee dient te houden als je scsi funkties op een standaard pc wilt toevoegen? moet ik bijv. 1 van m'n 2 ide-schijven weglaten als ik een scsi-schijf erbij wil steken?

alvast bedankt!

bedankt voor het aanbod mono!... ik denk niet dat ik er gebruik van hoef te maken aangezien ik geen sample-cd's gebruik... ik wil gewoon samples die ik in soundforge klaarmaak naar de a3000 zenden, maar dat zou dus gewoon met een enkel scsi-kaartje (+ kabel) moeten kunnen.

maar om weer ff on topic te komen....toch is het me niet geheel duidelijk... waarom heb je dan perse een scsi cdrom nodig als je al je ide spullen kunt gebruiken zoals jij zegt?... heeft hover dan ongelijk of zie ik iets over het hoofd?

Origineel geplaatst door koediman
bedankt voor het aanbod mono!... ik denk niet dat ik er gebruik van hoef te maken aangezien ik geen sample-cd's gebruik... ik wil gewoon samples die ik in soundforge klaarmaak naar de a3000 zenden, maar dat zou dus gewoon met een enkel scsi-kaartje (+ kabel) moeten kunnen.

maar om weer ff on topic te komen....toch is het me niet geheel duidelijk... waarom heb je dan perse een scsi cdrom nodig als je al je ide spullen kunt gebruiken zoals jij zegt?... heeft hover dan ongelijk of zie ik iets over het hoofd?

Ik heb altijd gelijk natuurlijk ;)

Mono bedoelde dat je geen ide-aansluitingen hoeft op te offeren om scsi te gebruiken, dat kan perfect naast elkaar in een computer werken.

De A-3000 sampler kan echter alleen overweg met scsi-schijven (hd/cd -- intern/extern)en floppies. Een A-4000/5000 kan echter wel met IDE-schijven overweg maar daar heb jij nu niet veel aan.

Je kan je sampler via scsi rechtstreeks op je computer aansluiten zodat je vanuit Soundforge de samples naar de sampler stuurt. Daarvoor heb je enkel een scsi-kaart in je computer en een scsi-kabel nodig. Deze uitwisseling via scsi heet ook wel SMDI (Scsi Musical Data Interface). En Soundforge ondersteunt SMDI (alsook SDS=Sample Dump Standard-via Midi).

Eigenlijk kan je ook zonder scsi data uitwisselen: via SDS, maar velen gebruiken toch scsi omdat het sneller is.

Ook wellicht interessant voor je sampler is bZone dat voorlopig enkel SDS gebruikt (SMDI-ondersteuning is gepland)

Nog ter aanvulling:

Om te werken via SDS heb je dus enkel midikabels nodig en die heb je wellicht al in huis. Gewoon ff proberen via SDS en als je daar tevreden over bent hoef je zelfs geen scsi adapter te kopen.

Mocht je toch via SMDI willen werken dan is het kopen van een scsi-kaart ook niet eens duur. Scsi-kaartjes kan je makkelijk op de kop tikken voor weinig, Adaptec is hier altijd een goede keuze.

ja... dat via midi zenden is een leuk alternatief... vooral als je het niet erg vindt om gras te zien groeien ;)
is mij dus wat te langzaam en omslachtig (moet ook m'n hele midisetup wijzigen dan) maar toch bedankt voor de tip!

Back