Monitors zoveel mogelijk leren kennen.

justin

Shauna
Wat kun je doen om je monitors zoveel mogelijk te leren kennen? Gewoon veel verschillende cds draaien van diverse muziek?,aan mp3 heb je geen referentie lijkt mij.

Wanneer ik diverse cds om me monitors draai hoor ik bij de ene cd gewoon een perfecte weergave en bij de andere cd klinkt het muziek erg dof etc. etc. Bij de ene cd hoor je bij bepaalde nummers de bass gewoon slecht,terwijl andere nummers de bass juist weer perfect weergeven,waar moet je dan in godsnaam vanuit gaan.

Mischien dat mensen wat ervaringen kunnen uitwissellen en hoe zij daar mee om gingen toen ze hun monitors voor het eerst hadden.

Gewoon veel gebruiken. Gevoel is iets dat zich langzaam ontwikkeld.

Wat waarschijnlijk wel helpt is een CD te luisteren op een gewone stereotoren en dan op je monitoren en eens te kijken waar de verschillen zitten.

Als je je monitors goed wil leren kennen adviseer ik het volgende:
-Wees rustig met ze als ze een CD weergeven. Luisteren is erg belangrijk.
-Neem ze af en toe mee uit eten. Niet té chiq, daar raken ze verwend door
-zeg lieve dingen tegen ze, streel ze en zorg ervoor dat ze zich speciaal voelen
-zorg voor je ze inplugt, voor een rustige omgeving met zachte muziek
-spreek met 2 woorden

-C-

je moet die aantal cd's die wel en niet goed klinken ook goed beluisteren op verschillende geluidssystemen
zoals in de auto stereosetje in je kidsroom/woonkamer bij een maat etc etc

door veel op verschillende plekken te vergelijken kan je gaan horen hoe een bepaalde cd klinkt en hoe
het geluid zich naar je monitors vertaald. bv. als je op andere geluidssystemen die tracks die dof klinken
ook iets dof klinken weet je dat je monitor dat goed aangeeft ...... veel luisteren en onderzoeken dus
in principe en daar gaat wel ff een tijdje overheen voor je ze helemaal doorhebt hoe de monitors dus
klinken.

probeer cds met veel details te draaien... Uit mijn eigen ervaringen blijken deze cd's een hele goede referentie te zijn. Zowel qua mixing als details:

Alles wel van Enigma
Brave - Marillion

al zijn er uiteraard veel meer cd's met veel details en ook een goede mix...

Back