Gerry Rafferty, Bakerstreet

pjeut

Ouwe rot
Afgezien van dat het gewoon een fantastische klassieke song is, is het al jaren een brandende vraag voor mij welke pré-digitale elektronica bij dit nummer is ingezet. Dan heb ik het in de eerste plaats over dat neuzig zoemende basloopje in de coupletten, maar ook dat fluitje in het intro (mellotron misschien). Daarnaast verdenk ik de strings en andere orkestsound ook van artificiële inmenging (weer een Mellotron?).

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën. Misschein weet iemand een mooi linkje naar een soort "the making of"'-site over die betreffende elpee "Night Owl".

Groet,
Pjeut.

Groeten aan je moeder. Maar wat zijn die synths? Misschien vind jij het oude meuk, maar die vintage-geluiden op dat nummer moeten jou als liefhebber toch interesseren.

...Heb je misschien toch nog iets met je moeder gemeen !:D

Pjeut.

Origineel geplaatst door Arv
Mooi nummer ja. Mijn moeder is er gek op ;)

hehehe!

ik kan verklappen dat ik het ook geen onaardige platen vind hoor. Al is het alleen al omdat ik als klein ventje die nummers voorbij hoorde komen..

Tja ik kan wel gokken welke synths ik hoor, maar ik zou er geen geld op in willen leggen. Ze klinken wel bekend. Vooral die fluit synth.. Ik denk dat je het hier best over die ouwe modulaire synths kan hebben. Het was iig wel uit die tijd. Of ARP ed.

gr
RV

Is wel een mega uitgemolken nummer. Maar na een tijdje niet gehoord te hebben is ie wel weer leuk.
Van wie was die remix ook al weer die was best aardig.
Ik weet wel dat er een saxofoon in zit: :D

Die fluit is geen Mellotron; die van de Mellotron is stukken 'donkerder', en op een gegeven moment wordt een pitch bend toegepast (heeft de Mellotron niet). Verder hoor ik dat A3-E3-A2, en dat kan wel eens een synth zijn (of een string ensemble door een tremolo-pedaal).

Die holle square-achtige bas, daar ben ik nog niet helemaal uit; hij komt in die vorm ook voor in the Eagles - One Of These Nights voor, en daar is 't 100% zeker een 'echte'.

Dat dacht ik toch niet...

Dat dacht ik toch niet...

Yoozer,

Geen pitch-bend op de Mellotron? Ik heb op video de drie afleveringen van "The Beatles Anthology" (wat zijn we weer lekker retro bezig), en op band twee speelt Paul McCartney het intro van Strawberry Fields (heeft hij ook geschreven) na zoals hij dat 35 jaar eerder had ingespeeld. Hij zet netjes z'n vingers op de bedoelde toeten, komt bij het eind-accoord en draait vervolgens aan een draaiknop (zoals als de temperatuurinstelling op een wasmachine) en bend de hele zaak een hele noot naar beneden. Dit komt op het orig. nummer niet voor maar was even ter vervanging van het orkest dat dit wel doet als John Lennon "down" zingt in de erste regel van het nummer.

Terug naar Bakerstreet. Misschien bij The Eagles een echte bas, maar bij Gerry Rafferty zeker niet. dus wat wel?

Origineel geplaatst door Yoozer
Die fluit is geen Mellotron; die van de Mellotron is stukken 'donkerder', en op een gegeven moment wordt een pitch bend toegepast (heeft de Mellotron niet). Verder hoor ik dat A3-E3-A2, en dat kan wel eens een synth zijn (of een string ensemble door een tremolo-pedaal).

Die holle square-achtige bas, daar ben ik nog niet helemaal uit; hij komt in die vorm ook voor in the Eagles - One Of These Nights voor, en daar is 't 100% zeker een 'echte'.

Re: Dat dacht ik toch niet...

Re: Dat dacht ik toch niet...

Origineel geplaatst door pjeut
Yoozer,
Geen pitch-bend op de Mellotron?
Nee. Maar je verhaal slaat wel ergens op; je kunt het tempo van de afspeelkop instellen.

Terug naar Bakerstreet. Misschien bij The Eagles een echte bas, maar bij Gerry Rafferty zeker niet. dus wat wel?
Tja, het nummer komt uit 1978 als ik 't me goed herinner... dus daar heb je misschien (n)iets aan.

Het lijkt me gewoon dat dhr. Rafferty & consorten niet zo hard into synths zijn dat ze ze op 't album zetten (in tegenstelling tot Erasure, die een hele lijst Roland-spul erop pleuren in de cover sleeve).

jammer..

jammer..

...terwijl ik dit nummer een goed en vroeg voorbeeld vind van een rake integratie van synthesizer met andere akoustische en elektrische insturmenten.

Bedankt voor je antwoorden.

Back