1 oscillator synth tip

smackos

Gepokt en gemazeld
misschien is het al bekend bij het merendeel maar ik wil toch dit tipje delen:

Als je b.v. een Arp Axxe of Roland SH101 hebt, een synth met 1 oscillator en een blokgolf op de LFO en je wilt toch een soort van interval geluid maken (dat het net lijkt of er 2 noten tegelijkertijd spelen) kan je dat als volgt doen:

Zet de LFO op een blokgolf, redelijk snel...ergens in de bovenste regionen, maar niet op max. (hangt er ook een beetje vanaf hoe snel de LFO kan natuurlijk).

Zet de LFO op de Oscillator en luister goed terwijl je het daarvoor bestemde knopje openzet. Op bepaalde standen zul je een soort van interval horen , b.v. een reine kwint...een beetje zoals de ge-arrpegiated chord op de Commodore 64.

Nu kun je dus fijn met een toets intervallen spelen (soort van)

Dit werkt natuurlijk ook met synths die meerdere oscies hebben en soms kan je dan zelfs mono chords maken (als de 2 oscillator tunable is).

Op de ARP axxe werkt dit echt heel goed.

Nou thats it :)

Nog een tippig stukje info:
Als je de Pulsbreedte van een blokgolf laat moduleren door een LFO met sinus / driehoek dan hoor je hem janken als het ware. In C64 tunes hoor je dit geluid ook wel vaak.

-C-

Grandaddy gebruikt die truc in heel veel nummers. Ik wilde dat nabouwen op mijn M3X door OSC3 op Square te zetten en OSC1 en OSC2 te laten moduleren. Maar dan komt DE achilleshiel van de M3X naar voren. Je kan OSC3 niet loskoppelen van de keyboard tracking. Hoe hoger op het klavier je speelt hoe sneller die fucking LFO gaat lopen. Dan klopt er dus geen zak meer van. Op een Mini kan dat wel en om een duidelijke reden lijkt mij.

Origineel geplaatst door Nolet
Grandaddy gebruikt die truc in heel veel nummers. Ik wilde dat nabouwen op mijn M3X door OSC3 op Square te zetten en OSC1 en OSC2 te laten moduleren. Maar dan komt DE achilleshiel van de M3X naar voren. Je kan OSC3 niet loskoppelen van de keyboard tracking. Hoe hoger op het klavier je speelt hoe sneller die fucking LFO gaat lopen. Dan klopt er dus geen zak meer van. Op een Mini kan dat wel en om een duidelijke reden lijkt mij.
En die digitale LFO? Die kun je er toch ook voor gebruiken of snap ik het niet? Mijn MFB synthje heeft ook een digitale LFO erbij voor als je perse 3 VCOs wilt. :)

Bij de SH101 (en een hoop andere synths met een arpegiator) kun je ook de arpeggiator gebruiken om monochords te maken, zet de arpeggio heel snel en sla een akkoord aan....freak out! :D

Ik zat al een tijdje te denken om het zelfde grapje met de Matrix 1000 uit te halen, maar dan met 2 blokgolf LFO's die een andere fase hebben (mijn natuurkunde kennis is een beetje roestig, maar 180 graden verder, dus de helft zeg maar geloof ik). Zo heb je al een 4 note arp uit 1 toets, mits je de diepte ongelijk in stelt van de 2 LFO's.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
En die digitale LFO? Die kun je er toch ook voor gebruiken of snap ik het niet? Mijn MFB synthje heeft ook een digitale LFO erbij voor als je perse 3 VCOs wilt. :)

die digitale LFO is een beetje ruk voor dit soort dingen. Je kan die alleen in 128 stapjes instellen en dat is lang niet fijn genoeg hiervoor. Voor gewonen pitchmodulatie of wat filtersweeps is ie OK. Al had ik 10 x liever een losse analoge LFO erbij gehad, of net als de Minimoog een switch dat je OSC3 kan loskoppelen van keyboardtracking.

Origineel geplaatst door Nolet
Ik wilde dat nabouwen op mijn M3X door OSC3 op Square te zetten en OSC1 en OSC2 te laten moduleren. Maar dan komt DE achilleshiel van de M3X naar voren. Je kan OSC3 niet loskoppelen van de keyboard tracking.

wegdoen die M3X en een Axxe kopen. Ook weer opgelost.
(hou het wel stil voor nokey.)

Ik heb zo idd op de NOVA en de AN1x ook van die C64 achtige (en arcade achtige) arps en effecten weten te maken een jaar of wat geleden. Maar dan met 2 blokgolfen. Dit werkt iets beter dan de arp (omdat deze langzaam is en noten helemaal opnieuw triggert)

Loike tip.

Re: 1 oscillator synth tip

Origineel geplaatst door smackos

Zet de LFO op een blokgolf, redelijk snel...ergens in de bovenste regionen, maar niet op max. (hangt er ook een beetje vanaf hoe snel de LFO kan natuurlijk).

Zet de LFO op de Oscillator en luister goed terwijl je het daarvoor bestemde knopje openzet. Op bepaalde standen zul je een soort van interval horen , b.v. een reine kwint...een beetje zoals de ge-arrpegiated chord op de Commodore 64.

Nu kun je dus fijn met een toets intervallen spelen (soort van)
wat grappig, is precies wat ik eergisteren met mn prodigy gedaan heb. als je de lfo ook naar de filter stuurt krijg je leuke effecten:

ik heb een lekker diepe bass sound. door de lfo is de hoge toon vh interval geaccentueerd met de filter. zet ik nu de cut off zeer laag dan hoor ik enkel de hoge toon en is de lage toon weggefilterd. draai ik de cut off traagjes naar boven dan komt die lage toon er als een laag gegrom bij gemixt en gaat het over de helft lekker scheuren. heerlijk! :)

Origineel geplaatst door Leo
wegdoen die M3X en een Axxe kopen. Ook weer opgelost.
(hou het wel stil voor nokey.)

Een vriend van mij heeft een Axxe en ik heb toch echt 10 x liever een M3X dan een Axxe....alhoewel het wel een beetje appels met peren vergelijken is.

divi> Jij hebt een sid station... die lfo's die daar inzitten met interlacing!!!! Die zijn leuk!

Attachments

• sid_lace.jpg
    sid_lace.jpg
    33,2 KB · Bekeken: 109
Zoiets als DIT!

Hij begint gewoon als 1 VCO blokje, door LFO blokje, daarna gaat LFO wat meer zijn best doen.
Vervolgens komt VCO 2 errbij, ook blokje, beetje tunen beetje LFO'en.
rond de 44 sec komt VCO 3 erbij daarna een beetje filteren en rond 55 sec komt FX erbij.
Beetje filteren en weer terug naar oorsprong.

:)

Overigens kan een digitale LFO wel meer dan 128 stappen aan. Ligt aan de digitale LFO.

Het is multiplexen!
img134.gif

Tenminste, dat is wat er is blijven hangen van mijn telematica opleiding jaaaaren geleden

-C-

Back