Klank geluidskaart...

P@ulu$

Master of Disaster
Ej,

Ik heb mijn Korg triton nu aangesloten op mijn computer waar Cubase VST32 5.0 op draait. Alleen als ik nu iets speel op mijn toetsenbord(synth), dan lijkt het net alsof ik mijn geluidskaart hoor (mislukt piano'tje), dus het is niet het geluid uit mijn synth, maar een geluid uit mijn computer, en dat is POTVERDIKIE niet de bedoeling! Hoe los ik dit op?

Groeten

Gewoon, MIDI in en MIDI out, vanuit mijn synth naar mijn geluidskaart.....
Klopt dat niet dan?

In cubase (op het desbetreffende kanaal) de midipoort selecteren waarop de synth is aangesloten.

Origineel geplaatst door P@ulu$
Gewoon, MIDI in en MIDI out, vanuit mijn synth naar mijn geluidskaart.....
Klopt dat niet dan?

Nope, je moet de audio out van je triton verbinden met je geluidskaart of mixer die dan naar je versterker/monitors gaat.

Met je midi out zend je enkel midi door (logisch) en zo speel je waarschijnlijk een instrument in cubase aan.

Laat ik vertellen wat ik allemaal al in heb gesteld:
- Ik heb mijn geluid(bestaat uit twee geluiden, allebei op MIDI channal 2 gezet. ook aangezet dat je ze kan horen)
- IK heb in Cubase die track ook op Channel 2 gezet

Volgens mij ligt het dus niet aan de kanalen, het lijkt net alsof hij de output naar mijn geluidkaart toe stuurt en daar een willekeurig geluid kiest en uitzendt, dus niet mijn oorspronkelijke geluid. Ik weet dus niet hoe ik dit moet veranderen

IK speel gewoon via mijn tritonkeyboard en dan hoor ik via de computer(dus mijn boxjes)een miezerig piano geluid, in plaats van het dikke lead geluid wat er in mijn Triton staat geprogrameerd....:confused:

Je haalt midi en audio wat door elkaar vrees ik (zie ook https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=25912&highlight=midi+audio).

Wat je moet doen is de main OUT van je triton via een audiokabel aan de audio IN van je geluidskaart hangen. Zo krijg je de geluiden van je triton te horen.

Mocht je bv. een softsynth VST willen aanspelen in cubase, dan kan dit via MIDI. Dan sluit je de midi OUT van je triton aan op de midi IN van je geluidskaart (je gebruikt dan het keyboard van je triton als keyboard voor je VST).

Ik ben echt nog een beginner he, dus excuseert u mijn lompheid! maar.....
met Main out bedoel je een output op mijn Korg, ok....die heb ik nu met een kabeltje aangesloten op mijn geluidkaart, maar ik hoor nog steeds vreemde dingen! Het verschil tussen audio en MIDI weet ik, en ik wil ook MIDI versturen via mijn MIDI-adapter voor geluidskaarten, dit heeft in het verleden wel eens gewerkt met een oude Yamaha, maar dus niet met deze Triton. IK blijf het gek vinden...

Origineel geplaatst door P@ulu$
Ik ben echt nog een beginner he, dus excuseert u mijn lompheid! maar.....
met Main out bedoel je een output op mijn Korg, ok....die heb ik nu met een kabeltje aangesloten op mijn geluidkaart, maar ik hoor nog steeds vreemde dingen! Het verschil tussen audio en MIDI weet ik, en ik wil ook MIDI versturen via mijn MIDI-adapter voor geluidskaarten, dit heeft in het verleden wel eens gewerkt met een oude Yamaha, maar dus niet met deze Triton. IK blijf het gek vinden...

Geeft niks hoor, iedereen is een beginner geweest.

Maar als je niet wat duidelijker bent, dan is het moeilijk om je verder te helpen: wat voor kabeltje heb je op welke input van je geluidskaart? Normaal zou je toch echt makkelijk je triton te horen moeten krijgen. Als je een hoofdtelefoon op je triton aansluit, hoor je dan het juiste geluid?

Als ik mijn koptelefoon opzet hoor ik mijn triton, jah. Als ik "Local Control on" uitzet niet meer(stond in de instructies dat dat moest). Verder heb ik een kabel die aan de ene kant twee MIDI uitgangen heeft(eentje met 5 puntjes en zo) en aan de andere kant een 17 pins-dins die je op je geluidskaart kan zetten. In het boek noemen ze zo'n kabel een MIDI-adapter voor geluidskaarten. Dit is de enige opstelling die ik heb. Nu laat ik het hele gebeuren van kanalen nog achter wegen, want misschien ligt hier al wel het probleem. BTW, MIDI in(kabel), zit in MIDI out van triton, en MIDI out(kabel), zit in MIDI in van triton.

Zo dus:

Attachments

• tritonoutput.jpg
    tritonoutput.jpg
    27,5 KB · Bekeken: 89
Die moet ik dan gewoon in luidsprekers input van mijn geluidskaarten stoppen?

De main out van je triton in de line in van je PC en normaal moet het dan lukken hoor.

Ik denk dat je setup er zo moet uitzien:

Attachments

• triton.jpg
    triton.jpg
    8,4 KB · Bekeken: 82
Heb je een mixer(tje)? Dat zou het allemaal aanzienlijk vergemakkelijken (en de geluidskwaliteit verbeteren).

Maar op zich komt je probleem volgens mij hier op neer: midi kan geen audio versturen, alleen boodschappen over wat een instrument moet doen. Sluit je alleen midi-kabels aan, dan kun je je Triton dus niet horen. Je pc wel, omdat die op je boxen aangesloten is. Je moet dus zowel audio- als midikabels aansluiten om te zorgen dat je kunt sequencen en dat je Triton te horen is.

Wil je alles kloppend krijgen (midi én audio), dan moet je het zo aansluiten:
TRITON MIDI OUT => PC MIDI IN
TRITON MIDI IN => PC MIDI OUT
TRITON LINE OUT => PC LINE IN
PC LINE OUT => SPEAKERS (kan ook vanuit SPEAKERS OUT, afhankelijk van wat je setup is)

Bij de Titon Line Out: doe je mono, dan vanaf het L-kanaal (tevens mono-kanaal) naar de PC line in; stereo kan ook, omdat je line-in stereo is. Dan moet je een splitkabel hebben, die vanaf twee jacks (voor in je Triton) gaat naar één minijack (voor in je pc), wat natuurlijk aan te raden is om je stereo niet kwijt te raken (zie hierbij ook de foto van het backpanel in Synthesizer11's post; op die foto zitten de twee kabels in het L- en R-kanaal en staat er een kruis door de midipoorten).

Dan nog iets belangrijks: je moet in je geluidskaartinstellingen instellen waar je Midi Out naartoe gaat. Standaard gaat dit namelijk naar de ingebouwde 'synth' van je geluidskaart, maar jij wilt natuurlijk dat-ie naar een externe synth (in casu: je Triton) gestuurd wordt. Hoe die optie heet verschilt per geluidskaart, maar waarschijnlijk heeft het wel een logische naam. Onder andere te vinden onder Start => Instellingen => Configuratiescherm => Multimedia => Midi (maar misschien anders in andere Windows-versie en misschien moet je het ook nog apart instellen in Cubase).

Misschien ook nog nodig: let bij de volumeregeling even op het volume van de Line In van je geluidskaart. Je geluidskaart moet het audio-signaal van je Triton namelijk doorsturen naar je boxen, dus dat volume moet wel hoog genoeg staan om iets te kunnen horen.

Laatst gewijzigd:
Back