zelfbouw softsynth

Lenx

Ingeburgerd
Het begint bij mij al een tijdje te jeuken om zelf een softsynth te maken. ik zou willen de richting van fysische modelering inslaan.
Heeft iemand daar tips en ervaring mee?
Ik zou het willen doen in java, maar m'n java kennis is nog een beetje te ondermaats vrees ik.

ik zou bv beginnen met een snaarmodel te maken en misschien al een simpele resonator zoals een pijp.

mocht je ooit eens in VST willen programmeren moet je maar is kijken op de KVR-VST site (ff googlen). Daar zitten een aantal van die zelfbouw softsynth makers bij..

Ik ben bezig met een eigen softsynth in C. Het ligt allemaal een beetje stil nu maar ik ben wel een eind gekomen, het maakt al geluid :)

Java heb ik ook niet zoveel ervaring mee. Er zijn geloof ik wel een aantal libraries voor geluid output in Java om je leven wat gemakkelijker te maken.

Op de music-dsp mailinglist (ook ff googelen) kun je veel vragen kwijt over digitale geluidsynthese enzo. Bovendien hebben ze een library met stukken code om bijvoorbeeld snaren te modeleren of voor filters ed.

Thx allemaal, hiermee kan ik al een eind op weg.
Ik zal mij daar eens op toespitsen.

lenx

Ookal is java relatief makkelijker te leren dan C++...Ik zou er niet voor gaan. Java werkt altijd met een virtual machine (softwarematige processor zeg maar) daardoor wordt alles ttrrrraaaaaaaaaahhhgggg.

De geluidslibraries die er zijn zijn ERG lastig als je nog niet zo op de hoogte bent met java (OOP over de kop getrokken wat mij betreft). Kan je beter direct aan C++ beginnen. Daarnaast zijn die libraries zo gemaakt dat het weer bruikbaar is voor elk platform...er is geen rekening gehouden met het feit dat mensen wel eens softsynths zouden willen maken helaas ;)

Je kan ook DXi (DirectX Instruments) maken tegenwoordig. Er staat een template file op http://www.thedirectxfiles.com/developers.htm

Laat ons maar weten hoe de progress is! Ik zou zelf ook graag aan iets willen beginnen maar ben helaas enkel op de hoogte met java en (nog) niet zo met c++. En anders kom ik niet meer aan m'n muziek toe =( ...keuzes keuzes ;)

PS. Ik weet niet of het compatible gaat worden/is, maar C# is een nieuwe programmeertaal voor .NET van Microsoft. Lijkt behoorlijk op Java maar voor zover ik heb begrepen kan je er pure machine code van laten bakken!! Dat biedt perspectieven misschien 8) 8)

Op zich is het geen slecht idee om de VST SDK van Steinberg te downloaden. Daar staan een aantal stukken voorbeeldcode in (in c, dat wel) die je in principe zo kan gebruiken. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is het stuk code dat het geluid opwekt te vervangen door eigen code en klaar is je plugin. Dan hoef je je helemaal niet bezig te houden met het afspelen van geluid enzo, je hoeft alleen een grote array met sampletjes te maken die voor je wordt afgespeeld.

Re: zelfbouw softsynth

Origineel geplaatst door Lenx
Het begint bij mij al een tijdje te jeuken om zelf een softsynth te maken. ik zou willen de richting van fysische modelering inslaan.

Physical Modeling is de allermoeilijkste synthese: veel suc6! :geslaagd:

Als je geen verstand hebt van C++ zul je daar eerst in moeten verdiepen. Java en muziek werkt gewoon niet.
En als je een rookie Java programmeur bent dan zou zeggen dat je nog een hele lange weg te gaan hebt.
Maar het C++ coderen is nog een peuleschil bij de wiskundige formules die je om je kiezen krijgt. En als je iets van Fourier snap dan heb je het al snel stukken makkelijker. Het zal zeker niet makkelijk zijn, maar het kan wel.

Even iets over java. Op www.hitsquad.com staat een speciale versie van Java speciaal om muziek programma's mee te maken. Wat ik hier allemaal zie is allemaal rommel. Java is uitstekend om er muziek software mee te maken. DirectX kun je er zeker in verwerken en ik raad het ook zekers aan.

Ik heb die kit (java) gedownload en ik ga hem eens rustig doornemen. Het belooft toch wel wat.

degene die in Java een proggie kan programmeren dat strak genoeg loopt is mijn held....vanwege de JVM kan je nooit lowlevel genoeg coden imho....

Nu oppassen jullie... JAVA is bruut... Vooral 1.4 die dadelijk komt. Met veel directere toegang tot hardware.

fuse... Hebben wij niet ooit samen in de collegebanken gezeten met die damn Fourier transformaties? En nu allebei JAVA....

Kzal de java 1.4 API eens door gaan nemen. Kan me haast niet voorstellen dat ze direct hardware aan gaan laten spreken. Loopt nogal tegen de princiepes van het java 'idee' in.

En kommop mensen... Java is een leuke taal...dat zeker... (leuk om zometeen mobieltjes te programmeren) maar het is gewoon voor audio niet de beste keuze!!!

Kwil volgende week mij eens wat gaan verdiepen in VSTi's. Wil uiteindelijk heel simpel een zaagtandje kunnen reproduceren via m'n toetsenbord... DAN BEN IK AL HEEL BLIJ!

Wieweet post ik de code hier dan nog wel. Dan is het misschien alleen nog maar wat formules knutselen. Maar ik beloof nog nix... wieweet snap ik er geen jotum van :) *D

mja, ik ben al helemaal ontmoedigd. ik ben maar een java-rookie en dus helemaal niet in staat om zo'n dingen te programmeren.
Het is vooral de techniek van de fysiche modelling die me interesseert en dat schrikt me helemaal niet af.
En wat die fourier betreft, ik moet ze tegen maandag kennen, kheb nog examens:stupid

oja, tis idd wel heel tof dat je binnenkort mobieltjes kan voorzien van java-progjes, daar kijk ik wel naar uit!

lenx

oja, tis idd wel heel tof dat je binnenkort mobieltjes kan voorzien van java-progjes, daar kijk ik wel naar uit!

ojee CODE RED, dadelijk wordt mijn mobiel ook nog gehackt, das is wel het laatste waar ik naar toe wil.

mja, ik ben al helemaal ontmoedigd. ik ben maar een java-rookie en dus helemaal niet in staat om zo'n dingen te programmeren.
Het is vooral de techniek van de fysiche modelling die me interesseert en dat schrikt me helemaal niet af.
En wat die fourier betreft, ik moet ze tegen maandag kennen, kheb nog examens:stupid

lenx

Hmmm... ik zou me niet laten ontmoedigen hoor. (op java na dan ;)) maar als je er voor open staat om ff wat tijd te steken in VSTi's en/of DXi's bouwen dan kan daar met alle online documentatie denk het snelst wat leuks en goed bruikbaars uit rollen... Fourier en die Physical modeling lijkt me nou juist iets wat super lastig wordt voor mij persoonlijk :( Moet je zo'n achterlijke wiskundige formule ombouwen naar iets praktisch bruikbaars in een progtaal...=(
Van Fourier is trouwens best veel code materiaal op het net te vinden... Dat wordt weer lekker prutsen :)

Zitten de ontwikkelaars van de Delay Lama niet al stiekum op dit forum ook????? :eureka:

lenx

je zou met Reaktor of met een nord modular eens kunnen experimenteren met PM modellen..

Olaf

Back