De housecultuur in Nederland

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Digimod

Really cool stuff
De housecultuur in Nederland

DOOR! is een boek over de house in Nederland en is afgelopen weekeinde verschenen. Eind jaren ‘80 kwam deze elektronische dansmuziek via Chicago en New York in Amsterdam. Inmiddels is house een heuse muziekstijl in Nederland geworden. Jaarlijks gaat er zo’n 500 miljoen euro om in de sector.

http://www.tweevandaag.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=28612

Bron: Twee vandaag ( Tros )

Re: De housecultuur in Nederland

Re: De housecultuur in Nederland

Origineel geplaatst door Digimod
DOOR! is een boek over de house in Nederland en is afgelopen weekeinde verschenen. Eind jaren ‘80 kwam deze elektronische dansmuziek via Chicago en New York in Amsterdam. Inmiddels is house een heuse muziekstijl in Nederland geworden. Jaarlijks gaat er zo’n 500 miljoen euro om in de sector.

http://www.tweevandaag.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=28612

Bron: Twee vandaag ( Tros )

Gezien,met een goede visie van Eddie de clerq

zonder te willen vervallenin een geloofsdiscussie: het boek is met name interessant vanwege de mening van stichting naar house. ik ben benieuwd hoe ze dat in zo'n boek brengen

Denk dat de acties en bezwaren van naar house enkel op de id$t hardcore/grafherrie van toepassing is.. want daar vinden alle excessen plaats..

Origineel geplaatst door Croaton
zonder te willen vervallenin een geloofsdiscussie: het boek is met name interessant vanwege de mening van stichting naar house. ik ben benieuwd hoe ze dat in zo'n boek brengen

en of ze het uberhaupt brengen.. :erm:

Origineel geplaatst door Jazper
Denk dat de acties en bezwaren van naar house enkel op de id$t hardcore/grafherrie van toepassing is.. want daar vinden alle excessen plaats..

dat leek me idd ook een beetje. Want ik heb nog maar zelden op een feest kruisen gezien of teksten over satan gehoord ;)
Maar ja, net zoals zovele anderen hebben ook zij al hun mening klaar zonder dat ze er eigenlijk iets vanaf weten.

Vind het ook een beetje raar dat net wordt gedaan alsof de combinatie drugs en muziek specifiek iets voor house is, alsof de 60's nooit gebeurd zijn.

Juist dit soort super-oppervlakkige reportages geven house muziek en cultuur een slechte naam.
En dan zo'n opmerking dat het nu een "heuse muziekstijl is geworden". Tsja, met die constatering zijn jullie dan ook wel zo'n 15 jaar te laat jongens!

Ja.. doet me allemaal een beetje knullig aan.. reportage zou zo uit '93 kunnen komen..:)

Origineel geplaatst door Jazper

Je hebt het zelf allemaal gezien op TV he :|

Origineel geplaatst door King of Snake
Juist dit soort super-oppervlakkige reportages geven house muziek en cultuur een slechte naam.
En dan zo'n opmerking dat het nu een "heuse muziekstijl is geworden". Tsja, met die constatering zijn jullie dan ook wel zo'n 15 jaar te laat jongens!

Alsof er geen drugs gebruikt wordt op house party's?
Degene die ik ooit in het verleden bezocht Eind 80 (in de tijd dat het opkwam) (ja zo oud) was het 1 drugs orgie en dat waren toen de zogenoemde normale.
Hmm een slechte naam geef je jezelf meestal.
En mij valt het op dat er nogal zo nu en dan ook hier op het forum kokketeren wordt met drugs gebruik.
Geen wonder dat men er dan ook mee geassocieerd wordt lijkt me.

Origineel geplaatst door Exzit
Degene die ik ooit in het verleden bezocht Eind 80 (in de tijd dat het opkwam) (ja zo oud) was het 1 drugs orgie en dat waren toen de zogenoemde normale.
.

Nooit van gehoord.
De drugs die toen gebruikt werden waren een blowtje,een pilsje,en de rest adrenaline op een pure beat:D
Pas in 90-91 zag ik de eerste signalen van xtc,maar ja heb me er ook nooit mee bezig gehouden met dat goedje.
De muziek is altijd de xtc geweest.

Valt me sterk op dat als iemand de naam 'house' laat vallen er totaal niet gedacht wordt aan echte house - chicago house deephouse, dat soort dingen... Die dj in het filmpje noemde dat zelfs groove :confused:

Waarom noemt men het gewoon niet elektronische dansmuziek i.p.v. house want die laatste naam associëren met bvb de heer tijs verwest vind ik house helemaal geen eer aan doen.

Tot daar mijn bescheiden mening.

Strekking is gewoon dat house zijn langste tijd heeft gehad.. alles is saai en suf geworden.. :r

Laten we eerlijk zijn,, In nederland zijn we er nooit in geslaagd een echte housecultuur van de grond te krijgen.

Iedereen in de scene, gebruikte, neukte en verbruikte, maar er zijn te weinig mensen geweest die de cultuur echt respecteerde.

Het feit dat gabberhouse het gemaakt heeft tot de hype van de jaren 90 en dat over de ROxy niet eens meer gepraat wordt, spreekt mij boekdelen.

Oohhhh Nederlanders,,, zucht

Origineel geplaatst door Exzit
Hmm een slechte naam geef je jezelf meestal.
En mij valt het op dat er nogal zo nu en dan ook hier op het forum kokketeren wordt met drugs gebruik.
Geen wonder dat men er dan ook mee geassocieerd wordt lijkt me.

:dubbel:

Over opervlakkigheid gesproken... Op basis van wat jij ooit gezien hebt Eind jaren 80 en wat je hier op het forum hebt gelezen (niet veel dus) kom jij met zo een quote af...

Tuurlijk dat er drugs gebruikt worden. Net zoals dit altijd samenhangt met muziek. Vroeger en nu. Alleen hebben de media nu een veel grotere invloed dan toen.

En dat was vroeger het grote excuus om die (toen nog zo onbekende) freaks die naar house luisterden te kunnen dwarsbomen in hun nieuwe cultuur. Het is zeker niet goed om het probleem te minimaliseren, maar het is zeker niet alleen een house fenomeen.

Ik hoor trouwens van meer en meer festivals waar geen house wordt gedraaid, dat die ook aan het spul zitten. Dus...

hahah, die ouwe nicht van een de Clerq zit er ook tussen.. :D

hallo.. Edwin Diergaarde? :confused: Kolere zeg, die kom je alleen maar tegen op de TROS zomertoer toch? :D
Zegt ie: "ja dit is electro" en wat zet ie op? Miss Kittin... aargg

Ik snap ook niet zo goed waarom de halve docu weeeer gaat over pillen etc..

R

Origineel geplaatst door Arv
hahah, die ouwe nicht van een de Clerck zit er ook tussen.. :D

R

Samen met kees heus,en van bellen,toch wel een hele prominente rol gehad,in het opstarten van "housend nederland"
Respect voor de man

Origineel geplaatst door KeesVerkerk
Laten we eerlijk zijn,, In nederland zijn we er nooit in geslaagd een echte housecultuur van de grond te krijgen.

Iedereen in de scene, gebruikte, neukte en verbruikte, maar er zijn te weinig mensen geweest die de cultuur echt respecteerde.

Het feit dat gabberhouse het gemaakt heeft tot de hype van de jaren 90 en dat over de ROxy niet eens meer gepraat wordt, spreekt mij boekdelen.

Volledig mee eens,
vandaar dat ik van 88 - 95 veelvuldig in duitsland te vinden was op vele parties. Beste party ooit was mayday - judgement day editie. Waanzinnig was dat.

Kleinschaliger was een van de beste parties in hannover in een oude vervallen bioscoop, met op een keukentafel 3 uur lang hardfloor live (toen nog erg onbekend).

De nederlandse housecultuur heeft alleen in de underground echt bestaan in mijn ogen. (Weemoedig terugdenkend aan de gaultier parties, met carl cox de hele avond achter de draaitafels)

Enige goede docu over de house heb ik eens een keer op de BBC gezien.. geen idee hoe het heet.. of wie de maker was.. maar echt alles en iedereen kwam aan woord.. gaarne info..

Origineel geplaatst door trash
Samen met kees heus,en van bellen,toch wel een hele prominente rol gehad,in het opstarten van "housend nederland"
Respect voor de man

Zekers. i totally agree my friend!

ik heb nog een reportage van ZEMBLA op video uit 1991 over die opkomende jongeren cultuur, de house.
En dat is wel een mooi tijdbeeld.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back