Akai of Emu sampler kopen?

Techz2k4

Ingeburgerd
Ik zit nu te pielen met alleen de RM1x. Techno gaat al lekker maar als het meer op trance moet lijken mist de Yamaha toch wat power. Nu wilde ik een sampler gaan gebruiken om zo'n lekker vette combo van diepe kick + vette bas. Zo'n echte dikke dichtgesmeerde basis, die je muziek "bottom" geven. Ik heb al wat goedkope samplers op het oog. Akai S1000, 3000 3200(XL) of Emu Esi serie.

Nu heb ik al begrepen dat de Akai's lekker knallen, maar de Emu's betere filters heeft. Echter een Esi zonder Turbo-kit heeft nogal weinig outputs.

Met welke goedkope sampler bereik ik eenvoudig dit resultaat? Akai of Emu?

Goede compressor doet ook wonderen.
(daar zijn overigens al zat draadjes over gepost)

Voor kicks is een oudere Akai toch wel handiger denk ik. (12 bits?)

Het allerbelangrijkste is het mixen nog trouwens.

Re: Vette trance sound

Origineel geplaatst door Techz2k4
Ik zit nu te pielen met alleen de RM1x. Techno gaat al lekker maar als het meer op trance moet lijken mist de Yamaha toch wat power. Nu wilde ik een sampler gaan gebruiken om zo'n lekker vette combo van diepe kick + vette bas. Zo'n echte dikke dichtgesmeerde basis, die je muziek "bottom" geven. Ik heb al wat goedkope samplers op het oog. Akai S1000, 3000 3200(XL) of Emu Esi serie.

Gebruik je een computer als sequenser? Denk dan eens aan een softwarematige sampler (bijvoorbeeld battery).
Voor basslines zou ik toch een synth (al dan niet software) gebruiken.

succes !

en niet 1'e kick hè pipoo ;)

Layeren die kicks! de attack van den èène, de bottom color van den andere, geflavoured met nog nen andere flapper derop.... heb er soms 4 of 5 boven mekaar. Dan compressie erop dat het punteerd, met die attack van de compressor spelen, realease, niet te diep gaan ook niet, ook niet in de ratio. En dan je verhoudingen tussen de kiX in de sampler alsnog aanpassen, ook in de FilterZzz.
Belangrijk is experimenteren, maar ook vooral horen of hij bij je idee past van de te maken sfeer of tune, dig it? Achteraf helemaal op het laatste kan je hem dan hersampelen omdat midi traag is...zodat je 1sample overhoud. Zie je het nog zitten?;)
Enfin, het hoeft hoegenaamd zo niet te gaan zoals ik aanhaal, ieder zijn werkwijzes hè.

In de running al de genodigde basslines, hihats,claps bijvoegen kan ook al helpen het niet te ver te drijven en het ideaalbeeld te bespoedigen. Geef je oren regelmatig rust, gebruik studiomonitors en vergelijk met cd's dewelke het resultaat je wil met een switchbox op dezelfde monitors!

go go go for it! schhhhhhhhhiiiieeeeeeeBoNG bom s bom s bom s bom :halleluja

:mega:

ps: AKAI!:walker:

De ESI is een behoorlijk gedoe :(. Wel cheap, maar geen waveform display, en het overzetten gaat niet echt makkelijk. Bij alle samplers is het wel aan te bevelen om je ook goed even te verdiepen in de extra (SCSI)-zooi die je er bij moet halen (HD, CD). Dit vind ik zelfs zo'n gedoe dat ik je eigenlijk aanbeveel om gewoon soft te gaan; genoeg storage, makkelijk mee te werken, geen obscure formaten.

Nu heb ik al begrepen dat de Akai's lekker knallen, maar de Emu's betere filters heeft. Echter een Esi zonder Turbo-kit heeft nogal weinig outputs. Met welke goedkope sampler bereik ik eenvoudig dit resultaat? Akai of Emu?
Je zou er nog een bij kunnen zetten in die prijsklasse: de Yamaha A3000. Maar 'eenvoudig' wordt het pas als je een goede routine hebt opgebouwd; als je zo'n ding haalt moet je er toch even mee werken voordat 't je 2e natuur wordt. Ik zou zelf voor de Akai gaan; de filters van de ESI zijn mooi en wat warmer dan die van de Akai (vergelijkingsmateriaal: S2000 - heeft ook een lekker ranzig 30khz randje), maar ik vind de bediening op de ESI een crime ;). Ik heb dan ook nog een Micromodular waar ik qua filters toch alles in kan smijten wat ik wil, dus misschien is dat ook nog een ideetje :).

Re: Re: Vette trance sound

Re: Re: Vette trance sound

De ESI is een behoorlijk gedoe

hier sluit ik me geheel bij aan...vooral de plaatsing van samples op het keyboard vond ik ronduit waardeloos. Laat staan als je dat achteraf nog wilde veranderen :(. Een Akai lijkt uitgebreider, maar ik kan er veel logischer mee werken <- vooral door betere display

ik heb trouwens ook een Roland S-760...gebruik ik voor alles behalve drum&percussie. Klinkt ook super! Leercurve was wel iets langer dan die van de Akai, maar ik vind het een geweldig ding!

nou...omdat iedereen zo negatief is over die E-Mu samplers :

een ESI heeft veel meer mogelijkheden als de Akai samplers....echt waar...

de bediening is juist zeer gemakkelijk,alle functies zijn met 2 x drukken te bereiken...je kunt heel makkelijk elke toets een andere sample of dezelfde sample een ander filter,andere output,ander startpunt e.d. geven....probeer dat maar eens met een Akai...

die 'bottom' die je wilt,kun je met een combinatie van filters en envelopes zo kneden tot het gewenste resultaat...
filters die je niet vind op een Akai.....ja,1 filter...

voor een paar honderd euro heb je een ESI-32 of 4000 met turbo en alle bijbehorende spullen...en die sampler heeft nog altijd meer power en bedieningsgemak als vele softsamplers en zeker als Akais van die prijs...
dat mensen 'm ingewikkeld vinden komt waarschijnlijk door de vele mogelijkheden die het apparaat heeft...

en als je helemaal into samplen bent zou ik een e6400 ultra of zo kopen.....

Akai samplers hebben een goede naam,daar betaal je voor....maar als je je samples uitgebreid wilt kunnen bewerken met dezelfde mogelijkheden als een synth kom je toch echt bij E-Mu terecht...( of je moet geld hebben voor een Kurzweil )...

samengevat : Akai is een goede sample-player....E-Mu een sample-synth...;)

Ik zit er ook aan te denken een tweedehands sampler te kopen. Eerst was ik van plan een Z4 te kopen maar daar is het één en ander tussen gekomen (andere toestellen die prioritair zijn). Met andere woorden ik zoek nu een tweedehands racksampler, maar ik heb het wat lastig welke juist te kiezen.

(indien ik dit beter in een nieuw topic plaats moet je het maar melden dan verwijder ik dit bericht)

>>> Budget: maximaal 300 euro, liefst nog minder (niet veel ik weet het maar ik wil nu eindelijk eens die stapel disco-vinyl in mijn muziek gebruiken, en vocals).

>>> Enkele eisen:

- Moet WAV bestanden kunnen lezen. Of als er een computerprogramma voorzien is om WAV bestanden om te zetten in het te lezen bestand van de sampler is dat uiteraard ook goed. Maar ik moet zowieso mijn WAV bestanden kunnen gebruiken.
- Moet kunnen loopen en moet filter(s) hebben (praktisch alle samplers kunnen dit dacht ik maar ik zet het er toch maar bij).
- Minimaal 2 mb opslagruimte.
- Duidelijke interface.
- Hoe groter het scherm hoe beter maar dit is niet meteen prioritair -> een meer intuïtievere interface vind ik véél belangrijker.
- Het mag een 12-bitter zijn.
- Een snel werkende sampler is een pluspunt, niemand houdt ervan om te wachten (en zeker ik niet, ik ben nogal van het ongeduldige soort helaas).

>>> De belangrijkste eisen even resumeren:
> bedieningsgemak
> compatibel met WAV
> loop en fiter mogelijkheden

>>> Waarvoor wil ik de sampler gebruiken?
- Voornamelijk loops, die ik dan filter.
- Vocals
- In mindere mate als synth maar het kan heel goed zijn dat daar verandering in komt; geluidje samplen van vinyl of iets anders en daar dan een melodietje mee spelen (heb nogal moeite om die goede sounds na te bouwen, vandaar dus).

Wie kan me helpen? Alvast erg bedankt.

PS. Eventjes zeggen dat ik een E-Mu MP-7 bezit; ik zal dus waarschijnlijk minder moeite hebben om een ESI sampler onder de knie te krijgen dan iemand die geen E-Mu ervaring heeft. Maar dan nog een apparaat van een ander merk is ook goed; ik ben zeker niet te beroerd om mij een paar weken in een apparaat te verdiepen. Leercurve speelt niet echt een rol dus. Gemakkelijke bediening wél maar dat is niet hetzelfde dacht ik.

Laatst gewijzigd:
Zo bedankt voor de vele entousiaste reacties. Helaas is het nog niet helemaal duidelijk voor mij, zeker omdat ik geen zin meer heb om iets te kopen wat niet is wat ik zoek.

fuse: Aan die compressor heb ik ook al gedacht, 1 kanaal voor de kick en 1 voor de bassline.

sten: de computer komt er voorlopig niet MEER bij kijken. De uitgebreide mogelijkheden en bedieningsgemak in combinatie met mijn beperkte muzikale kennis is een killer voor mijn creativiteit. Daarom heb ik de Rm1x gekocht, geweldig apparaat.

Prophet: De reden voor het aanschaffen van een sampler is juist omdat ik eigen kicks wil knutselen. Maar je tips zal ik zeker gaan gebruiken, thx!

Nog steeds lastig, maar een vraag voor de Akai voorstanders, die sound van de S1000 is dat echt zo bijzonder, of klinkt een S3000 net zo goed. Olav Bassoski zegt van wel, en zijn sound bevalt met wel.

fuse: Aan die compressor heb ik ook al gedacht, 1 kanaal voor de kick en 1 voor de bassline.
2 woorden hiervoor: Side-chain compressie! (of zij er dat 3?)

Voor de rest is het ook vrij simpel. De Akai's hebben meer bottom end en zijn iets beter
geschikt voor percussie. De Emu's zijn iets 'wolliger' en hebben een betere synth engine
(niet alleen de filters maar ook de wereldberoemde 'cords' zijn niet te onderschatten)
zeker in combinatie met ZoeOs een echte aanrader. Koop echter geen ESI.

Als je het in de tweedehands markt zoekt, moet je niet lager gaan dan een
Akai S3000XL (of liefst zelfs een S5000). Een Emu 5000 Ultra (of hoger).
Hou ook rekening met de geinstalleerde uitbreidingen...

Origineel geplaatst door dione
Akai samplers hebben een goede naam,daar betaal je voor....maar als je je samples uitgebreid wilt kunnen bewerken met dezelfde mogelijkheden als een synth kom je toch echt bij E-Mu terecht...( of je moet geld hebben voor een Kurzweil )...

samengevat : Akai is een goede sample-player....E-Mu een sample-synth...;)

Ik sluit me hier vol bij aan, ik bezit 1 6400 Ultra en een 5000 Ultra en ben over beide super tevreden.
Wereld machines.

Ik gebruik zowel Akai als Emu, de samplers van EMU zijn door de jaren
heen altijd gebruiksvriendelijk geweest of het nu de ESI serie of
de E5000 betreft, Akai is vanaf de S5000/S6000 gebruiksvriendelijke geworden.
Emu is meer voor een muzikant ontworpen daartegen is Akai meer voor
een technicus ontworpen.
Met de S5000/s6000 hebben ze een stap in de goede richting gedaan,
Heb ook nog een oude serie van Akai de S3200 maar die gebuik ik
alleen als player.

Ik denk met een beetje sparen dat je voor een Akai s5000 of
een Emu E5000 moet gaan..

Een beetje zoeken en je komt deze samples al tegen rond de 500 euro ..

Ik gebruik een E5000 Ultra Full options(8 extra outputs, 4extra inputs en de RFX card). Deze bak is echt waanzinnig, je kunt b.v. je synths via de ingangen door de emu filters halen of hem als FX bak gebruiken.
Zelf heb ik het idee dat als je wat door de Emu haalt de klank wat vetter wordt

He extremo, hoe makkelijk gaat dat, zo'n Emu als effects bak gebruiken? Je hebt in ieder geval de RFX kaart nodig he? Ik heb gelezen op het Dogs on Acid (of Emus on Acid?) forum dat dat zo omslachtig was dat het niet aan te raden was. Het gaan mij om de z-plane filters. Kan je echt realtime alles van de inputs door de outputs filteren? Hoeveel latency krijg je dan?

Hopelijk ga ik niet te ver off-topic maar weet iemand misschien of je de filters van de Emu-x kaart (voor in de PC) ook als VST effect kan gebruiken? Ik weet dat je zijn effecten nl. als VST effect kan toepassen. Ik wil die filters, maar heb het sampler gedeelte niet nodig! :luv: (O ja, de filters zijn wel gelijk de reden dat ik de topic starter de Emu aanraadt).

He extremo, hoe makkelijk gaat dat, zo'n Emu als effects bak gebruiken? Je hebt in ieder geval de RFX kaart nodig he? Ik heb gelezen op het Dogs on Acid (of Emus on Acid?) forum dat dat zo omslachtig was dat het niet aan te raden was. Het gaan mij om de z-plane filters. Kan je echt realtime alles van de inputs door de outputs filteren? Hoeveel latency krijg je dan?

Om de Emu als Effect bak te gebruiken heb je de RFX card nodig.
De RFX card is wel wat omslachtig, maar als je er wat tijd in steekt is ie de moeite wel waardt.

Mijn Access Virus haal ik vaak door de emu heen om zo het geluid wat op te dikken met de emu filters. Een vertraging van het binnenkomende signaal is mij nog nooit opgevallen.

Origineel geplaatst door Breed

Hopelijk ga ik niet te ver off-topic maar weet iemand misschien of je de filters van de Emu-x kaart (voor in de PC) ook als VST effect kan gebruiken? Ik weet dat je zijn effecten nl. als VST effect kan toepassen. Ik wil die filters, maar heb het sampler gedeelte niet nodig! :luv: (O ja, de filters zijn wel gelijk de reden dat ik de topic starter de Emu aanraadt).

De filters kun je niet als VST-effect gebruiken....die filters maken deel uit van Emulator X,de softsampler....

De effecten horen bij de geluidskaart.....en ook die kun je (nog) niet als VST-effect gebruiken....

Goede compressor doet ook wonderen.

Een goeie sample of kick doet wonderen. Ik vind dat hier op het forum het ge(mis)bruik van een compressor soms wordt overschat. Als jij een fatsoenlijk bas-geluidje hebt (gesampled of uit een synth) en een goeie kick (of meerdere) gebruikt, heb jij echt geen compressor nodig.
Juist met synthesizers en samplers heb je 100% controle over je dynamiek, dus ik zie de noodzaak er niet zo van in.

Mijn bescheiden mening !

Oh ja .. de Esi-32 vond ik altijd een ideaal apparaat, zoals Dione al zegt, kun je het ding razendsnel bedienen door 'sneltoetsen' en 'visgraat' editing heb ik nooit gemist, je moet toch van je oren uit gaan bij het knippen van een sample :confused: ?

ik zou voor akai S3000 gaan
genoeg uitgangen en je drums/percussie krijgen een behoorlijke punch uit die doos
die emu is lekker om erbij te hebben voor de filters, maar dan zou ik meteen gaan voor een grotere zoals een E5000 Ultra

Suc6 ermee

Na het lezen van nog meer reviews en de ervaringen in dit topic heb ik besloten om voor een S3000 of Cd3000 met scsi te gaan. De Akai sluit het best aan bij mijn wensen en smaak, het scherp en hard afspelen van mijn samples. Ik wil er een apparaat bij met power. Tevens zijn de Esi samplers met Turbo-kaart erg schaars en zonder turbo vind ik 4 outputs onvoldoende.

Dus als iemand nog een S3000 of Cd3000 over heeft neem ik hem graag van je af.

Back