[Clavia] Micro Modular pc midi in/out probleem

SpaceAgent202

Sinds 2001
ben ik weer met een lastige vraag...
ik heb een micromodular en een ego-sys miditerminal 4140

de pc in/out van de nord modular hangen aan midi out resp. in van de miditerminal.

als de miditerminal niet communiceert met de pc ofwel als thrubox fungeert, komt er totaal geen geluid uit de micromodular.
als ik één van de kabels los maak, doet de mm het wel.
heb de kabels ook al op andere plaatsen geprikt, maar dit geeft hetzelfde resultaat

bij mn oude awe64 midiconnectie naar pc in/out van de mm had ik dit probleem niet... iemand suggesties?

Heb je niet last van een MIDIloopje? Volgens mij kun je die filters iig in je sequencer instellen, en vaak ook in de control panel van je MIDI interface zelf.

ik snap de omschrijving niet helemaal...wanneer komt er geen geluid uit? als je op de midi in een note on speelt terwijl je de 2 PC midiconnecties op je midiinterface hebt aangesloten?

Olaf

de micromod heeft 2* een midi interface

1-midi in/out, voor noot en controllergegevens

2-pc in/out voor sysex programmagegevens, wordt gebruikt voor de sysex datastroom tussen de micomod en de editor

als je de editor opent, herkent hij de micromod via deze pcmidi connectors en kan je real time editten.

deze datastroom is zo groot, dat de nootjes die de micromod moet afspelen, moeten worden via een ander midi kanaal, namelijk naar de midi-in.

de midi in hangt aan een synth

de pc in out, hangt aan de pc via de miditerminal.

alsde editor is geopend, doet de micromodular het wel, als de editor niet is geopend, gebeurt er niets.
lijkt inderdaad iets va een loopje, maar er brabnde geen data lmpjes op de mditerminal.

als je de pc in-out op een soundblaster midiinterface aansluit, en je doet het zelfde verhaal, reageert de micromod wel op midigegevens via de midi in.

werkt-ie aangesloten op de sb ook als de pc uitstaat??
want ik begrijp dat je midi-dingetje het wel doet als-ie communiceert met de pc. het is vast een rare schakeling in het midikastje, als je die op thru zet.

ja denk dat het aan je miditerminal ligt

Olaf

Eerst even algemene een tip voor zover je dit nog niet wist :

Je moet zorgen dat je de MIDI I/O poort die voor PC data gebruikt wordt uitgeschakelt staat in je sequencer. In Cubase kun je dit via START > PROGRAMMA'S > STEINBERG > CUBASE ... > SETUP MME doen. Je moet de poort die je voor de PC communicatie gebruikt dus op 'inactive' zetten.

Als je LOGIC gebruikt moet je in je WIN.INI zoeken naar :

[Logic]
midiIN_A_SBLive.....=1
midiOUT_SBLive........=1
etc.

Hier is 1 aan en 0 uit en kun je dus de poort van je PC communicatie voor de Nord uitzetten.

Het probleem is vaak dat MIDI interfaces de onnoemelijke hoeveelheid data die over en weer gaat niet aan kan en dan kun je vreemde dingen krijgen... Bij mij slaat alles redelijk op hol als ik dit niet doe :)

Wat ik denk dat er gebeurd als je je Egosys als MIDI thru laat fungeren, is dat het PC OUT signaal meteen weer naar de PC IN van je Nord gestuurd wordt en dat 'ie daar niet zo goed tegenkan. Vandaar dat als je 1 van de kabels lostrekt dat 'ie het dan wel doet.

een extra interface doet inderdaad wonderen.
denk dat het is omdat die miditerminal meteen de inkomende sysex-rommel terugstuurt,..

Laatst gewijzigd:
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mn modular key en de midi interface op de delta 1010. Uiteindelijk bleek dat als de computer uit stond de delta 1010 alles wat op de midi in binnen komt doorlust naar de midi out en dat de modular dat niet zo prettig vind wanneer dat met de pc in/uit gebeurt

Back