VVA (vintage virtueel analoog), bestaat dat???

Doordat technieken sneller verouderen dan 20 jaar geleden, kun je stellen dat 'verouderde' technieken sneller vintage worden.

Mijn maatje Ömür verzameld computers die ik onder mijn bed heb staan. (Commodore, Atari etc) Vintage computers...
Het zal met synthesizers niet veel anders gaan.

Origineel geplaatst door Pim
Doordat technieken sneller verouderen dan 20 jaar geleden, kun je stellen dat 'verouderde' technieken sneller vintage worden.

Vind je? Ik heb het idee dat het juist 20 jaar geleden sneller ging! Ik bedoel, toen (1980) had je nog allemaal analoge meuk en nog geen 5 jaar later is het bijna compleet omgeslagen naar digitaal. Dat vind ik toch een behoorlijk snelle 'veroudering' van techniek. De mooiere en betere machines/synths volgden elkaar in rap tempo op.

R

Origineel geplaatst door smackos
Vintage = ouder dan 20 jaar.

Als het ouder dan rond de 40-50 jaar is dan spreken we van antiek.

Vintage is simpelweg iets wat in vergelijking tot andere producten wordt gekarakteriseerd door uitmuntende eigenschappen, volwaardigheid, duurzaamheid en bovenal een voortdurende aantrekkingskracht. Dat laatste zorgt ervoor dat er aan vintage producten vaak een leeftijd kleeft, waardoor veel mensen vintage verwarren met simpelweg 'oud'. Iets wat vintage is is niet persé heel erg oud, maar het heeft wel een paar jaar nodig om zichzelf te bewijzen. Wat mij betreft heeft de Nordlead 1 zich bijvoorbeeld zeker al bewezen als een vintage synthesizer.

Origineel geplaatst door Pim
De DX 7 is zo off topic als maar kan.

Ik vind absoluut van niet, lees ook goed wat leo schreef:

Origineel geplaatst door Leo
... en bovendien helpen om het ingesleten begrip vintage weer stof tot nadenken te laten zijn, en als het (jullie) lukt zo'n vastgeroest begrip opnieuw te bekijken, definiëren etc,...

Je kunt je niet alleen afvragen of oude VA's vintage geworden zijn, maar even goed andere digitale synths, die toch al wat oud zijn en status kregen, zoals bvb sommige DX synths :)

Origineel geplaatst door Chinetti
Vintage is simpelweg iets wat in vergelijking tot andere producten wordt gekarakteriseerd door uitmuntende eigenschappen, volwaardigheid, duurzaamheid en bovenal een voortdurende aantrekkingskracht. Dat laatste zorgt ervoor dat er aan vintage producten vaak een leeftijd kleeft, waardoor veel mensen vintage verwarren met simpelweg 'oud'. Iets wat vintage is is niet persé heel erg oud, maar het heeft wel een paar jaar nodig om zichzelf te bewijzen. Wat mij betreft heeft de Nordlead 1 zich bijvoorbeeld zeker al bewezen als een vintage synthesizer.

Dit vind ik bvb een zeer mooie definitie van vintage. Daar kan bvb de dx7 onder vallen denk ik.
Het betekend meer dan alleen maar "oud", maar dus ook "karaktervol", "aantrekkelijk", "vooruitstrevend in zijn tjid" etc.

Origineel geplaatst door Arv
Als je dat al vintage gaat noemen dan wordt over een tijdje VA software ook vintage? :confused:

Veel software oefent nu al op een grote groep mensen weinig aantrekkingskracht uit, terwijl iedereen, zelfs de grootste software freak wel een minimoog of een Nordlead1 zou willen. Software zal alleen daarom al niet zo snel vintage worden.

Origineel geplaatst door Chinetti
Veel software oefent nu al op een grote groep mensen weinig aantrekkingskracht uit, terwijl iedereen, zelfs de grootste software freak wel een minimoog of een Nordlead1 zou willen. Software zal alleen daarom al niet zo snel vintage worden.

oude gear had zijn eigen karakterestiek en zo, of kon iets speciaals, soms onbedoeld, waardoor het vintage werd.
of klonk speciaal of dit of dat...
maar wat heeft software waardoor het vintage zou kunnen worden, of een blijvende waarde zou kunnen hebben?
is cubase 2.0 vintage?
fruityloops 2.X?

oke, die cubase is nog enigszins gegeerd, maar toch...

de genericiteit van software, of het feit dat die afhankelijk zijn ook van een geluidskaart, kan dat belemmeren denk ik (toch bij softsynths alleszins)
Misschien, voor sommige va, als het enkel van de convertors afhangt, en zoals sommigen zeggen
slechts een softsynth in hardware is, dat die ook nooit "écht" vintage gaan worden dan?

Ik zat me net af te vragen welke software vintage te noemen is. Ik denk zeker dat Cubase voor de atari en bijvoorbeeld Octamed voor de Amiga wel vintage te noemen zijn: veel mensen zijn lovend over de eigenschappen en er wordt door veel mensen nog gebruik van gemaakt. Het blijft aantrekkelijk spul. Er zijn ook genoeg vintage computer spelletjes....
Zoals ik al zei, het is de kwaliteit, duurzaamheid en aantrekkingskracht wat iets vintage maakt. Dus het zou kunnen gebeuren dat een softsynth vintage wordt. Maar de kans is wel kleiner, omdat met name de aantrekkingskracht van veel software afwezig is.

Trouwens... Roland D-50 is de eerste Virtueel Analoog synth. Vind ik. Tenminste. :)

Origineel geplaatst door Arv
VA vintage? Mwoehahaa
Een doos met DSP's en een interface that's it.. :D

Ja, en een Prophet V is een paar plankjes, wat wasmachineknoppen en een doos ouwe televisieonderdelen.

Mijn definitie van vintage:
Vintage is iets wat in je herinnering inmiddels zoveel mooier is geworden, dat de som der warme gevoelens uiteindelijk groter is dan de feitelijke kwaliteit van het produkt.

Zoals ik al zei, het is de kwaliteit, duurzaamheid en aantrekkingskracht wat iets vintage maakt. Dus het zou kunnen gebeuren dat een softsynth vintage wordt. Maar de kans is wel kleiner, omdat met name de aantrekkingskracht van veel software afwezig is.

We hebben het hier niet over wijn.

In de synthwereld zijn slechte kut synths uit 1981 ook 'vintage'.

Sommige mensen zijn overtuigd dat sommgie oudere versies van Cubase warmer klinken.

Voor degenen die het zich niet realizeren dit is de allereerste!
attachment.php

We hebben het hier niet over wijn.

We hebben het ook niet over wijn, maar omdat je het toch noemt: bij wijn wordt er veel zorgvuldiger omgesprongen met de term vintage. Kwaliteit is ook één van de factoren die meetelt bij het predicaat 'vintage'. Mensen gebruiken gewoon te snel het woord vintage als het op synthesizers aankomt. Een kut synth kan niet vintage zijn, want het is een kut synth. Een cult synth, misschien, maar vintage... nee.

Als Roland bijv de D50 als kaartvorm voor de VARIOS/V-synth uitbrengt dan worden de grenzen nog vager denk ik.

Of wat met die Juno-D? Da's duidelijk een retro (lekker lullen maar dik vet zakken vullen) synth.

Zowieso dat die VARIOS 303/JP8 synths redelijk weinig gebruikt worden her en der.

De Creamware Noah of VST plugin variant? (voordeel van die bakken is dat je hardware/software even oud en bruikbaar blijft).

Maar van de VA 1e generatie denk ik dat je nog niet kan spreken van vintage synths, daar zijn ze nog te nieuw voor. En gelukkig ook nog goedkoop zat 2ehands.

Origineel geplaatst door Hanz

Mijn definitie van vintage:
Vintage is iets wat in je herinnering inmiddels zoveel mooier is geworden, dat de som der warme gevoelens uiteindelijk groter is dan de feitelijke kwaliteit van het produkt.

Hoe poëtisch én waar! :okdan:

Ik heb maar eens de Merriam Webster Dictionary er bij gepakt en veropgesteld dat we het even niet over druiven hebben kunnen we het volgende concluderen:

Vintage
a : period of origin or manufacture <a piano of 1845 vintage>
b : length of existence : AGE

Dit betekent dat mijn Access Virus C <a synth of 2004 vintage> is. :D

Schiet deze maar eens Lek!

Er staat bij: druk- en/of typfouten voorbehouden. Daar is je lek. :D

Zodra het niet meer in de winkel te koop is, is het voor mij vintage geworden. Uiteraard met de kanttekening dat er nog steeds veel vraag naar is.
En ik bedoel niet een bepaald model, maar een soort. Je loopt nog steeds zo naar de winkel en haalt een VA, die niet veel anders is dan een VA uit de vorige eeuw.

Ik vind de definitie van Hanz ook wel mooi.

En nu maar weer lekker muziek maken. Met vintage, VA, romplers, samplers, software, de hele meuk. Met 10 synths op 1 cel.

IMO is iets alleen vintage als het houten zijkanten heeft :D

vin·tage ( P ) Pronunciation Key (vntj)
n.
The yield of wine or grapes from a vineyard or district during one season.
Wine, usually of high quality, identified as to year and vineyard or district of origin.
The year or place in which a wine is bottled.

The harvesting of a grape crop.
The initial stages of winemaking.
Informal.
A group or collection of people or things sharing certain characteristics.
A year or period of origin: a car of 1942 vintage.
Length of existence; age.

adj.
Of or relating to a vintage.
Characterized by excellence, maturity, and enduring appeal; classic.
Old or outmoded.

Of the best: played songs that were vintage Cole Porter.
Of the most distinctive: “Fatalism has coexisted with vintage American overconfidence” (Thomas Oliphant).

uuhh.... kut is lekker, toch?!

Back