Spirit Sx Wordt Moe

Alex Omega

a.k.a Brainthief
Hallo,

mijn mixer hangt door zijn hoefjes,

voor het eerst heb ik alle inputs ingebruik en wat blijkt?

2 kanalen geen geluid, 4 kanalen geen indicatie op de +db- ledjes....

faders van kanaal 1 en 2 beginnen te "lekken" als ik ze terug schuif nog steeds geluid....

=(

Hoe kan ik dat zelf fixen? ik neem aan dat repareren duur is, dus ik wil zoveel mogelijk zelf doen.
heb wel de schema's enz.

Is dit te doen?

Re: Spirit Sx Wordt Moe

Origineel geplaatst door Alex Omega

faders van kanaal 1 en 2 beginnen te "lekken" als ik ze terug schuif nog steeds geluid....

Heb je niet toevallig een pre-aux ietsje openstaan ?

Zo'n spirit bestaat aan de binnenkant uit 1 grote printplaat, lastig te onderhouden.

Aah,

Minder erg dan ik dacht....

ik heb nu wel gekloot met die auxen....misschien klopt daar nu iets niet....effect uit dan geven alle kanalen geluid allen
het led-brugje geeft bij de laatste 4 mono's geen licht....

dat moet toch op te lossen zijn?

@flesje: Thanks!

MMM, nog steeds iets vaag....

Ik wil over 4 kanalen via mijn auxen compressen maar waarom hoor ik maar 1 kant iets doen?
Ik heb de compressor gewoon stereo aangesloten, middels zo'n gesplitste jack...

Zo eentje met 2 ringen op de plug..... wat doe ik fout i.c.m. mijn spirit SX???

de aux van de spirit stuurt mono uit dus als je echt stereo wilt aansluiten zul je twee auxen moeten oppofferen.

Je gebruikt nu insert kabels om een mono signaal te splitten. Dat gaat dus niet (logies)..

Maar het is wel meer gangbaar om te compressen via je inserts ipv. je auxen. Dus mits je geen speciale reden hebt om te compressen via je aux, zou ik die jacks die nu in je auxen zitten eens aansluiten op je inserts, dan werkt het compressen ook veel beter. (en ook L+R).

succes.

@Synthmann: Thanks! verklaard een boel!

@flesje: Hoe kan ik dan mijn Bassline en Kicks samen compressen? Mono?

Greetz Alex....

@flesje: Hoe kan ik dan mijn Bassline en Kicks samen compressen? Mono?

Ah, op die fiets... ;)

Dan zou ik ze ook op je aux laten staan idd, en wel een pre-aux, met je faders helemaal dicht. Op deze manier heb je dan toch een soort van insert idee omdat je geen 'dry' signaal meer hoort, enkel het gecompreste 'wet' signaal (omdat je fader dicht staat...) Als kabel gebruik je dan enkel mono jack naar dubbel mono jack, je kan dan niet meer pannen op je kanaal zelf, maar het lijkt me dat dat voor een baseline en een kick die samen door een compressor gaan ook niet nodig, die houd je IMO toch het beste in het midden. Wil je dit niet, dan kan je nog voor de optie gaan die synthman al aangaf.

Synthman & Flesje, ik heb jullie hulp weer nodig :D (of iemand anders die het weet natuurlijk!)

Ik probeer nog steeds stereo mijn compressor over die auxen te gooien.

ok, dit doe ik: aux2+aux3 op postfader naar compressor L+R en dan terug naar de mixer...
ik heb ze nu op die tulp in gangen bij de stereokanalen (ik meen 14+15)

ik krijg het niet voor elkaar, lesje mixer begrijpen lijkt me handig, ik hoor L- kanaal de kick en R- de bass...

Waarom hoor ik het niet aan alle 2 de kanten?

Nog ff over die auxen, aux 1 en 2 zet ik vol open en dan zet ik de aux op de kanalen 1 t/m 4
(kick-L+R=1+2 bassline L+R= 3+4) ook open. (Dat zal wel niet kunnen natuurlijk, of iets anders wat heel logisch
is natuurlijk)

WTF doe ik vaud?

Hellup!

voor de rest: :mega:

[edit]de handleiding van die mengert is super ruk! [/edit]

Als je je bassline en bassdrum samen wilt compressen is het misschien mogelijk om de compressor over een subgroep te zetten. Heb alleen geen idee of je mixer over een subgroep beschikt.

Over een aux compressen vindt ik een beetje raar (maar iedereen werkt anders natuurlijk).
De enige manier hoe ik dat zie gebeuren is je kanalen dichthouden en je auxen op pre-fader schakelen zodat nog steeds je volledige signaal door je compressor gaat.

Dan kun je met je aux returns of een stereo kanaal het volume regelen van het totaal signaal en met je gains van elk kanaal de individuele levels van de bassline en bassdrum.

De subgroep manier is wel iets mooier.

Je zou ook nog kunnen sidechainen met die Compounder van jou. :D

Waarom hoor ik het niet aan alle 2 de kanten

Ik denk dat het antwoord hierop erg simpel is.

Waarschijnlijk heb je nu aux2 op de bassdrum kanaal open gezet en aux3 op je bassline kanaal.
Als je beide geluiden op L+R wilt horen moet je op zowel het kanaal voor de bassdrum en de bassline aux2 en aux3 gebruiken. De compressor mixt namelijk de kanelen L+R niet en de audio blijft dus netjes gescheiden.

Dit betekent overigens ook dat je dus, als je er geen probleem mee hebt dat het output signaal mono is, je compressor als 2 x mono kunt inzetten. Dan heb je dus voor L en voor R een aparte Compressor al zitten ze wel in dezelfde doos.

@acidfever: zover ik weet heeft een spirit SX geen subgroep :(

Sidechain? verklaar u nader a.u.b. :okdan:

Origineel geplaatst door Acidfever
Ik denk dat het antwoord hierop erg simpel is.

Waarschijnlijk heb je nu aux2 op de bassdrum kanaal open gezet en aux3 op je bassline kanaal.
Als je beide geluiden op L+R wilt horen moet je op zowel het kanaal voor de bassdrum en de bassline aux2 en aux3 gebruiken. De compressor mixt namelijk de kanelen L+R niet en de audio blijft dus netjes gescheiden.

Dit betekent overigens ook dat je dus, als je er geen probleem mee hebt dat het output signaal mono is, je compressor als 2 x mono kunt inzetten. Dan heb je dus voor L en voor R een aparte Compressor al zitten ze wel in dezelfde doos.

Ik zal het allemaal thuis moeten nakijken...

Het liefst heb ik alles gewoon stereo, maar als het niet anders kan mono...

Het enig wat ik wil is die kick en bass compressen...hoewel ik maar nog voor de helft heb gehoord vinnik die
compounder wel vet!

@acidfever: zover ik weet heeft een spirit SX geen subgroep :(

Sidechain? verklaar u nader a.u.b. :okdan:

Ik wist wel dat deze ging komen....hehe....check mijn andere post ook even trouwens. Den k dat daar je L/R probleem in ieder geval mee is opgelost.

Bij een sidechain setup heb je twee audiobronnen aan je compressor hangen. Dit is in principe niet superraar echter bepaalt bij een sidechain setup het niveau van de ene input het niveau van de andere (er zullen ongetwijfelt mensen zijn die dit beter kunnen uitleggen).

Je kunt dan de sound ala Beni Benassi (of hoe die gast ook heet) maken waar de bassdrum telkens als deze boem :D doet de bassline even wegduwt zodat de illusie bestaat dat de bassdrum echt superdik is. In realiteit is dit dus een truukje om te zorgen dat de bassdrum altijd goed hoorbaar is (of wat je ook aan de input hangt). De bassline zit in dat geval dus aan de sidechain.

Zo was het dacht ik 8~

@Acidfever:

ja ik weet wat je bedoel! Marco V draait ook platen met die grappen erin!

Das wel cool!

Thanks man! ik ga het thuis proberen!

zover ik weet heeft een spirit SX geen subgroep

Een spirit SX heeft toch wel 2 subgroepen zeker? Dat zijn die rode faders, links naast je gele fader(s), toch?
lesje mixer begrijpen lijkt me handig

Als je je mixer beter wil leren begrijpen raad ik je aan het block-diagram (staat meestal op de laatste pagina vd handleiding) eens goed te bestuderen en te snappen, daar staat in feite alles wat je over de werking van je mixer te weten kan komen.

succes

Je moet wel degelijk naar je sub sturen, dan de sub outs gebruiken om door de compressor heen te halen, en dan retourneren naar een mono kanaal (ik zou het lekker mono houden kick en baslijn). Zorg wel dat je sub niet naar je master rout.

Origineel geplaatst door bikkel
Je moet wel degelijk naar je sub sturen, dan de sub outs gebruiken om door de compressor heen te halen, en dan retourneren naar een mono kanaal (ik zou het lekker mono houden kick en baslijn). Zorg wel dat je sub niet naar je master rout.

Da's de mooiste methode, ben ik met je eens. Het allermooiste is als de subs inserts hebben. Dan ben je helemaal snel klaar en kost het je geen return kanaal.

Origineel geplaatst door Acidfever
Da's de mooiste methode, ben ik met je eens. Het allermooiste is als de subs inserts hebben. Dan ben je helemaal snel klaar en kost het je geen return kanaal.

Helaas, helaas. De SX heeft ook geen tape out, ook lastig.

Origineel geplaatst door bikkel

Ooh, ik weet wat je bedoelt! alleen ik gebruik die subout voor het recorden van de mix....dus die gaat terug mijn pc in...
dat moet dus anders...

Back